"Biztosra megyünk az MRI-készülékek összeszerelésénél"
A jövő az ember-robot együttműködésé. A rendszerépítő BEC egy ilyen kollaboratív megoldást fejlesztett ki a Siemens Healthineers számára. A több tonnás tekercseket pontosan illesztik be a mágneses rezonanciás képalkotó (MRI) gépek mágneseibe.

 

Ebben döntő szerepet játszanak a Festo elektromos hengerei, amelyek biztosítják a tekercsek biztonságos rögzítését. A BEC szerelőcsarnokába belépve az első dolog, ami feltűnik, az a világ egyik legnagyobb csuklókaros robotja, amelynek teherbírása 2300 kg. Olyan, mintha valami űrtechnológiából származó high-tech eszköz lenne.

Még szemet gyönyörködtetőbb a hatalmas megfogórendszer, amelyet a BEC a robot csuklókarjára szerelt. A 3D szkennerekkel és érintésérzékeny Airskin érzékelőkkel felszerelt rendszer valóban high-tech. "Amikor a megfogó felveszi az akár 1,5 tonnás tekercseket, és behelyezi azokat egy készülő mágneses rezonanciás képalkotó gép mágneseibe, a legnagyobb pontosságra van szükség" – hangsúlyozza Hans-Günther Nusseck, a BEC projektvezetője.

Fél milliméteres pontosság

A másfél tonnás tárgyak tökéletes pontosságú kezelése lehetetlen feladatnak tűnhet, de ez a BEC alapvető kompetenciájának része. "Létfontosságú, hogy a tekercsek ne csavarodjanak vagy csússzanak el, amikor a megfogó felveszi őket és behelyezi a mágnesekbe; a tekercsek mágnesekbe való illesztésének tűrése pedig nem lehet több 0,5 milliméternél" – magyarázza Nusseck.

 

BEC - Tekercsek behelyezése a mágnesekbe:
Kollaboratív megoldás: több tonnás tekercseket helyeznek be pontosan a mágneses rezonanciás képalkotó gépek mágneseibe

 

Pontosan ez a feladata a Festo EPCC elektromos hengereivel működtetett négy támasznak. A tekercsbe való belépés után az elektromos hengerek a tekercs belső falához vezetik a tartókat. "A Festo elektromos hengerek jó választásnak bizonyultak. Kompakt kialakításúak, ugyanakkor nagy mozgástartományúak és így 13 különböző tekercsmérethez szükséges rugalmassággal rendelkeznek" – mondja Hans-Günther Nusseck automatizálási szakértő.

Erőteljes és gyengéd egyszerre

A támasztékoknak elég erősnek kell lenniük ahhoz, hogy képesek legyenek megtartani az akár 1,5 tonnás tekercseket, de ugyanakkor nem olyan erősek, hogy károsítsák azokat. "A Festo elektromos hengerek itt kiváló munkát végeznek" – hangsúlyozza Nusseck. Ami a gyakorlatot illeti, ebben az esetben a CMMT-ST szervovezérlőket nem a megfogórendszerre, hanem magára a robotra szerelték. "Ez felszabadítja a helyet a megfogón, és kevésbé bonyolulttá teszi azt" – mondja a szakember.

 

BEC - High-tech megfogó rendszer: High-tech megfogórendszer a csuklókaros roboton. Létfontosságú, hogy a tekercsek ne csavarodjanak vagy csússzanak el, amikor a megfogó felveszi őket és behelyezi a mágnesekbe; a tekercsek mágnesekbe való illesztésének tűrése pedig nem lehet több 0,5 milliméternél
 

A kompakt golyósorsós meghajtásnak köszönhetően az EPCC elektromos henger csendes működést és pontos pozicionálást garantál. Az alacsony belső súrlódás rövid pozícionálási időt és nagy dinamikus reakciót biztosít. Négy méretben, elfordulásmentes dugattyúrúddal, 500 mm-ig terjedő lökethosszal, siklócsapágyas vezetéssel kapható, és a hosszú élettartam érdekében élethosszig tartó kenést tartalmaz. Az integrált tengelykapcsoló és a kettős csapágyazás kompakt kialakítást tesz lehetővé. A motor tengelyirányban vagy párhuzamos helyzetben szerelhető, és ez bármikor megváltoztatható.

