A csapágyakból származó részecskekibocsátás potenciális megoldásának azonosítása érdekében az NSK kutatásokat végzett a régóta fennálló iparági probléma mögött meghúzódó mechanizmusok feltárására. Egy, a valódi szervomotorhoz hasonló konfigurációval és környezettel rendelkező, nagyobb pontosságú kiértékelő- és tesztgép megépítése után a vállalat egy teljesen új csapágyszerkezetet tudott megtervezni, modern műszaki elemekkel.
A tribológia (a kenőanyagokon és anyagfelületeken keresztüli súrlódás és kopás szabályozása) területén szerzett széleskörű tapasztalatát felhasználva az NSK-nak sikerült egy új kenőanyag- és tömítéstechnológiával rendelkező csapágyat kifejlesztenie, amely a hagyományos termékekhez képest fele akkora részecske kibocsátással rendelkezik.
Ipari berendezések széles körében alkalmazható
A kenőzsír élettartama is a kétszerese a hagyományos termékeknél, miközben a gumitömítés alacsonyabb nyomatékot biztosít. Sok országban csökken a hadra fogható munkaerő-állomány, ezért folyamatosan növekszik az ipari robotok piaca. A robotok használata, a kézi műveletekről az automatizált folyamatokra történő áttérés azonban magas szintű megbízhatóságot igényel.
A robot megbízhatósága annak fő alkotóelemeiből adódik. Egy tipikus csuklós robotkar például akár hat szervomotort is tartalmazhat, hogy megkönnyítsék a robot pozicionálását és sebességét az egyes tengelyeken. Mindegyik szervomotor két csapágyat tartalmaz: egy teheroldali csapágy, amely ott támasztja meg a tengelyt, ahol az kilép a szervomotorból; valamint egy ellensúly-oldali csapágy a féktárcsa és a jeladótárcsa között.
Magas hőmérsékletű környezetben, például szervomotorokban, a csapágyak hajlamosak apró zsír- és olajrészecskéket szórni forgásuk közben. Ezek a részecskék a tárcsákra tapadnak, és olyan problémákat okoznak, mint a jeladó olvasási hibái és a fékek megcsúszása. Érthető tehát az ilyen típusú alkalmazásokban az alacsony részecskekibocsátású csapágyak iránti igény növekedése, ezért az NSK hozzáfogott a magas szinten hermetizált, szóródásgátló kenőzsírok és tömítések kifejlesztéséhez.
Az új NSK kenőzsír megakadályozza a párolgást a magas hőmérsékletű környezetekben, például szervomotorokban, az alacsony részecskekibocsátás és a beragadás elleni küzdelem érdekében pedig a csapágy kiváló minőségű hőálló alkatrészekből áll. Az újratervezett ajakformával rendelkező új NSK gumitömítés szintén hozzájárul az alacsony részecskekibocsátás eléréséhez, miközben 10%-kal alacsonyabb nyomatékot tesz lehetővé. A szervomotorokon kívül az NSK új csapágya egyéb olyan termékekhez is alkalmas, amelyek alacsony részecskekibocsátású működést igényelnek, ipari gépek széles körében járulva hozzá a stabil működéshez.
| Nyitókép: NSK