A munkavállalók többsége a hibrid munkavégzést preferálja
A PwC 44 ország több mint 52 ezer munkavállalója körében végzett kutatásából - mely során 500 fős magyar mintát is vizsgáltak - az is kiderül, hogy a hazai munkavállalók mindössze 33%-a elégedett a munkájával, míg globális szinten ez az arány 71%.

 

A PwC globális felmérésében megkérdezett munkavállalók közül minden ötödik dolgozó nyilatkozott úgy, hogy valószínűleg munkahelyet vált a következő 12 hónapban. Több mint egyharmaduk tervezi, hogy fizetésemelést kér, az anyagi elismerés mellett azonban a munkahelyi kiteljesedést is ugyanolyan fontosnak tartják. A képzett munkavállalók nagyobb valószínűséggel kérnek előléptetést és fizetésemelést.

A nagy felmondási hullám az elkövetkező évben is folytatódhat, mivel minden ötödik munkavállaló azt állítja, hogy a következő 12 hónapban valószínűleg új munkahelyet választ. A felmérés szerint a válaszadók 35%-a tervezi, hogy a következő 12 hónapban fizetésemelést kér a munkáltatójától. A bérekre nehezedő nyomás a technológiai ágazatban a legnagyobb, ahol a megkérdezett munkavállalók közel fele tervezi, hogy fizetésemelést kér, míg a legalacsonyabb a közszférában (25%).

A fő motiváció a munkahelyváltásra a fizetésemelés (71%), de a munkában való kiteljesedés (69%) és az, hogy a beosztottak önmaguk lehessenek a munkahelyen (66%) szintén dobogós helyen szerepelnek a legfontosabb tényezők között, amire a foglalkoztatottak vágynak. Az alkalmazottak közel fele (47%) azt is lényegesnek tartja, hogy megválaszthassa a munkavégzése helyszínét.

„A globális átlaghoz képest a magyar munkavállalók közül kevesebben, 16%-uk nyilatkozott úgy, hogy egy éven belül munkahelyet váltana, és a fizetésemelés kérése szempontjából is szerényebbek a mutatók, itthon a megkérdezettek 27%-a tervez ezzel fordulni a munkáltatójához a következő év során.

A munkahelyválasztási preferenciáknál a sorrend megegyezik a globális eredménnyel, azonban itthon még fontosabb szempont a fizetésemelés, a megkérdezettek 86%-ának elsődleges, amikor állást keres” – emeli ki a magyarországi eredmények kapcsán Bencze Róbert, a PwC Magyarország People & Organisation, HR-tanácsadási szolgáltatások igazgatója.

Kétszer annyi az elégedett munkavállaló külföldön, mint Magyarországon

Bencze Róbert szerint figyelemreméltó eredmény, hogy amíg globális szinten a dolgozók 71%-a elégedett valamilyen mértékben a munkájával, a magyarok mindössze 33%-a nyilatkozott így. A generációk között jelentős különbségek mutatkoztak itthon: a baby boomer korosztályhoz tartozó munkavállalók a legkevésbé elégedettek az állásukkal.


Azonban amiatt, hogy a technológia a következő három évben elveheti a munkájukat, a Z generáció tagjai aggódnak a leginkább, kétszer nagyobb valószínűséggel, mint a baby boomer korosztály tagjai.


A PwC szakértője arra is rámutat, hogy az adatok alapján az látszik, hogy a generációs különbségeket figyelembe véve a munkavállalói elégedettséggel kiemelten kell foglalkozniuk a vállalatoknak.

 

A munkahelyválasztási preferenciáknál a sorrend megegyezik a globális eredménnyel, azonban itthon még fontosabb szempont a fizetésemelés (Kép: Adobe Stock)

 

A felmérés számos dimenzióban mutatja a munkaerő polarizáltságát. A nők például 7 százalékponttal kisebb valószínűséggel mondták azt, hogy anyagilag méltányosan jutalmazzák őket, mint a férfiak, azonban ugyanennyivel kevesebb százalékban kértek fizetésemelést. A nők 8 százalékponttal kisebb valószínűséggel jelezték, hogy szeretnének előre lépni, és ez a kérés több esetben annyiban is maradt – a férfiakhoz képest ugyanis 8 százalékponttal kisebb valószínűséggel érzik úgy, hogy munkahelyi vezetőik meghallgatják őket.

A polarizáció szintén fontos mozgatórugója a képzettség – nagy különbségek vannak a nagyra értékelt készségekkel rendelkező és az azokkal nem rendelkező munkavállalók között. Az adatok azt mutatják, hogy a keresett készségekkel rendelkezők (a megkérdezettek 29%-a érzi úgy, hogy olyan készségekkel rendelkezik, amelyekből hiány van az adott országban) nagyobb valószínűséggel elégedettek a munkájukkal (70% kontra 52%) és érzik úgy, hogy a vezetőik meghallgatják őket (63% kontra 38%), emellett több pénzük marad a számláik kifizetése után (56% kontra 44%).

