Robot önti a folyékony vasat
Az 1802-ban alapított Georg Fischer AG mettmanni üzemében mintegy ezer dolgozó évi 190 ezer tonna öntött alkatrészt állít elő az autóipar számára. A cég Automotive részlegéhez tartozó telephelyén az öntött termékek mellett megmunkálógépeket és csővezetékrendszereket is gyártanak.

 

Mettmannban az elmúlt évben egy teljesen új öntödét helyeztek üzembe, amelyben tengelykomponenseket és motoralkatrészeket gyártanak személy- és tehergépjárművekhez. A Georg Fischer AG olyan műszaki megoldást keresett, amelynek segítségével az igen forró, folyékony vas a formaszekrény bármely kívánt részébe beönthető, és ezáltal maximális rugalmasságot és a formaszekrény tökéletes kihasználását lehet elérni. Általában olyan rendszereket használnak erre a feladatra, amelyek egy homokformába mindig csak egy helyre tudnak önteni. A rögzített beömlőcsatorna és a beöntés fix helyzete miatt ezek a rendszerek nem teszik lehetővé a rugalmas öntést.

Párhuzamosan dolgoznak

Két KUKA KR 1000 titan típusú, nagy teljesítményű KUKA robot önti most a folyékony vasat, így érheti el a Georg Fischer a kívánt rugalmasságot és az optimális formakihasználás lehetőségét. Így már nem a beömlőrendszer határozza meg, hol lehetnek az öntvények, és hol nem. Az integrátor cég, a ROBOTEC Engineering GmbH által kifejlesztett megoldásban párhuzamosan dolgozik két KR 1000 titan robot. Hőálló burkolat is védi a robotot az öntöde szélsőséges környezeti hőmérsékletétől.

 

 

A robotkarimán egy öntővályú található, amelyet 1400 fokos, forró, folyékony vassal töltenek fel. Az öntővályú és a robotkarima között egy mérőcella is felszerelésre került, ennek segítségével mérhető a folyékony vas mennyisége. A következő öntési ciklusban tehát pontosan adagolható a hiányzó vasmennyiség. Az öntővályúban mindig csak az optimális mennyiségű folyékony vas található. A hattengelyes robot rugalmassága révén a vas a formaszekrény bármely tetszőleges pontjára beönthető.

A homokformák 700 fok alá hűlnek, ekkor el lehet távolítani az öntvényeket. További hűlést követően, a szobahőmérséklet elérése után az öntvényeket szórással megtisztítják, és a kiszállítás engedélyezése előtt szemrevételezéssel ellenőrzik. Üzemzavarok vagy hosszabb leállások esetén a fém az öntővályúban hűlne ki, és később már nem lehetne öntésre használni.

 

 

Erre az esetre a ROBOTEC innovatív megoldást fejlesztett ki: a két robot vissza tudja vezetni a kiadagolt vasat az öntőkemencébe, ahol újra megfelelő hőmérsékletre hevül. További innováció a teljesen automatikus öntővályúcsere – a robot a használt vályút leteszi, és újat vesz fel, a megfogócserénél is alkalmazott eljárással. A KUKA robot alkalmazása révén a kemence környékén zajló különböző felszerszámozási munkálatokat gyorsabban, a munkatársak számára kevésbé megterhelő módon lehet elvégezni.

Kompakt, erős, pontos és jól integrálható

A KUKA KR 1000 titan F típusú robot kompakt kialakításával és viszonylag csekély, 4700 kg-os súlyával kelt meggyőző benyomást. Emellett drága egyedi alapzat nélkül integrálható komplett berendezésekbe, és igen nagy, kb. 950 kg-os teherbírással rendelkezik. Nem csupán felemeli e kivételesen nagy terhet, de rendkívül pontosan pozícionálja is. Ráadásul a robottal akár 6,5 méteres távolságok is áthidalhatók.

Egyik kiemelkedő tulajdonsága a kompakt felépítés, ami lehetővé teszi a munkatér optimális kihasználását, valamint a gyártósorba való hely- és költségtakarékos beépítést. Mivel a két robot visszavezeti a fel nem használt folyékony vasat az öntőkemencébe, ahol az ismét megfelelő hőfokra hevül, a Georg Fischer nem csak energia- és logisztikai költségeket takarít meg, hanem a CO2-kibocsátást is hatékonyan csökkenti.

Tovább bővül a Siemens Digital Enterprise portfóliója
Egyre nő azon ipari vállalkozások, különösen kis- és középvállalkozások száma, amelyek jól haladnak az Ipar 4.0 átvétele felé és digitális megoldásokkal javítják versenyképességüket – mondta Klaus Helmrich, a Siemens igazgatósági tagja.
Ossza meg tapasztalatait a FANUC-ról és nyerjen szakmai utat!
Dolgozott már együtt a FANUC Hungary Kft.-vel? Megosztaná tapasztalatait? Töltse ki a japán gyártásautomatizálási vállalat ügyfél elégedettségi kérdőívét, és nyerjen szakmai utat!
Az ornithoptertől a fedélzeti internetig
Az ember létezése óta vágyott arra, hogy repülhessen. A repülés felfedezése örökre megváltoztatta az emberek közötti interakciókat, a világ felfedezésének módját és mindennapi életünket is.
Németországban gyártja elektromos autóit a Volkswagen
Kisebb alkalmazotti létszámmal, de nagyobb hatékonysággal termelnek majd a Volkswagen elektromos autókat gyártó üzemei.
Európai kompetenciaközpont Miskolcon
Bérelt épület helyett a jövő év végétől új gyártócsarnokban folytathatja termelését a Bosch miskolci elektromos kéziszerszámgyára.