Utasforgalomba állt az első hidrogénvonat
A Coradia iLint mostantól az alsó-szászországi Bremervörde városában, a teljes hosszában hidrogénnel működő vonatútvonalán közlekedik az utasforgalomban.

 

A regionális vonat csak gőzt és kondenzvizet bocsát ki, miközben alacsony zajszint mellett üzemel. A 14 üzemanyagcellás meghajtású jármű a Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen (LNVG) tulajdonában van. Az LNVG már 2012-ben elkezdte keresni a dízelüzemű vonatok alternatíváit, és ezzel lendületet adott a vonatok németországi fejlesztésének. A világpremier további projektpartnerei az Elbe-Weser vasúti és közlekedési vállalat (evb) és a Linde gáz- és gépipari vállalat.

"A kibocsátásmentes mobilitás a fenntartható jövő biztosításának egyik legfontosabb célja, és az Alstom egyértelmű kitűzése, hogy világelső legyen a vasúti alternatív meghajtási rendszerek terén. A világ első hidrogénvonata, a Coradia iLint a legmodernebb technológiával kombinált zöld mobilitás iránti egyértelmű elkötelezettségünket mutatja. Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy ezt a technológiát egy világpremier keretében, nagyszerű partnereinkkel együtt sorozatüzembe állíthatjuk" – mondta Henri Poupart-Lafarge, az Alstom vezérigazgatója és igazgatótanácsának elnöke.

A Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde és Buxtehude közötti útvonalon az evb az LNVG megbízásából 14 hidrogénüzemű Alstom regionális vonatot üzemeltet majd, amelyek fokozatosan felváltják a 15 dízelvonatot. Ezeket minden nap, éjjel-nappal a Linde hidrogéntöltő állomáson tankolják majd. Az 1000 kilométeres hatótávolságnak köszönhetően az Alstom Coradia iLint típusú, emissziómentes üzemű modelljei egész nap egyetlen hidrogéntartállyal tudnak közlekedni az evb hálózatán. 2018 szeptemberében egy közel két évig tartó sikeres próbaüzem zárult le két előszériás szerelvény segítségével.

 

 

Számos ország villamosítási projektje ellenére az európai vasúthálózat jelentős része hosszú távon nem lesz villamosított. Sok országban még mindig számos dízelüzemű vonat van forgalomban, Németországban például több mint 4000 darab. Az Alstom jelenleg négy szerződést kötött hidrogén üzemanyagcellás regionális vonatokra. Az első 14 Coradia iLint vonatra vonatkozik a németországi Alsó-Szászország régióban, a második pedig 27 Coradia iLint vonatra a frankfurti metropoliszban. A harmadik szerződés Olaszországban köttetett, ahol az Alstom 6 Coradia Stream hidrogénvonatot épít Lombardia régióban – további 8 vonatra szóló opcióval –, míg a negyedik szerződés Franciaországból való, 12 Coradia Polyvalent hidrogénvonatra, amelyeket négy különböző francia régióban osztanak szét. A Coradia iLint-et sikeresen tesztelték többek között Ausztriában, Hollandiában, Lengyelországban és Svédországban is.

Az első személyvonat, amely hidrogén üzemanyagcellával működik

A Coradia iLint a világ első olyan személyvonata, amely hidrogén üzemanyagcellával működik és elektromos energiát termel a meghajtáshoz. Ez a teljesen emissziómentes vonat csendes, és csak vízgőzt és kondenzvizet bocsát ki. A Coradia iLint több újítással is rendelkezik: tiszta energiaátalakítás, rugalmas energiatárolás akkumulátorokban, valamint a hajtóerő és a rendelkezésre álló energia intelligens kezelése. Kifejezetten a nem villamosított vonalakon való használatra fejlesztették ki, így lehetővé teszi a tiszta, fenntartható vonatüzemet, miközben fenntartja a nagy teljesítményt.

Az evb hálózatán a vonat 80 és 120 kilométer/óra közötti sebességgel közlekedik, a maximális sebessége pedig 140 kilométer/óra. Az iLintet az Alstom csapatai tervezték Salzgitterben (Németország), a regionális vonatokkal foglalkozó kiválósági központunkban, és Tarbes-ban (Franciaország), a vontatási rendszerek kiválósági központjában. A projekt a német kormány támogatását élvezi, és a Coradia iLint fejlesztését a német kormány a Hidrogén- és Üzemanyagcella-Technológia Nemzeti Innovációs Programjának (NIP) részeként finanszírozta.

