Önvezető autók San José utcáin
Kaliforniában hamarosan a mindennapokban is megmutatkozik, hogy milyen az, amikor valóban emberi beavatkozás nélkül, „magától” visz az autó a célállomásunkhoz.

 

Nem tíz, sem öt, de még csak nem is két évet kell várnunk a valódi önvezető autók felbukkanásáig. A tervek szerint ugyanis már 2019 második felében megjelennek a Bosch-technológiát hordozó, Daimlerrel közösen kifejlesztett önvezető személyszállító járművek. Csúnya lenne egyszerűen csak „letaxizni” a Mercedes-Benz S-osztály e különleges példányait, hiszen jobban illik rájuk például a guruló nappali kifejezés. A lemezek alatt rejlő technológia pedig – bár kétségtelenül a legkorszerűbb – egyre inkább a jelent képviseli, semmint egy majdani jövőt. Itt tart most a két vállalat közös technológiája.

 

Jelenleg is a biztonságot célozzák a vezetőasszisztens rendszerek

 

A Daimler és a Bosch tehát közös erővel dolgozik a teljes mértékben automatizált, vezető nélküli rendszerhez szükséges koncepciók és algoritmusok fejlesztésén. A projektben mindkét fél fontos részt vállal, hiszen a Daimler végzi az önvezető rendszer járműbe integrálását. Ehhez rendelkezésünkre bocsátja a szükséges kísérleti járműveket, vizsgálóberendezéseket és tesztflottákat. A Bosch pedig a fejlesztés során specifikálandó komponensekért, az érzékelőkért, a működtető- és a szabályzóegységekért felel. Emiatt a gyáritól már megjelenésükben is némileg eltérnek a projektben résztvevő Mercedes-Benzek. A különbséget a fent felsorolt érzékelők hada okozza, amelyek többek között a vezető helyett „látnak” és teljes biztonsággal mérik fel a jármű környezetét.

 

A táblafelismerés valamennyi táblára kiterjed az önvezető autókban

 

San Francisco utcáin nem, viszont a San Francisco-öböl déli partján, a Szilícium-völgyben fekvő, egymillió lakosú kaliforniai város, San José utcáin gyakran tűnnek majd fel ezek a járművek. Mindkét vállalat ebben a körzetben rendelkezik fejlesztési irodával, így az első utasok a cégek alkalmazottai lehetnek. A 2019-ben induló kísérlet eredményeként a SAE besorolása szerinti legmagasabb, 4. és 5. szintű önvezető járművekként gurulnak az utakra. A Bosch és a Daimler ezekkel a járművekkel alkalmazásalapú, teljes mértékben automatizált és vezető nélküli személyszállítási szolgáltatást vezet be, egyelőre kísérleti jelleggel. Bár az új szolgáltatás San Joséban indul, tesztcélokra a Daimler és a Bosch saját infrastruktúráját éppúgy használja, például a németországi tesztpályákat.

 

A pedálok kezelése után a kormányzás „automatizálása” jelent meg utoljára a járművekben

 

A tervek szerint nagyon fontos tapasztalatokat szerzünk az önvezető járművekkel a mindennapok során, valódi, élő környezetben. E tapasztalatszerzés kísérleti helyszíne tehát San Joséban a San Carlos út és a Stevens Creek sugárút, vagyis a városközpont és Nyugat-San José városrész közötti fő közlekedési folyosó mentén fekszik. Miért éppen San José? Például azért, mert e városban és környékén 2040-ig bő 40 százalékos népességnövekedést jósolnak. Ez pedig a közlekedés szempontjából is komoly kihívást jelent, és a tervek szerint az önvezető járművek jóval biztonságosabb közlekedést tesznek majd lehetővé. Mindemellett a Daimlerrel együtt e projekttel nem csupán a biztonságot kívánjuk fokozni, hanem a városok forgalmának áramlását is, és egyúttal a jövő közlekedésének egy fontos mérföldkövét tesszük le.