 

BEC - Elektromos hengerekkel ellátott támasztékok: Rugalmas, robusztus és precíz: a Festo elektromos hengerekkel ellátott támasztékoknak elég erősnek kell lenniük ahhoz, hogy képesek legyenek megtartani az akár 1,5 tonnás tekercseket, ugyanakkor nem olyan erősnek, hogy kárt tegyenek bennük

 

A CMMT-ST szervovezérlő PROFINET interfésszel rendelkezik a meglévő vezérlőrendszerekbe való egyszerű integrálás érdekében. "Már a projekt kezdeti szakaszában elkezdtünk együttműködni a Festo-val, hogy biztosítsuk a hajtások hatékony tervezését, méretezését és üzembe helyezését, valamint a teljes rendszerhez való illeszkedését" – magyarázza Nusseck.

Szabad és biztonságos mozgás a munkaterületen

A Siemens Healthineers ezt a rendszert használja MRI-berendezéseinek összeszereléséhez, így a tekercsek mágnesbe való behelyezését jelentősen biztonságosabbá és hatékonyabbá teszi. Az igazi fénypont azonban az, ahogyan a rendszer folyamatlépéseit automatizálták a csuklós karú robottal.

 

BEC - Szervohajtás CMMT-ST: Praktikus: a hajtás erősítők, jelen esetben a CMMT-ST szervohajtások, nem a megfogórendszerre, hanem magára a robotra vannak szerelve. Ez helyet szabadít fel a megfogón, és kevésbé bonyolultá teszi azt
 

 

A 3D szkennerekkel és érintésérzékeny Airskin érzékelőkkel ellátott szenzortechnológiának köszönhetően a rendszer szabadon és biztonságosan mozog a munkaterületen, mint egy ember-robot együttműködésen alapuló megoldás. Ennek eredményeként nincs szükség biztonsági kerítésre. Az emberek szerepe kizárólag az MRI-gép gyártásának ezen első lépésének ellenőrzéséből áll. A rendszerben lévő érzékelők gondoskodnak a biztonságról.

"Pontosan ez az ember-robot együttműködés az, amit mi a mi USP-nknek tekintünk" – magyarázza Nusseck. Megemlíti az orvostechnika más alkalmazásait is, ahol BEC-rendszereket használnak, például a sugárterápiában a betegek rendkívül pontos pozicionálására a sugárforrásnál, vagy azt a robotot, amely a csuklós karra szerelt üléssel a hullámvasutat szimulálja.

(Nyitóképen: BEC - Együttműködés a Festo-val: Hans-Günther Nusseck, a BEC projektmenedzsere (balra) és Timo Kloker, a Festo értékesítési mérnöke a Festo elektromos hengerek rendszerben való alkalmazásáról beszélgetnek)

Még több napelemes rendszer csatlakozhat a bővülő hálózathoz
Mintegy 74 milliárd forintos fejlesztéssel összesen 726 MW többletkapacitást hoz létre hálózatán az E.ON Hungária Csoport.
Elit informatikus-alapképzést indít a Széchenyi István Egyetem
A hallgatók a mesterséges intelligenciától egészen a digitális molekuláris orvosbiológiáig szerezhetnek korszerű ismereteket, valamint nemzetközileg is értékes diplomát.
Néhány éven belül átveszik a vezetést az elektromos járművek Európában
Az elektromos és plug-in hibrid autók értékesítése Európában már 2027-re meghaladja az összes többi motortípus forgalmát, amivel a kontinens beelőzi az Egyesült Államokat és Kínát is – derül ki az EY nemzetközi elemzéséből.
Nyerő páros a célgépépítésben
A gyakran változó előírások és direktívák böngészése nem kimondottan mérnököknek tetsző feladat, betartásuk mégis elengedhetetlen ahhoz, hogy biztonságos gépet adjunk ki a kezünkből.
Az újraiparosításhoz nélkülözhetetlen a robotikai képzés
Bár az oktatásban dolgozó szakemberek négyötöde szerint a következő tíz évben a robotika és az automatizálás fogja meghatározni a foglalkoztatás jövőjét, jelenleg négy közül csupán egy oktatási intézmény használ robotokat tanítási programjában.