A töltőrendszer

A Linde Bremervörde-i létesítményében hatvannégy darab 500 baros, összesen 1800 kilogramm kapacitású nagynyomású tárolótartály, hat hidrogénkompresszor és két üzemanyagszivattyú található. A hidrogén, mint vonatok által használt üzemanyag jelentősen csökkenti a környezetterhelést, mivel egy kilogramm hidrogén körülbelül 4,5 liter dízel üzemanyagot helyettesít. A későbbiekben tervezik a hidrogén helyszínen való előállítását elektrolízissel és regeneratív módon előállított villamos energiával; a megfelelő bővítési területek pedig rendelkezésre állnak.

A projektet a Szövetségi Digitális Ügyek és Közlekedési Minisztérium finanszírozza a Nemzeti Hidrogén- és Üzemanyagcella Technológiai Innovációs Program részeként. A szövetségi kormány 8,4 millió euróval járul hozzá a járművek költségeihez és 4,3 millió euróval a töltőállomás költségeihez. A támogatási irányelvet a NOW GmbH koordinálja és a Project Management Jülich (PtJ) hajtja végre.

A magyar szál

2022. augusztus 23-án hidrogén üzemanyagcellás motorvonat beszerzéséhez szükséges nyilvános, előzetes piaci konzultációt indított a MÁV-Start. “A konzultáció elindulásával még egy lépéssel közelebb jutunk a hidrogénmeghajtás alkalmazásához a hazai vasúti közlekedésben” – mondja Balázs Gáspár, az Alstom Transport Hungary Zrt. vezérigazgatója. – „Nagy jövőt jósolunk ennek a technológiának mind Magyarországon, mind Európában, ezért is jelentős mérföldkő a hazai tevékenységünkben, hogy idén júniustól a Coradia iLint hidrogénvonat forgóvázkeretének gyártásával bővítettük termékeink körét” – teszi hozzá a vezérigazgató. Az Alstom mátranováki gyárában jelenleg több mint 1,3 milliárd forint értékű beruházást zajlik. Ezzel párhuzamosan a létszám is bővül, 100 új munkatárs felvételével.

(Forrás és képek: Alstom)

Már tesztelik a jövő hibrid-elektromos repülőgépeinek meghajtását
Sikeresen teljesítette első „üzemanyag-égetéses” tesztjét a Rolls-Royce új, kisméretű gázturbinája, amelyet a légiipari vállalat kifejezetten a jövő hibrid-elektromos repülőgépeinek meghajtására fejlesztett ki.
Így épül a lehetetlen - Vonattal utazhatunk majd át az Alpok 1800 m magas hegyei alatt
A Brenner-bázisalagút a világ második, a kapcsolódó vonalakkal együtt pedig a világ leghosszabb föld alatti vasúti összeköttetése lesz, 10 év múlva pedig már magunk is 250 km/h-s sebességgel utazhatunk át a rekordhosszú építményen. Dr. Vásárhelyi Balázs, a BME Geotechnika és Mérnökgeológia Tanszékének docense szerint nem csak az útvonal lerövidítése indokolta az alagút megépítését.
Sokan terveznek munkát váltani a közeljövőben
A Work Force 500 munkavállaló bevonásával készített - a fluktuációt vizsgáló - felmérése szerint a válaszadók 62 százaléka tervezi elhagyni munkahelyét a közeljövőben, legtöbben magasabb fizetésért váltanának.
A rezsicsökkentés új módszere: gyomláljuk ki az adatokat!
Ön tisztában van vele, vajon mennyi elavult és felesleges adatot tárolnak a cégénél, és ezek hol találhatók a vállalat rendszereiben? Meg tudja becsülni, mennyi tárhelyet és költséget emésztenek fel ezek a fájlok?
Biológiai jel alapú mobil fájdalommérő
A Kereken-Pálya Kft. a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatalhoz benyújtott Eszközfejlesztés fájdalomérzet detektálására biológiai jelek alapján című 2020-1.1.2-PIACI-KFI-2020-00011 azonosítószámú projektje sikeresen megvalósult.