Sportos teljesítményre tervezték az elektromos Jaguárt
Az elektromos járművek leginkább akkor tudják teljesítményüket igazán megmutatni, amikor hirtelen kell elindulniuk a közlekedési lámpáknál. Ez annak köszönhető, hogy álló helyzetből, azonnal képesek kifejteni a legtöbb nyomatékot.

 

De az sem jellemző, hogy egy elektromos autó olyan teljesítményt produkáljon, mint az új Jaguar I-PACE, melynek elektromos meghajtása akár 650 amper áramerősséggel is képes működni. Ahhoz, hogy az ilyen mértékű áramerősséget, és az ebből adódó extrém terhelésváltozást a rendszer kezelni tudja, a Continental Budapesten dolgozó mérnökei kifejlesztettek egy olyan megoldást, amelyet kifejezetten a sportos, teljesítményorientált meghajtás követelményeire szabtak. Ezt az innovatív elektromos meghajtási rendszert legelőször a Range Rover Sport Plug-in Hybridhez gyártották, a két brit prémium autómárka teljes jövőbeni elektromos autókínálatához tervezték.

A teljesítményelektronika  kulcsfontosságú alkatrésze a hibrid és teljesen elektromos meghajtási rendszereknek. Árammal látja el az elektromos motort, miközben vezérli az energia visszatáplálás folyamatát is. Így közvetít a nagyfeszültségű akkumulátor és az elektromos motor között. Mivel az akkumulátor egyenáramú, a motor azonban háromfázisú váltóárammal működik, ezért a teljesítményelektronikának először át kell alakítani az egyenáramot az inverteren keresztül a motor felé megfelelő áramerősségre és frekvenciára. Ez a két elektromos paraméter határozza meg a motor működését.

A visszatáplálási  üzemmódban a teljesítményelektronika átalakítja az elektromos motor által generált váltóáramot egyenárammá, amelyet ezután az akkumulátor töltésére használ. Ez a technológia határozza meg, hogy az elektromos meghajtás összes lehetősége kiaknázható-e, vagy sem. Más szóval a teljesítményelektronika kulcsszerepet tölt be a magas alacsony-fordulati nyomatékból és az azonnali reakcióból eredő vezetési élmény maximalizálásában, melyek az elektromos motorok alapvető tulajdonságai.

„Az elektromos meghajtásban betöltött kulcsszerepét tekintve a teljesítményelektronika kiemelt stratégiai jelentőséggel bír. Már hosszú ideje foglalkozunk ennek a területnek a fejlesztésével. Ma, a teljesítményelektronikai technológiánk harmadik generációjával minden járműkategória számára megoldást kínálunk” – mondta el Christopher Breitsameter, a Continental Powertrain  divíziójának High Voltage Electronics szegmens vezetője. „A Jaguar I-PACE és a Range Rover Sport Plug-in Hybrid elektronikus meghajtásának tervezése során szorosan együtt dolgoztunk a Jaguar Land Roverrel, hogy maximálisan kihasználhassuk a jelenlegi rendszerünk potenciálját, kiemelt fókuszt helyezve a sportos vezetés és magas teljesítmény követelményeire.”

Kétoldalú szinterezett mikrochip technológia

A teljesítményelektronikának a másodperc töredéke alatt kell tudnia továbbítani a maximális áramerősséget, például álló helyzetből padlógázzal való gyorsításkor. A fejlesztési csapat számára különleges kihívást jelentett, hogy a rendszer hogyan tudna kezelni ilyen nagy változásokat a töltésben, egyúttal azonban feleljen is meg az autóipar által támasztott kihívásoknak a hosszú életciklus és  tekintetében. További fejlesztési cél volt a mérethez viszonyított teljesítmény arányának maximalizálása, hogy a rendszer helyigénye a lehető legkisebb legyen.

Végül nagyrészt az inverter szerves részét képező, innovatív IGBT modulnak (Insulated Gate Bipolar Transistor – szigetelt vezérlőelektródás bipoláris tranzisztor) köszönhetően sikerült elérni a teljesítmény, hosszú élettartam és kompakt méret tökéletes kombinációját. A hagyományos forrasztóanyaghoz képest a chip mindkét oldalán lévő szinterezett kötés sokkal ellenállóbb a szolgálati élettartam, megbízhatóság és hőmérséklet-tolerancia tekintetében, így ez a megoldás kifejezetten a prémium szegmensnek szól. A Continental az első cég, amely ezt a kifinomult technológiát az autóipari elektronika területén használja fel.

„A kétoldalon szinterezett technológia mellett olyan további fontos fejlesztésekkel is előálltak, mint a DCB szubsztrát (Direct Copper Bonded), illetve egy kifejezetten a Continental számára fejlesztett  teljesítményfélvezető alkalmazása. A teljesítményelektronika felépítését és a felhasznált anyagokat a maximális erőátvitel és teljesítmény szempontjából optimalizáltuk” – mondta Alexander Reich projektmenedzser. Az újonnan kifejlesztett teljesítményelektronikai technológia további speciális tulajdonsága, hogy ugyanaz a rendszer teljesen különböző járműtípusokban is alkalmazható. Például a Range Rover Sport Plug-in Hybrid-ben és a Jaguar I-PACE-ben lévő teljesítményelektronika teljesen megegyezik a hardver szempontjából – csupán szoftveres eltérés van a kettő között.

Tovább ütik a Huaweit
Először tavaly év végén a Wall Street Journal írt arról, hogy amerikai illetékesek szerint a kínai mobil távközlési cég hálózati berendezései nemzetbiztonsági kockázatot jelentenek az Egyesült Államok és szövetségesei számára.
Ipar 4.0 és IoT kompatibilis integrált adathálózatok
A Siemens és a Hewlett Packard társaságcsoporthoz tartozó Aruba stratégiai partnerségre lépett az üzemeltetés- (OT) és információs technológia (IT) területek összekapcsolása érdekében.
Az okosautóval az a baj, hogy okos
Mindössze a válaszadók negyede használna önvezető autót, ennek oka pedig, hogy elsősorban az okosfunkciók aggasztják a magyar felhasználókat.
Mennyire féltsük adatainkat?
Elgondolkodtató eredményre jutott az a 2018 decemberében készült kutatás, amely a közösségi médiumok felhasználóinak biztonságérzetét vizsgálta.
Eszköz- és folyamatadatok integrálása zökkenőmentesen
Maximális biztonság és egyszerű kezelhetőség: Pepperl+Fuchs LB Profinet Gateway az LB távoli I/O rendszereket a Profinet protokoll világával kapcsolja össze.