Premier a győri Audinál
Az Audi Hungaria megkezdte a mild-hibrid (MHEV, Mild Hybrid Electric Vehicles) hajtásláncú Q3 és Q3 Sportback modellek sorozatgyártását.

 

Mindkét modellben egy győri 1,5 literes TFSI motor dolgozik, együttműködésben egy 48 voltos fedélzeti hálózattal és egy szíjhajtású indítógenerátorral (Riemen-Starter-Generator, RSG). A hibridmodellek gyártására felkészítették a gyártósort, valamint a munkatársak e-kompetenciáit is felépítették. A Q3-modellek az Audi Hungaria első hibridautói. Gyártásukra a termelést és a munkatársakat is felkészítette a vállalat. A karosszériaüzemben egy új padlólemezt építenek be az autóba, amelyre az összeszerelés során felerősítik az akkumulátort. A szereldében három új munkaállomást integráltak, ahol az autó speciális e-alkatrészeit – 12 és 48 voltos rendszer, 48 voltos lítiumion-akkumulátor és DC-/DC-átalakító – építik be.

A munkatársakat is felkészítették a magasfeszültségű technológia kezelésére. A járműgyártás munkatársai elsajátították és fokozatosan elmélyítették az MHEV-specifikus folyamatokat és az elektromos autók technológiáját. A kompetencia-bővítéssel a munkatársakat e-szakemberekké és e-szakértőkké képezték ki. Emellett a vállalat a gyári tűzoltósággal együttműködve az akkumulátor beérkezésétől egyészen a beépítéséig, a teljes gyártási folyamatot átfogó tűzvédelmi koncepciót dolgozott ki.

Az Audi Q3 és Q3 Sportback modelleknél az MHEV-technológia egy 48 voltos fedélzeti hálózatra épül. A 48 voltos fedélzeti hálózatot a DC-/DC-átalakító kapcsolja össze a 12 voltos fedélzeti részhálózattal. Az energiát egy kompakt lítium-ion akkumulátor tárolja. A belsőégésű motor homlokoldalán szíjhajtású indítógenerátor található, amelyet egy nagy teherbírású bordásszíj köt össze a főtengellyel. Lassításkor a szíjhajtású generátor akár 12 kW teljesítmény visszanyerésére, illetve az energia akkumulátorba történő betáplálására képes. Alacsony fordulatszám melletti gyorsításnál pedig támogatja a motort. A technológiának köszönhetően a fogyasztás valós körülmények között 100 kilométerenként akár 0,4 literrel is csökkenhet.

Magánszemélyek pörgetik a hazai villanyautó-piacot

Bő 40 százalékos emelkedéssel zárt tavaly az elektromos autók értékesítése Magyarországon. A zöld autókat jellemzően magánszemélyek vásárolják, de elsősorban nem környezetvédelmi szempontok miatt. Újdonságot jelent továbbá, hogy 2019-ben megjelentek a vidékiek és a családok is a villanyautó-piacon. A forgalmazók 41 százalékos emelkedés után 1803 darab új elektromos autót értékesítettek tavaly idehaza. A rekordon kívül több érdekes változás következett be az elmúlt évben a villanyautó-piacon – derül ki a legolvasottabb autós online szaklap, a Vezess friss összeállításából, amely darabszámokkal, piaci részesedéssel közli az elektromosok top 15-ös listáját is.

Az importőröktől kapott információkból kiderül, hogy itthon jellemzően magánszemélyek vesznek újonnan elektromos személyautót, a hivatalosan cégnévre kötött szerződések mögött is gyakran egyautós vásárlások állnak. Változás a korábbi évek gyakorlatához képest, hogy 2019-ben a vevőknek már nem a környezet védelme a legfontosabb motivációja, hanem az összességében a milliós állami és önkormányzati kedvezmények.

Szintén újdonságnak számít, hogy a forgalmazók tapasztalatai szerint egyre több vidéki lakos jelent meg a vásárlók között, ez nagyban köszönhető a hatótávok növekedésének. Új jelenségnek mondják egyes forgalmazók azt is, hogy egyre többen családi autónak veszik a tisztán elektromos hajtású személygépkocsikat.

Automatizált anyagmozgatás 5G-vel
Önvezető járművet is alkalmazó automatizált anyagmozgatás bevezetésével megkezdte a tervezett pilot programok helyszíni tesztjét a Magyar Telekom által kiépített helyi mobilhálózaton (campus hálózaton) a BorgWarner Kft. és a T-Systems Magyarország.
Az adatok nem hazudnak!
Tíz munkavállalóból csak kettő érzi úgy, hogy a teljesítményének értékelése és a munkaadójától kapott visszajelzés megfelelő motivációt jelent és kimagasló munkavégzésére ösztönzi - derül ki a Gallup Intézet nemzetközi felmérésből.
Innovatív technológiák az autózásban
Az autóipar technológiai fejlődésével egyre többen használnak internetre kapcsolt autókat: becslések szerint 2019-ben már 28,5 millió hálózatba kapcsolt autó volt forgalomban világszerte.
Új lehetőség az ipar és a tudomány együttműködésében
Napjainkban már számos iparág kis- és középvállalkozásánál a technológia szerves részét képezik az ipari lézerek, legyen szó a különleges minőségi követelményeket támasztó egészségiparról vagy a fémipar volumengyártóiról. Az ipari lézerek széles körű alkalmazásáról beszélt lapunknak dr. Vida Ádám fizikus, a Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Közhasznú Nonprofit Kft. osztályvezetője.
Jelentős növekedés Solidworks tervezőszoftver bevezetésével
A több mint két évtizedes múltra visszatekintő KLS-2000 Kft. a megalakulása óta rendkívül mozgalmas utat járt be és dunaharaszti telephelyükön ma már komplex, egyedi célgépeket terveznek és gyártanak.