Sokan a hibrid munkavégzést választanák 

A felmérés a koronavírus-járvány hatására jelentősen átalakult munkavégzési szokásokra is rákérdezett. A válaszadók 45%-a nyilatkozott úgy, hogy a munkáját nem lehet távolról elvégezni. Azok közül, akik azt mondták, hogy a feladataikat távmunkában is el tudják látni, 63%-uk azt állítja, hogy a személyes és a távmunka valamilyen kombinációját részesíti előnyben. Ugyanennyien fejezték ki azt az elvárást, hogy a munkáltatójuk legalább a következő 12 hónapban kínálja fel ezt a lehetőséget. A munkavállalók 26%-a dolgozna teljes munkaidőben távmunkában, de csak 18%-uk gondolja azt, hogy munkáltatója valószínűleg alkalmazná ezt a modellt. További 18% szerint a munkáltatójuk valószínűleg teljes munkaidős személyes munkavégzést fog előírni, amit az alkalmazottak mindössze 11%-a preferál.


„A megkérdezett magyar munkavállalók 30%-a gondolja úgy, hogy a munkáltatója részéről egy éven belül személyes munkavégzés lesz az elvárás esetenkénti home office lehetőséggel. Miközben ezt a munkavégzési formát csak a megkérdezettek 15%-a preferálja.


A többség hosszú távon is a teljes távmunkát vagy a hibrid munkavégzést részesíti előnyben. A hazai munkavállalók többsége úgy érzi, nem végezheti olyan formában a munkáját, ahogy szeretné, több mint 60%-uk nyilatkozott úgy, hogy nem választhatja meg, hol és mikor dolgozzon, ami hosszú távon tovább növelheti a munkavállalói elégedetlenséget” – figyelmeztet a PwC szakértője.

A társadalmi kérdésekről folytatott viták a munkahelyek mindennapos jellemzői

Hasonló eredményt hozott a kutatás nemzetközi és hazai viszonylatban azzal kapcsolatban, hogy mennyire vannak terítéken a munkavállalók körében a társadalmi és politikai kérdések. Globális szinten 65%, Magyarországon a pedig a dolgozók 62%-a gyakran vagy néha beszélget a kollégáival ilyen témákról. Ez az arány magasabb a fiatalabb munkavállalók (69%) és az etnikai kisebbségek (73%) körében.

Bár a vállalatvezetőket olykor nyugtalanítja, ha a munkavállalók ezeket a potenciálisan polarizáló témákat a munkahelyükre viszik, a hatás összességében pozitív. A társadalmi és politikai kérdéseket a munkahelyükön megvitatók 79%-a legalább egy pozitív következményről számolt be, ezzel szemben 41%-uk tapasztalta a társadalmi kérdésekről folytatott beszélgetések negatív következményeit.

Mindkét arány jelentősen magasabb volt azoknál a munkavállalóknál, akik valamely etnikai kisebbséghez tartozónak vallják magukat. Bencze Róbert szerint mivel a politikai és társadalmi kérdések élénken jelen vannak a munkahelyen, a munkáltatók feladata, hogy olyan környezetet teremtsenek, amely biztosítja a nyílt párbeszéd előnyeit, ugyanakkor minimalizálja a negatív hatásokat.

A felmérésből kiderült, hogy a munkavállalók különösen érdeklődnek a munkáltatójuk gazdaságra, éghajlatra és társadalomra gyakorolt hatása iránt. Az alkalmazottak fele (53%) fontosnak tartotta, hogy a munkáltatója átlátható legyen a környezetre gyakorolt hatásával kapcsolatban, kétharmaduk (65%) szerint az egészség és biztonság területén kritikus fontosságú a transzparencia, ezt követi a gazdasági hatás átláthatósága (60%), majd a sokszínűségre és befogadásra irányuló erőfeszítések (54%).

(Címlapkép: Adobe Stock)

Viselkedésalapú zéró bizalom segíti az IT platformok védelmét
A kiberbűnözők folyamatosan keresik az új támadási felületeket, amelyeken keresztül betörhetnek a vállalatok rendszereibe, anyagi és erkölcsi károkat okozva. Az elmúlt időszakban az egyre népszerűbbé váló konténereket és kubernetes platformot is növekvő intenzitással ostromolják.
Innovációval és közös lépésekkel még megmenthető a jövő
Környezetünk megóvása és a fenntarthatóság korunk legsürgetőbb és legösszetettebb problémája, amiről bőven van még mit tanulnunk. Elgondolkodtató tényekkel érkezik a Bosch Magyarország Podcast legújabb adása, mely a fenntarthatóság legrejtettebb dimenzióiba enged betekintést.
A globális óriások árnyékában egyre élesebb a verseny
A magyar e-kereskedelmi piac 2024-ben olyan átalakuláson ment keresztül, amelyre a szektor közel 25 éves magyarországi fennállása óta még nem volt példa. Az e-kereskedelem fejlődésének motorját már nem a belföldi és EU-s kereskedők jelentik, hanem a határon túli, import kereskedelem.
Van megoldás az akkumulátorgyártás során keletkező selejt csökkentésére
A selejt mennyiségének csökkentését és a gyártási hatékonyság növelését teszi lehetővé az akkumulátorgyártók számára a Schneider Electric és a Liminal Insights összefogása. A teszteredmények alapján a keletkező selejt egy százalékos csökkentése is már éves szinten tízmillió dolláros megtakarítást eredményezhet.
Befogórendszer a kis alkatrészek megmunkálásához
A Sandvik Coromant új, gyorscserélésű befogórendszerét kifejezetten csúszófejes gépekhez fejlesztették. Kivételes pontosságot, biztonságot és ismételhetőséget, valamint maximális gépkihasználtságot ígér.