Akár a pilótát is helyettesítheti az új automata rendszer
Az Airbus leányvállalata, az Airbus UpNext új, automata pilótatámogató technológiák tesztelését kezdte meg egy Airbus A350-1000-es repülőgépen.

 

A DragonFly nevet viselő tesztgépen olyan berendezéseket fejlesztenek, amelyek egyebek között akkor nyújtanak segítséget, ha az egyik pilóta szolgálatképtelenné válna. Emellett automata landolást tesznek lehetővé, illetve a földi gurulást és a repülési magasságon történő útvonalmódosítást is könnyebbé teszik. A tesztelők fő feladata, hogy megvizsgálják a repülés további automatizálásának lehetőségeit és helyénvalóságát. Az elsődleges cél ezekkel az új technológiákkal a repülés biztonságának növelése, és a repülőgép üzemeltetésének hatékonyabbá tétele.

A korábbi tesztek során a rendszerek alkalmasnak bizonyultak a repülés közbeni feladatok támogatására, és a pilóta szolgálatképtelenné válása esetén szükséges lépések elvégzésére. Képesek voltak emellett figyelembe venni a különböző légtereket, időjárási körülményeket, sőt a tesztrepülőgép új útvonalat is tudott tervezni, kommunikálva erről a légiforgalmi irányítással és a légitársaság üzemeltetési központjával.

A földi gurulás támogatását a Toulouse-Blagnac Nemzetközi Repülőtéren már valós körülmények között is tesztelték. A rendszer a repülőtér pontos térképe alapján hangjelzésekkel figyelmezteti a pilótákat a közelben lévő akadályokra, emellett a sebességvezérlésben, valamint a futópálya körüli manőverezésben is segítséget nyújt. Az Airbus UpNext mindezeken túl már elkezdte a felkészülést a következő generációs repüléstámogató megoldásokra, amelyek számítógépes látás alapú algoritmusok segítségével segítik a landolást és földi gurulást.

Isabelle Lacaze, az Airbus UpNext DragonFly demonstrátor-programjáért felelős vezetője elmondta: a tesztelésbe bevont rendszereket úgy fejlesztették ki, hogy a repülőgépek képesek legyenek „látni”, és a környezetüket felmérve biztonságosan, automatikusan repülni. A tesztekben a Cobham, a Collins Aerospace, a Honeywell, az Onera és a Thales szakemberei is részt vettek. A DragonFly programot részben a Francia Polgári Repülési Hatóság (DGAC) támogatja.

(Forrás: Airbus)

Költséghatékony digitalizáció: A szoftver-előfizetésben rejlő lehetőségek
Az üzleti világ folyamatos változáson megy keresztül, és a digitális forradalom már évek óta az innováció és hatékonyság kulcsa a vállalkozások számára. A digitális technológiák lehetővé teszik a vállalkozások számára, hogy versenyképesebbek legyenek, hatékonyabbak, és gyorsan reagáljanak a piaci változásokra.
Pirolízis olajok hasznosítása desztillációval
Az Európai Unióban jelenleg mintegy 2,5 milliárd tonna hulladék keletkezik. Az egy főre jutó települési hulladék mennyisége az Unióban 500 kg/fő körül van. Magyarországon ennél mintegy 22 %-kal kevesebb, 390 kg/fő települési hulladék képződik. Éppen ezért korunk egyik legfontosabb környezeti problémája, a rendkívül összetett és sokrétű küzdelem a mindent elárasztó hulladék ellen. A hulladék ugyanis hasznosítható, akár nyersanyag is lehet, ha okosan állunk a megoldáshoz. Az innováció jelentőségét már Thomas Edison is felismerte. „Egy találmány feltalálásához jó képzelőerőre és egy halom hulladékra van szükség” (Thomas Edison).
Amit tudni kell, mielőtt használni kezdi a ChatGPT-t
Az elmúlt hónapok során felerősödtek a mesterséges intelligenciát (AI) alkalmazó eszközökről szóló viták. Mivel segítségükkel növelhető a produktivitás és használatuk időt takaríthat meg, sok munkavállaló beépítette ezen eszközök alkalmazását a mindennapi munkafolyamatokba.
Drónpilóták a raktározásban
Egy nemzetközi felmérés szerint ez év első felében nem kevesebb, mint 8200 esetben szakadt meg a globális ellátási lánc. Végső soron az áruellátási nehézségeket is enyhítheti a magyar Aeriu megoldása, amelyet nemrég egy Miskolc melletti globális autóipari nagyvállalat is bevezetett raktárába.
Több mint 100 termékváltozat egy gépsoron
Az ipari, kereskedelmi és építőipari szektorban már közel száz éve használják az ABL által 1925-ben feltalált SCHUKO villásdugókat. A vállalat mostantól a SCHUKO dugók és csatlakozók több mint 100 változatát tudja gyorsan és rugalmasan gyártani egy új szerelőrendszeren, amelyet a speciális gépgyártó AS Automation szállított.