Akár a pilótát is helyettesítheti az új automata rendszer
Az Airbus leányvállalata, az Airbus UpNext új, automata pilótatámogató technológiák tesztelését kezdte meg egy Airbus A350-1000-es repülőgépen.

 

A DragonFly nevet viselő tesztgépen olyan berendezéseket fejlesztenek, amelyek egyebek között akkor nyújtanak segítséget, ha az egyik pilóta szolgálatképtelenné válna. Emellett automata landolást tesznek lehetővé, illetve a földi gurulást és a repülési magasságon történő útvonalmódosítást is könnyebbé teszik. A tesztelők fő feladata, hogy megvizsgálják a repülés további automatizálásának lehetőségeit és helyénvalóságát. Az elsődleges cél ezekkel az új technológiákkal a repülés biztonságának növelése, és a repülőgép üzemeltetésének hatékonyabbá tétele.

A korábbi tesztek során a rendszerek alkalmasnak bizonyultak a repülés közbeni feladatok támogatására, és a pilóta szolgálatképtelenné válása esetén szükséges lépések elvégzésére. Képesek voltak emellett figyelembe venni a különböző légtereket, időjárási körülményeket, sőt a tesztrepülőgép új útvonalat is tudott tervezni, kommunikálva erről a légiforgalmi irányítással és a légitársaság üzemeltetési központjával.

A földi gurulás támogatását a Toulouse-Blagnac Nemzetközi Repülőtéren már valós körülmények között is tesztelték. A rendszer a repülőtér pontos térképe alapján hangjelzésekkel figyelmezteti a pilótákat a közelben lévő akadályokra, emellett a sebességvezérlésben, valamint a futópálya körüli manőverezésben is segítséget nyújt. Az Airbus UpNext mindezeken túl már elkezdte a felkészülést a következő generációs repüléstámogató megoldásokra, amelyek számítógépes látás alapú algoritmusok segítségével segítik a landolást és földi gurulást.

Isabelle Lacaze, az Airbus UpNext DragonFly demonstrátor-programjáért felelős vezetője elmondta: a tesztelésbe bevont rendszereket úgy fejlesztették ki, hogy a repülőgépek képesek legyenek „látni”, és a környezetüket felmérve biztonságosan, automatikusan repülni. A tesztekben a Cobham, a Collins Aerospace, a Honeywell, az Onera és a Thales szakemberei is részt vettek. A DragonFly programot részben a Francia Polgári Repülési Hatóság (DGAC) támogatja.

(Forrás: Airbus)

Egységes szoftverplatform felel a Budapest Airport zökkenőmentes működéséért
2019-ben 16 millió utassal a Budapest Airport lett Magyarország legnagyobb nemzetközi repülőtere és Délkelet-Európa egyik légiközlekedési csomópontja. A repülőtér kritikus infrastruktúráját működtető vezérlő- és SCADA-rendszerek azonban elöregedtek, és nem szabványosítottak.
Digitalizációs platform a folyamatfelügyelet és a prediktív karbantartás támogatására
A Knorr-Bremse Kft. a Műegyetemmel (BME) valamint a 4Sales Systems Kft.-vel olyan IoT és big data alapokon nyugvó platformot fejlesztett, amely az adaptív és integrált eszközkészletekkel a meglévő, hagyományos termékfejlesztési, gyártási, anyagmozgatási és minőségbiztosítási környezetet és az ezekhez szorosan kapcsolódó folyamatokat ipar 4.0 megoldásokkal egészítik ki.
Mesterséges intelligencia segíthet a dekarbonizációs célok elérésében
Egyre ambiciózusabb szén-dioxid-kibocsátáscsökkentési célokat fogalmaznak meg a vállalatok, azonban ahhoz, hogy érdemi lépéseket tegyenek a nettó zéró kibocsátás felé, precíz adatszolgáltatásra van szükségük: a mesterséges intelligencián alapuló megoldások már erre is megoldást nyújthatnak.
Három inspiráló nap az ipar 4.0 jegyében  
Az ipar 4.0 témakörének egyik legjelentősebb hazai eseménye 2023. június 7-8-9. között várja az érdeklődőket Esztergomban. A Smart Factory ConnAction konferencia idén is számít azok érdeklődésére, akik fejlődni, tanulni, inspirálódni szeretnének a témában.
A ChatGPT, mint jelszóőr
Az OpenAI által tavaly november végén hozzáférhetővé tett ChatGPT a bemutatása óta folyamatosan a közbeszéd tárgya, kiemelve a mesterséges intelligencia sokszor elképesztő eredményeit vagy épp nevetséges tévedéseit.