Okosgyár Óbudán
Mitől okos egy gyár, hogyan készülnek az ipari robotok, a korszerű gumiabroncsok vagy miből áll a repülőgép hajtómű-alkatrészek javítása? November 16-án ezekre a kérdésekre is választ kaphattak az érdeklődők a második alkalommal megrendezett Modern Gyárak Éjszakáján.

 

Az Ipar 4.0 Mintagyárak kiemelt projekt – Legyen részese Ön is az ipar fejlődésének program keretében idén 12 megye 36 gyárában ismerkedhettek meg a korszerű ipari termeléssel és az ipar digitális átalakulásának eredményeivel a látogatók. Az elsők között telt be a létszám a Festo-AM Kft. óbudai gyárában is, ami jól mutatja, hogy nem csak szakmabelinek hanem akár laikusok számára is érdekes lehet a levegőelőkészítő-egységek, vákuumgenerátorok, pneumatikus munkahengerek gyártása.

A ma már több, mint 1400 főt foglalkoztató gyár a német Festo harmadik legnagyobb gyártóegysége a világon, emellett Magyarországon az öt Mintagyárak egyike, s így fontos feladata, hogy a hazai kis- és középvállalatok valós környezetben ismerjék meg a jövő termelésében meghatározó szerepet játszó ipar 4.0 megoldásokat, fejlett technológiákat.

Minderre november 16-án számos példát láthatott az a közel 150 regisztrált résztvevő, aki a Festo budapesti telephelyén töltötte az estét. A gyárlátogatás résztvevői többek között a gyártási értéklánc mentén egy teljes termelési folyamatot tekinthettek meg, a forgácsolási műveletektől a kész pneumatikus munkahengerek összeszerelésén át, a hozzájuk kapcsolódó logisztikai és raktározási megoldásokig.

Középpontban az automatizálás

– Az idei Modern Gyárak Éjszakája különösen fontos volt számunkra, hiszen megmutathattuk azokat az automatizálással kapcsolatos beruházásokat, melyek cégünket ebben az évben jellemezték – mondta Fazekas Árpád, a Festo Gyártóeszköz Fejlesztési osztály vezetője.

– Ilyen például az az új, ötezer négyzetméteres csarnok is, ahol már olyan berendezések fognak működni, amelyek az automatizálás jelenleginél jóval magasabb szintjét képviselik. Lesznek olyan szerelősorok, ahol csak ipari – köztük kollaboratív – robotok dolgoznak. Emellett egy korszerű raktárlogisztikai rendszert is kiépítünk, ahol vezeték nélküli targoncával végezzük majd az anyagmozgatást. De ez a csarnok ad helyet a jövő szeptemberben induló iskolarendszerű mechatronikai képzésnek is – sorolta az eredményeket Fazekas Árpád.

 

Festo levegőelőkészítő egységek fém komponensei megmunkálásra várva

 

A számos kézzelfogható technológiai megoldás mellett a résztvevők választ kaptak arra – az iparban dolgozó mérnökök számára talán unalomig használt kifejezésre – is, hogy mi az az ipar 4.0, közkeletű kifejezéssel a negyedik ipari forradalom?

– Szinte mindenki másként fogalmazza meg az ipar 4.0 definícióját, azt szokták mondani, hogy ez az első ipari forradalom, ami bejelenti önmagát. Az idő majd eldönti, hogy erről van-e szó. De valóban egy olyan változást élünk meg, aminek egyik legfontosabb jellemzője, hogy a gyártást a sokféle technológiai megoldás összehangolása révén magasabb szintre emeljük.

Mintagyárként azt tanácsoljuk a kis- és középvállalatoknak, hogy első lépésben saját vállalati folyamataikat optimalizálják, enélkül nem érdemes belevágni akár egy ipar 4.0 pilot projektbe sem. Az automatizálás mellett rendkívül fontos, hogy a folyamatainkról adatokat gyűjtsünk, és megpróbáljuk valamilyen módon strukturálni.

