Piacvesztéssel jár a fejletlen technológia
A legtöbb hazai iparvállalati vezető ma már egyetért abban, hogy cége sikeres versenypiaci szereplése elképzelhetetlen a digitális technológiák, közismert elnevezéssel az ipar 4.0 megoldások alkalmazása nélkül. A kérdés csupán az, hogy az ehhez szükséges tudást, gyakorlati ismereteket hol szerezhetik meg?

 

Az Európában kialakult gyakorlatoknak, elsősorban a legfejlettebb németországi mintáknak az átvételére, illetve Magyarország digitális stratégiaalkotásának elősegítésére az elmúlt években számos kezdeményezés született. A Kormány 2016-ban meghirdette az ország újra iparosítását célzó Irinyi-tervet, vezető iparvállalatok, egyetemek és szakmai szervezetek létrehozták az Ipar 4.0 Nemzeti Technológiai Platform Szövetséget, majd európai uniós támogatással 2017 őszén elindult az Ipar 4.0 Mintagyárak kiemelt projekt.

Ennek legfontosabb célja, hogy a hazai kis- és középvállalatok valós környezetben ismerjék meg a jövő termelését meghatározó ipar 4.0 megoldásokat, fejlett technológiákat, és ezeket a saját működésükbe integrálhassák. A 2,3 milliárd forint keretű kiemelt nyílt közbeszerzési pályázaton kiválasztott öt Mintagyár egyike a világszerte meghatározó autómárkák elektromos vezérlőegységeinek, meghajtó és mechatronikai rendszereinek, kijelzőinek, infotainment rendszereinek gyártója, a Continental Automotive Hungary Kft.

A digitális kor innovátora a multinacionális nagyvállalat

– Az autóipari szereplők évtizedek óta tartó törekvése a hatékonyság növelése. Folyamatosan jobb módszereket és új technológiákat keresnek, amelyekkel finomíthatják a már jól bevált ellátási láncaikat, ezért nem véletlen, hogy a negyedik ipari forradalomként emlegetett digitális megújulásban, az új technológiák és üzleti modellek bevezetésében meghatározó szerep jut az iparág vezető vállalatainak. A Continental hosszú évek nemzetközi tapasztalatával rendelkezik az ipar 4.0 területén, a vállalat stratégiájának alapja a digitális gyárak létrehozásához kapcsolódó megoldások fejlesztése.

 


Molnár István:

 

A Continental számára

komoly elismerés, hogy

a projekt egyik résztvevőjeként segíthetjük a

hazai kis- és középvállalatok átállását.

 


 

– Több tucatnyi nemzetközi elemzés szól arról, hogy egyre inkább az iparvállalatok jelölik ki a technológiai szempontból legfontosabb kutatás-fejlesztési irányokat, így van ez az ipar 4.0 esetében is. Nyilván ez abból adódik, hogy elsősorban ők rendelkeznek a megfelelő erőforrásokkal. A legtöbb pilot projekt rendkívül komoly pénzösszeget és humán erőforrást igényel, ezekkel a hazai egyetemek, vagy az a néhány ipari kutatóintézet csupán korlátozottan rendelkezik. A Continental is számos k+f projekt irányítója vagy részese, nagyon sokféle technológiát elsőként alkalmazunk a gyártásban.

A budapesti Mintagyár egyike annak a harminc, kifejezetten elektronikai gyártással foglalkozó Continental üzemnek, amely a termelés mellett kompetenciacenterként működve járul hozzá a cégcsoport digitális stratégiájának alakításához. Az itt dolgozó szoftvermérnökök feladata például a gyártás gerincét képező gyártásvezérlő rendszerek (MES) fejlesztése és vállalatszintű bevezetése – hívta fel a figyelmet az ipar 4.0 alkalmazásának szempontjából is fontos projektre Molnár István, a Continental Automotive Hungary Kft. Digitális Gyár Mérnökség Vezetője.

 

 

Ugyanakkor egy jól működő technológiai ökoszisztéma a vállalatok, az egyetemi kutatóhelyek és az állam együttes szerepvállalásával jöhet csak létre. Ebben a rendszerben a nagyvállalat biztosítja az erőforrást, a know-how-t, az egyetemek és kutatóintézetek a tudományos hátteret, az állam pedig azokat a jogi és gazdasági feltételeket, amelyek lehetővé teszik a szisztéma működését. Ez a rendszer aztán hatékony támogatást tud nyújtani a kis- és középvállalati szektornak a technológiai felzárkózáshoz.

Persze sok esetben nem vadonatúj megoldások fejlesztéséről van szó, adott esetben akár évtizedes technológiák alkalmazása is lehetséges. De fontos különbség, hogy míg korábban az élenjáró vállalatok építették be a legújabb fejlesztéseket, napjainkban – egyebek mellett a munkaerőpiac változásainak következtében – minden vállalkozás arra kényszerül, hogy ezzel a kérdéssel foglalkozzon. Aki nem kezd ebbe az irányba fejleszteni, az üzleteket fog veszíteni az elégtelen technológiája következtében – figyelmeztetett a Continental szakembere.

