Új szakaszba lép az ember-gép kapcsolat
A Dell Technologies jelentése szerint 2030-ra minden vállalat technológiai szervezetté válik, és már most el kell gondolkozniuk infrastruktúrájuk és munkaerejük „jövőállóságán”.
 
Az Institute for the Future (IFTF) által végzett kutatás 20, a világ különböző tájairól származó technológiai, tudományos és üzleti szakemberrel közösen azt vizsgálja, hogy az olyan feltörekvő technológiák, mint a mesterséges intelligencia, a robotika, a virtuális valóság, a kiterjesztett valóság és a felhőalapú informatika miként alakítják át életünket és munkánkat az elkövetkezendő évtizedben.
 
A The Next Era of Human-Machine Partnerships című jelentés ismerteti továbbá, hogy miképpen tudnak felkészülni a fogyasztók és a vállalatok egy állandóan alakuló, formálódó társadalomra. A prognózis szerint a feltörekvő technológiák, a szoftverekben, Big Datában és a számítási teljesítményben végbemenő hatalmas fejlesztéseknek is köszönhetően, teljes mértékben át fogják alakítani életünket. A társadalom és a gépek kapcsolata új korszakba lép, amit a következők jellemeznek majd:
 
• A jelenleginél is nagyobb hatékonyság és több lehetőség, aminek köszönhetően az emberiség átlépheti saját korlátait.
• Az ember „digitális vezetővé” válik, a technológia pedig az ember „bővítményeként” fog működni, így téve egyszerűbbé a mindennapi tevékenységeket.
• A munka megy az emberek után: a szervezetek fejlett, adatvezérelt kereső technológiák segítségével kutatják majd fel és alkalmazzák a tehetségeket a világ bármely részéről. 
• Az „adott pillanatban” tanulunk, mivel a változás üteme olyan mértékű lesz, hogy új iparágak jönnek létre, és a túléléshez új készségekre lesz szükségünk.
 
Egy intenzívebb kapcsolat irányába
 
Manapság a digitális átalakulás kíméletlenül átszervezi az iparágakat. A modern kori történelemben először a globális vezetők nem tudják megjósolni, miként fog alakulni a jövőben iparáguk sorsa. A Dell Digital Transformation Index felmérése szerint 16 különböző országból származó magas beosztású döntéshozók 52 százaléka tapasztalt saját iparágában jelentős zavarokat a digitális technológiák eredményeképp. Ráadásul majdnem minden második vállalkozás úgy véli: lehetséges, hogy a cége a következő 3–5 évben elavulttá válik.
 
„Az ipar soha nem tapasztalt még ilyen mértékű zavarokat. A változás üteme nagyon is valóságos, mi pedig vagy lépünk, vagy végünk. Az ember és gép közötti partnerség korszakában az előrelépéshez minden vállalkozásnak digitális, szoftverközpontú üzletté kell válnia. A szervezeteknek azonban gyorsan kell cselekedniük, és ki kell építeniük a gépeikben a kapacitást, elő kell készíteniük az infrastruktúrát, és fel kell készíteniük a munkaerőt, hiszen ők ennek az átalakulásnak a motorjai” – hívta fel a figyelmet Jeremy Burton, a Dell marketingigazgatója.
 
„Napjainkban két szélsőséges nézőponttal találkozhatunk a gépekkel és a jövővel kapcsolatban: az egyik a technológia miatti munkanélküliség szorongására épít, a másik pedig arra a túlzottan optimista nézetre, hogy a technológia minden társadalmi és környezeti problémánkat orvosolni fogja. Ehelyett viszont arra kell összpontosítanunk, hogy hogyan is nézhet majd ki a technológia és az ember közötti új kapcsolat, és miként tudunk erre megfelelően felkészülni. Ha elkötelezzük magunkat, hogy bármilyen kemény munkát jelentsen is, de sikeressé tesszük az ember és a gép közötti kapcsolatot, a társadalomra gyakorolt hatás mindannyiunk életét gazdagítani fogja” – nyilatkozta Tachel Maguire, az Institute for the Future kutatási igazgatója.
 
A jelentés kiemelten fontos megállapításai
 
2030-ban az emberiség már nem támaszkodni fog a gépekre, hanem partnerségi viszonyt alakít ki azokkal. Ez előtérbe helyez majd olyan készségeket, mint például a kreativitás, a szenvedély és a vállalkozói szellem. Ezeket a készségeket egészítik majd ki a gépek képességei, mint a nagy sebesség, az automatizálás, vagy a hatékonyság. Az ebből származó termelékenység pedig új lehetőségeket teremt majd az iparágakon és az egyes munkakörökön belül.
 
2030-ra a személyre szabott, integrált, mesterséges intelligencia (AI) által vezérelt asszisztensek jóval túl fogják lépni azokat a feladatköröket, amelyeket napjaink asszisztensei végeznek. Prediktíven és automatizáltan fognak rólunk gondoskodni.
 
A technológia nem feltétlenül helyettesíti majd az embereket, de a munkakeresés folyamata megváltozik. A munka már nem egy helyhez, hanem egy sor feladathoz lesz köthető. A gépi tanulási technológiáknak segítségével kereshetővé válnak az egyének készségei és kompetenciái, így a szervezetek minden egyes feladathoz az arra legalkalmasabb tehetséget fogják felkutatni.
 
Becslések szerint a 2030-ban létező munkakörök 85 százalékát még nem találták fel. A változás üteme olyan gyors lesz, hogy az emberek az „adott pillanatban” fogják megtanulni az új technológiákat, mint például a kiterjesztett és a virtuális valóság használatát. Az új ismeretek megszerzésének képessége értékesebb lesz, mint maga a tudás.
 
 
Zöld, fenntartható és ilyet még nem láttál
A Magyarországi Svéd Kereskedelmi Testület 2018-as Gran Prize Interdiszciplináris Innovatív díját a hulladékvizek halogénmentesítésére fejlesztett technológia és egy páratlan tetőhűtési megoldás kapta.
Sok az adat, kevés az ember
Az IBM kutatása szerint naponta összesen 2,5 trillió byte adatot generálunk. Az IoT eszközök térnyerésének köszönhetően ez a szám folyamatosan növekszik, amire elsősorban az információtömeget kezelő adatközpontoknak kell felkészülniük.
A robotika jövője
Az embereket megosztja a kérdés, milyen lesz a jövő, ha a robotok megjelennek a mindennapi életben. Míg egyesek a robotokra humanoid lényekként tekintenek, amik majd elveszik tőlünk a munkahelyeket, sokakat lenyűgöznek, és a jövőt a robotokkal képzelik el.
Mobil robotok minden iparágban
Előbb-utóbb szinte minden iparágban megjelennek a mobil, illetve az együttműködő robotok, amelyek már nem csupán a versenyképesség növelésének eszközei, hanem a túlélés zálogai.
Egy kártevő különös története
Korábban már sok szó esett a WannaCryptor kártevőről, azonban sokan azóta is lebecsülik az ezzel kapcsolatos veszélyeket, és nem tettek meg mindent a hatékony megelőzés érdekeben.