Raktárlogisztikai alkalmazások a gyakorlatban
Egy korszerű raktározási és készletnyilvántartási rendszer bevezetése bármely vállalat esetében jelentős tartalékokat tárhat fel, hatékonyabbá alakíthatja a cég működési folyamatait.

 

A kívánt eredmény eléréséhez ma már számos megoldás létezik – ezekből mutatott néhányat a Vonalkód Rendszerház innovatív azonosítástechnikai eszközöket és megoldásokat bemutató áprilisi workshopja. A rendezvény közel ötven résztvevője gyakorlati példákon keresztül ismerhette meg, hogy az RFID technológia alkalmazása vagy egy korszerű készletnyilvántartási szoftver bevezetése hogyan segíthet a termékazonosításban, a raktárkészlet nyilvántartásában, a számlázásban, a szállítmány nyomon követésében.

A workshopot megnyitó Szlovicsák Béla hangsúlyozta: a Vonalkód Rendszerház tevékenysége közel három évtizede az automatikus azonosításon alapuló megoldásokhoz kapcsolódik. Az új technológiák megjelenésére reagálva nem csupán  a vonalkódos és RFID azonosítás, raktári adatgyűjtés, gyártáskövetés, logisztikai megoldás vagy tárgyi eszköz leltározás eszközeinek kiválasztásához nyújtanak segítséget partnereiknek, hanem a DPM kódok, kamerás képi feldolgozó rendszerek területén is jelentős sikereket értek el.

Az ügyvezető igazgató emlékeztetett arra is, hogy a vállalatot jellemző innovációs képesség eredményeként az elmúlt tíz év során három sikeres kutatás-fejlesztési projekt megvalósításában vettek részt. “A több évtizedes egyenletes fejlődésnek köszönhetően folyamatosan a szakterület egyik meghatározó vállalkozásaként működünk Magyarországon és Európában, a világ számos országában sikeresen üzemelnek megoldásaink” - tette hozzá a Vonalkód Rendszerház ügyvezető igazgatója.

NetBee - a leltározáshoz egy ember is elég

A legtöbb piaci szereplő egyetért abban, hogy hatékony belső logisztikai folyamatok nélkül a vállalatok képtelenek lépést tartani vevőik szigorú előírásaival. Azon túl, hogy minőségi, mennyiségi, időbeni követelmények betartásával kell termékeiket, szolgáltatásaikat szállítani, a visszakövethetőséget biztosító dokumentációs rendszer kialakítása is elengedhetetlen. Tóthné Komlósi Erzsébet, a tárgyi eszköz üzletág vezetője előadásában a gyors, pontos és hatékony leltározás fontosságáról beszélt, kiemelve az RFID technológia alkalmazásának előnyeit.

A digitalizáció térnyerésének következtében egyre nagyobb mennyiségű adat áll rendelkezésünkre olyan formátumban, amelyet a termelésirányítási vagy leltározási, számlázási, illetve vállalatirányítási rendszerek azonnal képesek feldolgozni és használni. Mindez persze csak akkor igaz, ha a kellő helyen és módon állítjuk elő és juttatjuk el az adatokat. A Vonalkód Rendszerház megoldása minderre a NetBee leltárrendszer.

 

 

A szoftver két részből, egy PDA típusú készüléken működtethető adatgyűjtő és egy bármely böngészőből elérhető internetes szoftverből áll. A rendszert három alapmodul alkotja: leltárfelvételt, eszközmozgást és analitikus nyilvántartást tudunk végezni. A vállalati sajátosságoknak megfelelően a leltárrendszer többféleképpen is felépíthető, az SAP nyilvántartástól az egyszerű Excell táblázatig számos megoldás lehetséges.

A rendszer működésének előnyeiről a konferencia résztvevői is meggyőződhettek. Tóthné Komlósi Erzsébet egy valós vállalati nyilvántartás adatait NetBee PDA készülékre töltve ismertette amint a leltárfelvételező végigjárja a leltározandó területet, elvégzi a rögzítést. Amennyiben már vannak vonalkódos vagy RFID-s tag-ek az eszközökön, akkor a felvétel során elegendő megadni a leltárfelvétel helyét, és rögzíteni az eszköz leltári számát. Ha ez az adat hiányzik, a felvétel során kell ellátni az eszközöket új, egyedi azonosítókkal.

A szobaleltár felvételét követően az eszköz kiírja, hogy mit nem vettünk még fel az adott szobában, így segítve a leltárfelvételezőt. Az adott terület leltárfelvételét követően az adatokat szinkronizálni kell a PDA adatgyűjtő és a központi számítógép között, így máris elérhetővé válik a hiány, a többlet és az egyező kimutatás. A hiányokat és a többleteket a kiértékelés első lépéseként meg kell próbálni összepárosítani. Ehhez a NetBee szoftver egy könnyen átlátható és egyszerűen kezelhető felületet biztosít, ahol az eszközöket szűrhetjük, majd a megfelelők kiválasztásával gyorsan egymáshoz rendelhetjük. A rendszerből különféle kimutatások nyerhetők, melyek PDF formátumban és Excel fájlba is exportálhatók.

