Teljesen átalakul az autógyártás
Míg a gyártósorokon, a karosszéria- és festőüzemekben dolgozók létszáma az automatizálás és az új típusú járművek összeszerelése miatt felére csökken, az adatmérnököké egyes üzemtípusokban csaknem megkétszereződik.

 

A PwC Strategy& legújabb tanulmánya szerint a közösségi mobilitás és az automatizálás 2030-ig teljesen átalakítást hoz az autóipari munkaerő és az autógyártás területén. A gépjárműgyártás átalakulása – Hogyan forradalmasítja az autóipart 2030-ra a közösségi mobilitás és az automatizálás? című tanulmány a gyártók és a fogyasztók számára jelentős változásokat prognosztizál. A gépjárműgyártás kettéválik: lesznek tömegpiacra szánt, „semmi extrát” nem tartalmazó közösségi autók, amelyeket alkalmanként, egy-egy útra vesznek igénybe, illetve személyre szabott gépkocsik azok számára, akik továbbra is a saját autójukban szeretnének utazni. Mindez az eredetiberendezés-gyártók (OEM-ek) számára két különböző gyártípus gyors kialakítását teszi majd szükségessé.

Az első olyan szabványosított, hálózatba kapcsolt „plug and play” járművekre összpontosít, amelyeket fiatal, városi autóvezetőknek szánnak. A második, legnagyobb rugalmasságot biztosító gyártípus – hasonlóan a mai magas presztízsű luxuscikkek piacához – személyre szabott járművek gyártásával foglalkozna. A tanulmány szerint ez a változás gyökeresen átalakítja a munkaerő összetételét, mivel a robotok nagyobb arányban lesznek jelen mind a gyártósorokon, mind k+f funkciókban. A becslések szerint a jelenlegi felkészültségű dolgozók 40-60%-ára lesz szükség az üzemekben, miközben az adatmérnökök és szoftverfejlesztők száma 90%-kal emelkedhet.

Adatmérnökök a jövő autógyárában

Végh Bálint, a PwC Magyarország Tanácsadási üzletágának vezető menedzsere szerint az autóipar működési modellje Ford több mint egy évszázaddal ezelőtt bevezetett gyártósora óta alapvetően nem változott, mégis azt várjuk, hogy ezek a modernizációs lépések 2021-ig felgyorsulnak. Az autóipar újabb forradalom küszöbén áll, ahol az adatkezelés és az alkalmazkodás képessége elengedhetetlen a túléléshez. Az OEM-eknek most kell cselekedniük, hogy helyes döntéseket hozzanak gyártási modelljükkel és a jövőbeli munkaerejükkel kapcsolatban.

A tanulmány kapcsán Osztovits Ádám, a PwC Magyarország Tanácsadási üzletágának vezető cégtársa úgy véli, hogy a nagy autóipari gyártóknak hozzá kell kezdeni a következő évtizedben szükséges munkaerő rendelkezésre állásának biztosításához, egyrészt megfelelő szakképesítéssel rendelkező munkavállalók felvételével, másrészt a meglévő dolgozók megtartásával és átképzésével. A rugalmas üzemtípusban 2030-ra az adatmérnökök száma csaknem megkétszereződik, míg a szoftverfejlesztők száma 90 százalékkal nő. A „plug and play” üzemekben ez a két növekedési arány 80, illetve 75 százalék.

A Strategy& elemzés azt is megjegyzi, hogy a változás üteme más területeken is felgyorsul: a k+f és a gyártás közötti idő két évre csökken, szemben a mostani 3-5 évvel. Az OEM-ek számára növekvő konkurenciát jelentenek majd azok a technológiai vállalatok, amelyek közvetlenül a fogyasztók számára nyújtanak mobilitási szolgáltatásokat. Ugyanakkor növekszik a gyártókra nehezedő nyomás arra vonatkozóan, hogy sokkal költséghatékonyabb gyártási folyamatokat hozzanak létre, melyek alkalmazkodnak az egyre változatosabb járművekhez és formatervezési mintákhoz.

Ne csak a kibertámadásoktól védjük adatainkat!
Az adatközpont fizikai környezetének állapota kritikus fontosságú
Prediktív karbantartási könyvtár az állásidő csökkentéséhez
A mesterséges intelligencián alapuló megoldások az egyedi berendezések vezérlőjén keresztül gyűjtik össze, elemzik és használják fel az adatokat, hogy meghosszabbítsák a berendezés élettartamát, és a leállások megelőzése érdekében észleljék a hibákat.
Új AEC-Q200 minősítésű SMD tuning fork (hangvilla): CM315H
A CM315H 32.768 kHz-es SMD tuning fork bemutatásával a Citizen Finedevice a CM315-ös hangvillacsaládját az AEC-Q200 automotív szabványnak megfelelő termékkel bővítette.
Mesterséges intelligencia: 4 ezer MI szakértő 2021-re
A Bosch Csoport Stuttgarti központjában Volkmar Denner, a Robert Bosch GmbH igazgatótanácsának elnöke ismertette a következő évek legfontosabb fejlesztési irányait.
A térségi átlagnál jobban bíznak az innováció erejében a magyar cégek
kiugróan nagy jelentőséget tulajdonítanak az innovatív technológiáknak a magyarországi vállalkozások – derül ki a Microsoft kelet-közép-európai üzleti szereplőkre fókuszáló felméréséből. A hazai döntéshozók a saját szektorukban várható technológiai áttöréseket illetően is lényegesen derűlátóbbak térségbeli társaiknál.