Ez lehet az alap a későbbiekben például a mesterséges intelligencia alkalmazásának is, amely már alapvetően más minőséget jelent: segítségével felismerhetünk működési, üzemeltetési trendeket, vagyis proaktív döntéseket hozhatunk a termelékenység növelése érdekében – hangsúlyozta a Festo Gyártóeszköz Fejlesztési osztály vezetője.

Ipar 4.0-tól az okosgyárig

Ha mindezzel megvagyunk, innen már csak néhány lépés az okosgyár. Ahogy Fazekas Árpád fogalmazott: az egyik legfontosabb, hogy a rendelkezésre álló technológia segítségével ne utólag reagáljunk egy problémára és a hibaelhárításra összpontosítsunk, hanem lehetőség szerint proaktív döntésekkel, a vállalati folyamatok felügyeletével, adatgyűjtéssel és elemzéssel reagáljunk, mindezt minél inkább automatizált módon.

Az a cél, hogy stabilak legyenek a folyamatok, ne forduljon elő hiba, de ha mégis valamilyen probléma adódik, akkor az minél hamarabb derüljön ki, és találjunk rá megoldást. A szakember elmondása szerint ez a gondolatmenet érvényes lehet nem csak a gyár belső folyamataira, hanem a vevőkkel és a beszállítókkal kapcsolatban is. Mintagyár programjukat említve sorolta, hogy miért érdemes a hazai kis- és középvállalatoknak, akik a hazai gazdaság meghatározó szegmensét jelentik, egy nagyobb beszállítói láncba integrálódni és milyen feltételek teljesítése esetén válhatnak egy értéklánc fontos tagjává.

 

Releváns műszaki és karbantartási információk azonnal, a helyszínen

 

– A Modern Gyárak Éjszakája lehetőséget adott arra, hogy elmondjuk, mit gondolunk az ipar 4.0-ról, és mindezt működés közben is megmutathattuk. Az érdeklődők láthatták, hogyan dolgozunk, vizsgáljuk a hatékonyságunkat és hogyan optimalizálunk. Bemutattunk adatgyűjtési megoldásokat, és példákat arra, hogy milyen munkafolyamatokat érdemes automatizálni, illetve hogyan lehet digitális megoldásokkal segíteni a kollégáinkat.

A kérdések és megjegyzések alapján úgy láttam, hogy minden látogatónk élvezte a programot, akár laikus érdeklődő, akár vállalatunk termékeit ismerő szakemberről legyen szó. Örömmel tapasztaltuk, hogy több fiatal választotta esti programjának a Festo gyárlátogatását. A visszajelzések alapján úgy látjuk, hogy egy-egy hasonló program erős, döntést befolyásoló élményt is adhat egy fiatalnak, hogy a műszaki pályát válassza – értékelte a programot Fazekas Árpád.

Megbízható megfogás levegő nélkül
A Festo standard EHPS megfogója a standard pneumatikus DHPS megfogó elektromos változata. Az EHPS a legtöbb olyan helyen alkalmazható, ahol a pneumatika használata nem engedélyezett.
Adatok megbízható továbbítása a gyártásban
A Profinet az ipari automatizálás terén világszinten az első számú Ethernet-alapú kommunikációs megoldás.
Az e-mailek védelme nem ér véget egy erős jelszóval
A modern üzleti kommunikáció alapját képező elektronikus levelezés továbbra is a rosszindulatú programok terjesztésének egyik leghatékonyabb és legelterjedtebb csatornája.
Virtuális gumiabroncs-fejlesztés eredménye a Lamborghini Hurricán STO kiemelkedő teljesítménye
A Lamborghini a Bridgestone-t bízta meg a 2021-ben piacra kerülő Huracán STO szuperautója egyedi abroncsainak fejlesztésével.
Manufacture IT 2020: mehet-e a gyártás online?
Idén virtuális formában jelentkezik a Manufacture IT konferencia, amely a hazai gyártóipar digitalizációjának segítését tűzte ki célul.