Virtuális toronyból navigálnak Ferihegyen
A Remote Tower távoli toronyirányítási rendszernek köszönhetően a közepes méretű és forgalmú repülőterek közül először a világon a Budapest Airport le- és felszálló repülőgépforgalmát lehet a helyszíntől függetlenül is biztonságosan irányítani.

 

A Budapest Airport (BUD) le-és felszálló repülőgépforgalmát jelenleg a magyar légiforgalmi irányítók Ferihegy emblematikussá vált, 34 éves irányítótornyából vezérlik. A HungaroControl fejlesztésének, a „virtuális” torony (rTWR) koncepciónak köszönhetően a magyar légiforgalmi irányítók készen állnak arra, hogy a repülőtér le- és felszálló repülőgépforgalmát ne a helyszíni toronyból, hanem távolról, egy virtuális toronyból navigálhassák. A hasonló méretű és közepes forgalmat bonyolító repülőterek közül a Ferihegyi lesz a világ első távvezérelt repülőtere.

A magyar koncepció alapja a meglévő földi felügyeleti rendszer és egy kamerahálózat kétirányú integrációja, amivel hosszabb távon is biztonságos és megfelelő forgalmi kapacitású szolgáltatás nyújtható. Az rTWR-nek köszönhetően a repülőtéri környezet képét egy videófalon követhetik nyomon az irányítók. A virtuális torony maximálisan kihasználja a korszerű technológiák kínálta lehetőségeket.

A 14 kamera közül 3 zoom- és infraképességekkel is bír, amelyek extrém időjárás esetén is gondoskodnak a megfelelő láthatóságról. Az irányítók igényeire szabott módon jelenítik meg mindkét futópályát és a teljes forgalmi előteret, valamint további újítás, hogy az élőkép címkézhető grafikai szimbólumokkal és repülési adatokkal, amelyek segítenek a repülési szituációk hatékonyabb kezelésében. Az innovációnak köszönhetően még biztonságosabbá válik a repülés, és fokozható a légiforgalmi irányítók szituációs figyelme is.

2020-ra a HungaroControl Budapesten folyamatos éles üzemmódban tervezi üzemeltetni a távoli toronyirányítást. Mivel a remote tower technológia költséghatékony üzletfejlesztési platform a regionális és szezonális repülőterek számára, a koncepció iránt világszerte számos nemzetközi partner is érdeklődik.

Az Electrosub folytatódik
A tavaly első alkalommal megrendezett esemény sikerére alapozva az Electrosub Konferencia és Kiállítás 2019-ben ismét meghirdetésre kerül. Az időpont ősziről tavaszira vált és a bővülés érdekében új lesz a helyszín is. Az alapkoncepció érdemben nem változik.
Additív technológia hibrid komponensekkel
Az anyaghozzáadásos-gyártás (additív technológia) nem egy teljesen új technológia, hiszen már az 1990-es évek végén a sztereolitográfiás gépekkel a technológia elindult a maga útján.
Mivel nyerhető meg az informatikai háború?
Az eleinte évszázadokban mérhető technológiai fejlődés kiugrásait idővel már évtizedekben mértük, majd években, pillanatnyilag szinte naponta jelenik meg olyan újdonság, ami akár újabb mérföldköve lehet a világ innovációjának.
Megfejtették a pisai ferde torony titkát
Ugyanannak a laza talajnak tulajdonítható a pisai ferde torony "földrengésállósága", mint amelyik a torony süllyedését és dőlését idézte elő több száz évvel ezelőtt - derítették ki olasz és brit mérnökök.
Kézikönyv helyett végeselemes szimuláció
A fémporos additív gyártás a hagyományos forgácsoló és képlékeny alakadó technológiákhoz képest igen fiatal eljárás, és mint ilyen, nem rendelkezik az előbbiekre jellemző évszázados tudásanyaggal és szakirodalommal.