Molnár István szerint jó példa a szemléletváltásra, hogy míg korábban az állam a kapacitás bővítését támogatta, a Mintagyár projekt kapcsán azok a cégek számíthatnak további lehetőségekre, melyek egy minősítési folyamat eredményeként bizonyítják tudásukat, felkészültségüket. Vagyis azt, hogy olyan beruházásokra fordítják az elérhető forrásaikat, melyekkel a versenyképességüket és hatékonyságukat tudják növelni.

További bővítésre van szükség

– A Mintagyár program operatív szervezéséért felelős két szervezet, az Informatikai, Távközlési és Elektronikai Vállalkozások Szövetsége (IVSZ) és az Iparfejlesztési Közhasznú Nonprofit Kft. (IFKA) célkitűzése szerint nem csupán a gyártási ismeretek átadásáról szól a projekt, hanem a résztvevő kis- és középvállalatok szakembereinek szemléletformálásáról is.

Autóipari gyártóként abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy budapesti üzemünk portfóliójában megtalálhatók a legfontosabb iparági trendekhez – elektromobilitáshoz, a hálózatba kapcsoláshoz vagy akár az autonóm járművekhez – illeszkedő technológiák. A Continental számára komoly elismerés, hogy a projekt egyik résztvevőjeként segíthetjük a hazai kis- és középvállalatok átállását az ipar 4.0 megoldásokra – hangsúlyozta Molnár István.

 

 

A szakember véleménye szerint ugyanakkor jelentős korlátozás, hogy erre a programra csak a konvergencia régióban működő termelővállalatok jelentkezhetnek, hiszen az érdeklődők köre ennél jóval szélesebb. Ahogy Molnár István elmondta, szívesen fogadnának egyetemeket, kutatóintézeteket vagy akár magánszemélyeket is, illetve más multinacionális cégek képviselőit.

“Egy nagyon jó kezdeményezésről van szó, de azt látni kell, hogy a potenciális piacnak csak egy kis szeletét érjük így el. Vagyis a projekt lezárása után is érdemes lenne folytatni a programot, de már jóval szélesebb vállalati kör számára lehetővé téve a korszerű, ipar 4.0 szerinti technológiák és gondolkodásmódok megismerését.”

 

Mit kapnak a programba regisztráló kkv-k?
 
Demonstráció
• Saját Ipar 4.0 érettségüket egy önértékelő kérdőívvel pozícionálhatják
• Valós gyártói környezetben, öt Mintagyárban, valamint a BME-n kialakított Technológiai Központban háromórás demonstrációkon vehetnek részt
 
Felkészítés
• Minden kkv helyszíni szakértői segítséget kap a fejlesztési felkészülésben
• Kétnapos Lean termelés menedzsment tréning
• Ipar 4.0 üzleti tervezési módszertanokkal ismerkedhetnek meg
• 14 témakörben megvalósult Ipar 4.0 esettanulmányokat ismerhetnek meg
• Öt fő fejlesztési terület Ipar 4.0 technológiai megoldásait ismertető konzultáció
 
Tervezés
• Szakértő mentorok segítségével egyszerű fejlesztési tervet állítanak össze
• A legkiemelkedőbbek számára professzionális ipari tanácsadó cégek bevonásával részletes fejlesztési tervek készülnek
• A programot teljesítő kkv-k Ipar 4.0 arany és Ipar 4.0 ezüst minősítést kapnak, mellyel sikeresebben pályázhatnak a beszerzéseiket támogató fejlesztési forrásokért.
 
További részletek: www.ipar4.hu
 

 

Szintet léphet a magyar autóipar
Az eddigi évek egyik legsikeresebb járműipari kiállításcsokra ért véget október 19-én: az Automotive Hungary Nemzetközi járműipari beszállítói szakkiállítás és az Autótechnika-AutoDiga Nemzetközi járműfenntartó-ipari szakkiállításon 255 kiállító vett részt.
Elektromos autókkal suhanunk a jövőbe vezető úton
A Bloomberg 2018-as Electric Vehicle Outlook jelentése szerint 2040-re az újautó-értékesítések 55 százalékát, illetve a teljes járműállomány 33 százalékát elektromos autók adják majd.
Az űrtechnológia szolgálatában
Lampoldshausen a székhelye a Német Légi és Űrrepülési Központ (DLR) rakétameghajtással foglalkozó tesztüzemének, ahol számos európai űrtechnológia fejlesztését is végzik.
Digitális platformot fejleszt a Knorr-Bremse
A projekt célja olyan IoT megoldás fejlesztése és üzemeltetése, amelynek segítségével a gyártóvállalatok sikeresen megvalósíthatják folyamataik vertikális és horizontális integrációját.
Ajándék kulcsok a gépi képalkotó és azonosító termékekhez
A Cognex kedvező áron kínált gyártásautomatizálási megoldásai segítik a vállalatokat termékeik minőségének javításában, a termelési hibák kiküszöbölésében, valamint a gyártási költségek csökkentésében.