 

A kereszteződéseken áthaladás a jelenleginél jóval gyorsabbá válik önvezető autókkal

 

San José polgármestere, Sam Liccardo szerint a kísérleti projekt megmutatja, hogy az önvezető járművek miként járulhatnak hozzá a jövőbeli szállítási és mobilitási igények jobb teljesítéséhez. Michael Hafner, a Daimler automatizált vezetésért felelős megbízottja pedig elmondta, milyen értékes tapasztalatokat nyerünk majd arról, hogyan kapcsolhatjuk össze a legjobban az önvezető járműveket és a jövőbeli mobilitási szolgáltatások felhasználóit. Hiszen ahogy Stephan Hönle, a Robert Bosch automatizált vezetés üzleti területének alelnöke kijelentette: „Újra kell gondolnunk a városi közlekedést. Az automatizált vezetés a jövőbeli városi közlekedés fontos része.” A 2019-ben induló kísérleti üzem során az önvezető Mercedes-Benz S-osztály személyautókkal nyújtott szolgáltatást kiválasztott felhasználóknak kínáljuk fel. Ennek keretében a felhasználó meghatározott felvevőhelyen beszállhat a biztonsági járművezetővel felügyelt önvezető autóba, és az automatikusan elviszi őt úti céljához.

 

Az S-osztály a márka zászlóshajójaként tökéletes alany a fejlesztésre és tesztelésre

 

Ez az újfajta személyszállítási szolgáltatás képet ad arról, hogyan működhetnek együtt intelligens módon az olyan különböző mobilitási szolgáltatások, mint a járműmegosztás (car2go), a személyszállítási szolgáltatások (mytaxi) és a multimodális platformok (moovel). A jövő évben induló kísérleti szakaszban az is kiderül majd, hogy miként illeszthetők be a teljes mértékben automatizált és vezető nélküli járművek egy multimodális közlekedési hálózatba. A jövőbe mutató technológia a járműmegosztó rendszerek vonzerejét is növeli. A vezetés nélküli közlekedés jóvoltából pedig az emberek számára szabaddá válik az utazással töltött idő. Sőt, a jogosítvánnyal nem rendelkezők számára is új mobilitási lehetőségeket nyit meg az önvezető járművek megjelenése.

 

A Bosch és a Daimler közös járművei a legjobban felszerelt modellekhez képest is különlegesek

 

Szintén lényeges, hogy egyáltalán hogyan vehetnek részt a közlekedésben a kísérleti önvezető járművek. Mindenekelőtt csakis vezetővel. A jogi háttér tekintetében pedig természetesen rendelkezünk a teszteléshez nélkülözhetetlen engedéllyel az illetékes hatóságoktól. A Mercedes-Benz a kaliforniai Sunnyvale régióban már 2014 óta teszteli önvezető járműveit, míg 2016 óta a stuttgarti nagytérségre vonatkozóan is rendelkezik az ehhez szükséges jóváhagyással. Mi pedig a világ első autóipari beszállítójaként már 2013 elején közúton teszteltük – az akkor a SAE 3. szintet teljesítő – önvezető rendszerünket Németországban és az Amerikai Egyesült Államokban. A fejlődés tehát továbbra is töretlen.

Magyarország háromdimenzióban
A HERE Technologies áprilistól térképezi fel Magyarország egy részét, hogy a világ legfejlettebb térképét biztosítsa. A helyalapú felhőszolgáltatásokat kínáló cég utcaszinten gyűjti össze a panorámaképeket.
A mesterséges intelligencia éhen hal adatok nélkül
A Dmlab üzleti reggelijén olyan logisztikai vezetők mutatták be legtanulságosabb tapasztalataikat, akik már adatalapú döntésekkel optimalizálják cégük működését.
Telt házas rendezvényt zárt az Electrosub
Az elektronikai ipar legjelentősebb hazai üzleti és szakmai eseményén 97 kiállító vett részt 12 országból, 1300 négyzetméteren. Az eseményt kísérő konferencián 42 előadás hangzott el, a neves hazai és külföldi előadásokat illetve a kiállítást közel 1500 látogató tekintette meg.
Szimulációt minden mérnök asztalára!
Az ANSYS 2018 tavaszán piacra bocsátott Discovery tervezői szoftvercsalád egy éves pályafutása alatt már eddig is falakat döntött le, és ez a folyamat nem látszik lassulni.
A jövő mérnökei Solid Edge szoftvert használnak
Legalábbis idén áprilisban Nógrádban azon a versenyen, ahol a Siemens PLM megoldásait forgalmazó graphIT Kft. a Salgótarjáni Szakképzési Centrummal karöltve már második alkalommal keresi az év legjobb Solid Edge diák tervezőjét.