Eszközökben nincs hiány

Persze ahhoz, hogy a leltárfelvételhez szükséges RFID tag-eket olvasni vagy írni tudjuk, nélkülözhetetlenek a korszerű adatgyűjtő eszközök. Ezekre mutatott számos példát előadásában Nagy Zsolt, az iparág egyik leginnovatívabb megoldásszállítója a Zebra Technologies munkatársa. Mint elmondta, a vállalati mobilitással, a vonalkód nyomtatási technológiával és az RFID azonosítással kapcsolatban a Zebra Technologies több mint háromszáz szabadalommal rendelkezik.

Jelenlegi portfoliójukat a Motorola Solutions Enterprise üzletágának felvásárlásával illetve a Zebra Technologies korábbi eszközeivel alakították ki. Szinte teljes egészében az UHF sztenderdek szerint működő eszközöket, nyomtatókat, szkennereket forgalmaznak. A kellékanyagok értékesítése, a barcode és azonosító kártyák nyomtatása mellett meghatározó üzletággá vált az RFID termékek, a mobil alkalmazások és a felhő technológiához kapcsolódó megoldások fejlesztése.

A konferencia résztvevői meggyőződhettek arról is, hogy a legtöbb RFID eszközhöz számos kiegészítő kapcsolódik. A csuklótermináltól kezdve a fizikai védelmet biztosító megoldásokon keresztül több komponens is a felhasználók rendelkezésére áll annak érdekében, hogy eszközük használatát személyre szabhassák. A szakember felhívta a figyelmet, hogy használat előtt érdemes az eszközöket tesztelni, és csak ezt követően rendszerbe állítani.

Nagy Zsolt előadásában emlékeztett arra is, hogy a Zebra Technologies a meghatározó piaci szereplők közül elsőként kezdte leváltani Windows alapú operációs rendszerét Androidra, eszközeinek túlnyomó többsége ezt a rendszert használja. Hozzátette, hogy jelenleg még kb. 60-70 százalék a régi windows-os eszközök piaci részesedése, de ezek általános supportja már lezárult, további támogatás ebben a rendszerben már nem elérhető.

SAP WM - rendszerbe szervezve

A Vonalkód Rendszerház workshopja arra is példát mutatott, hogy az RFID technológiát hogyan lehet a logisztikai folyamatokba illeszteni. Üzleti partnerük, a Szapporta Kft. vezető fejlesztője, Szász Bence egy gyakorlati bemutató során ismertette a két cég közös fejlesztését, RFID kapu logisztikai felhasználását SAP környezetben. A Szapporta Kft. tizenöt éve  foglalkozik SAP logisztikai rendszerek és megoldások kialakításával.

Az elmúlt években számos komplex feladaton dolgoztak, illetve saját raktári megoldásokat fejlesztettek. Az SAP WM (Warehouse Management – Raktárkezelési rendszer) modulhoz készített feladatütemező-rendszer lényege, hogy a modulban keletkező rendeléseket bontja fel elemi lépésekre, ezeket osztja ki a megfelelő zónában a különböző erőforrásokat használók részére, így optimalizálva a folyamatot.

A rendszer az SAP-ban keletkező magasraktári raktározási, kiszedési transzport rendeléseket végrehajtás szempontjából ütemezi, végrehajtható feladatokra bontja, illetve felosztja az anyagmozgató eszközök között. A rendszer vonalkód alapú, minden feladat és pozíció vonalkód olvasásával történik. A megoldás előnye, hogy sztenderd SAP WM modul funkciókra épül, és SAP-ban azokat a le nem képzett funkciókat oldja meg, melyek a raktári működés hatékonyságát biztosítják. A rendszer alkalmazásával 30-40 százalékos hatékonyság javulás érhető el úgy, hogy a kiszolgálás hibamentessége is nagyságrendekkel javulhat a vonalkódok használatával.

 

 

Szász Bence elmondta, hogy legtöbb projektjük során szükség volt valamilyen mobil alkalmazás fejlesztésére is. Ezek a platformok több előnnyel bírnak: egyszerűsítik az üzemeltetést, csökkentik a fejlesztési időt, a keretrendszerek biztosítják, hogy a fejlesztők csak az üzleti feladatokra koncentrálhassanak. A bemutatott megoldás során az volt a cél, hogy ne csak a fixen telepített eszközök, hanem a kézi olvasók használatát is lehetővé tegyék, emellett minden eszközt központilag, az SAP rendszeren keresztül konfigurálhassanak.

Ehhez a kapcsolathoz a Vonalkód Rendszerhez biztosította a megfelelő szoftvereket, az általuk fejlesztett RFID rendszer vezérli a fix telepítésű olvasókat. A kapuk külön érzékelőkkel vannak ellátva, melyek jelzik a mozgásiránnyal együtt, ha anyag, áru vagy személy lép a kapu terébe. Ezeket az információkat a kapu automatikusan továbbítja az SAP rendszerbe. Ezt egyébként a kézi alkalmazással is megtehetjük. Az információk összegyűjtése után elindul a feldolgozó modul kiválasztása.

A folyamatok követésére és ellenőrzésére kialakítottak egy RFID monitort is, ez gyakorlatilag az olvasótól egészen a feldolgozás végéig tudja követni a végrehajtást. A szakember összefoglalójában kiemelte, hogy a két cég együttműködésével sikerült elérni a kitűzött célokat: hatékonyan működtetni a fix telepítés kapukat és a mobil kézi RFID olvasókat, teljesen közvetlen kapcsolatot kiépíteni a két rendszer között, valamint az üzemeltetés számára is egyszerű működtetést biztosítani.

Szász Bence hangsúlyozta, hogy a bemutatott rendszer teljeskörű megoldást biztosít. Mind a fizikai eszközöket, az ahhoz kapcsolódó szoftvereket, mind pedig az SAP rendszert tudják szállítani, így garantálható ezeknek az eszközöknek az együttműködése. Hozzátette, hogy az üzemeltetési és fejlesztési költségek lényegesen kedvezőbben alakulnak, mint teljesen egyedi fejlesztések esetén.

Mobileszközök - GDPR-kompatibilis alkalmazások

A szakmai napot a Vonalkód Rendszerház termékfejlesztési vezetője, Thiering Pál zárta, aki az Enterprise Mobility Management (EMM) rendszerek alkalmazásának előnyeiről és hiányának kockázatairól beszélt. A SOTI MobiCom nagyvállalati rendszer kapcsán felhívta a figyelmet a kiemelten kritikus üzleti megoldásokra, illetve hogy miért fontos minden vállalatnak mobilitási stratégiával rendelkezni.

Részletesen szólt a mobileszközök használatához kapcsolódó vállalati tartalmak kezeléséről, az eszközök és beállítások biztonsági kérdéseiről valamint a távoli támogatás biztosította lehetőségekről. Az előadás során felhívta hallgatói figyelmét a május 25-től hatályos európai adatvédelmi irányelvek (GDPR) kapcsán a személyes adatok kezelésére és védelmére vonatkozó belső vállalati folyamatok szabályozásának fontosságára. Megítélése szerint egy hatékony EMM rendszer képes kezelni és ellenőrizni akár egy összetett és nagyszámú mobil eszközpark adatvédelmi elvárásait is.

A workshop programjának összeállításakor a Vonalkód Rendszerház munkatársai nagy hangsúlyt fektettek arra, hogy ne csak a legfrissebb megoldásokról essen szó, hanem a gyakorlatban is működő, hatékonyságnövelő alkalmazásokkal ismertessék meg az érdeklődő szakembereket. A konferenciát követő kötetlen szakmai beszélgetés igazolta, teljesültek várakozásaik! 

 

Önvezető autó, robotdoktor? Jöhet!
A magyarok több mint fele számít arra, hogy az önvezető autók széles körben elérhetők lesznek; a megkérdezettek 72 százaléka szívesen vásárolna mesterséges intelligencia által vezetett járművet a jövőben.
A hálózatosodás lesz a jövő gyárának "gőzgépe"?
Európában szinte nem létezik magára valamit is adó iparvállalat, melynek ne lenne saját elgondolása az ipar 4.0 néven emlegetett negyedik ipari forradalomról.
A vállalatoknak mindennél fontosabb az IT biztonság
Az Oracle legújabb, technológiai trendeket vizsgáló felmérése szerint az üzleti vezetők az adatvédelmet tekintik elsődleges, a közeljövőben megoldandó ügyüknek minden más nagyszabású IT fejlesztéssel szemben.
Mesterséges intelligencia ellenőrzi a távvezeték-hálózatot
A mesterséges intelligenciát gyakorlatilag bárminek a felismerésére be lehet tanítani. Ha kell, az elektromos távvezetékek részegységeit, hibáit is megtalálja. Az E.ON-nak pedig pont erre van szüksége.
Lézeres érzékelők nagy pontosságú méréséhez
Az új optoNCDT 1750LL lézeres szenzor fémes és strukturált felületek nagy pontosságú távolságmérésére alkalmazható.