Okos mérőóra helyett okos leolvasás
A digitalizáció, valamint az okoseszközök új lehetőségeket teremtenek az energetikában mind a fogyasztók, mind a szolgáltatók számára. Ilyen lehetőség a lakossági használatra szánt okos mérőóra-leolvasás, amire már született hazai fejlesztésű mobilalkalmazás.

 

Hasonlóan a gazdaság számos területéhez, az energiaszektorban is új irányokat nyit meg az okoseszközök számának drasztikus növekedése, illetve az internetezési szokások változása. A StatCounter felmérése szerint 2016 októberében a mobiltelefonon internetezők száma meghaladta a világhálót asztali gépeken és laptopokon használók számát. Az Apple, a Világbank és a Google közös kutatása azt prognosztizálja, hogy 2020-ig további egymilliárd ember kapcsolódik az internethez, és plusz kétmilliárd embernek lesz okostelefonja.

Az eMarketer Egyesült Államokban végzett felmérése kimutatja, hogy az okostelefonok használói körében sokkal népszerűbbek a mobilapplikációk, mint a sima mobilos internetböngészés. Ugyancsak az Egyesült Államokban az emberek 87 százaléka válaszolta azt a KPMG piackutató kérdésére, hogy a mobiltelefonja mindig nála van.

– Mára a technológia eljutott oda, hogy vannak személyre szabott szenzorokkal, kamerával, helymeghatározással, fizetési lehetőséggel ellátott, közösségi platformon is használható, rendkívül egyszerűen kezelhető mobiltelefonjaink. Ezzel párhuzamosan felnőtt egy új nemzedék, amelynek teljesen mások az internetezési, e-mailezési és telefonálási szokásai, mint az előttük járókéi. Az okostelefonok alkalmasak rá, hogy kielégítsék az új nemzedék, valamint a bonyolult használattól visszariadók igényeit, hiszen kezelőfelületükön gombok és ikonok, illetve szöveges és képi üzenetek adnak egyértelmű útbaigazítást.

 

 

A nagyközönségnek szolgáltatásokat nyújtó vállalatoknak – a fenti drasztikus változásokat figyelembe véve – lehetővé kell tenniük, hogy az emberek mobiltelefonjukon is gyorsan és egyszerűen léphessenek interaktív kapcsolatba velük. A folyamat elindult: míg 2014-ben a B2C szolgáltatóknak még a 60 százaléka nem foglalkozott azzal, hogy levelezésük reszponzív, vagyis mobiltelefonról, tabletről is kényelmesen olvasható legyen, addig 2016-ban ez az arány már csak 23 százalék. Az elmozdulás az energiaszolgáltatóknál is tapasztalható. A reszponzív designon kívül egyre többen készülnek rá, hogy a lakosságnak is szélesebb körű szolgáltatást nyújtsanak – fogalmaz Osgyán Balázs, akinek vezetésével az IP Systems csapata mérőóra-leolvasó mobilappot fejlesztett.

Gépi látás, számjegydetektálás és -felismerés

A mesterséges intelligenciára, bonyolult matematikai algoritmusokra épülő megoldás első eleme, hogy az okostelefonnal készített képből megállapítsa a tényt, miszerint a képen egy mérőóra van. A pontos detektálás érdekében az alkalmazás geometriai korrekciókat végez. Képfeldolgozó algoritmusok segítségével küszöböli ki a ferdeszögű felvételeket, rossz fényviszonyokat stb.

Ezután következik a hasznos területek azonosítása, a számjegydetektálás: az algoritmus megkeresi a képen a mérőóra számait, és eldönti, hogy mi számít fontos számjegynek, és mi nem (például a tizedes nem az). Nem sima karakterfelismerésről van szó, hanem meg kell találni a számsorokat, és fel is kell olvasni azokat. Itt is számolni kell a nehezítő tényezőkkel, mint például a becsillanás, a porosodás, a tükröződés vagy a rossz látási viszonyok.

 

Gépi látással foglalkozó legsikeresebb startupok
 
• blippAR (Egyesült Államok): termékek címkéjét felismerő alkalmazás, amely a címkéhez interaktív, lapozható receptkönyvet köt. Az alkalmazás vicces, játékos módon szólítja meg a fogyasztókat, és így nyújt újfajta marketinglehetőséget a gyártóknak, forgalmazóknak. A startup cég értéke 4 év alatt 10 millió dollárra nőtt.
 
• Captricity (Anglia): papíralapú szövegfelismerő rendszer, ami még a legcsúnyább kézírást is 99,9 százalékos megbízhatósággal dolgozza fel.
 
• Affectiva: érzelmek detektálása arcon. A céget megvette a Facebook. Célja, hogy webchateléskor az érzéseket is lehessen detektálni.
 

 

A mobilapplikáció célja, hogy a mindig kéznél lévő okostelefonnal, csupán néhány gombnyomással, mindenki maga tudja leolvasni és a szolgáltatóhoz eljuttatni mérőórája állását. Az alapvető teendők: első gombnyomás – belépés az appba; második gombnyomás – a mérőóra kiválasztása (villany, gáz, víz, van amiből több is lehet), ezt követően a telefont oda kell tartani a mérőórához, a leolvasás automatikusan megtörténik. Ezután ellenőrizheti az ember, hogy mit olvasott le a rendszer, majd egy újabb gombnyomással elküldheti az adatot a szolgáltatónak.

– Jelenleg egész Európában megválaszolatlan kérdés, hogy hol éri meg okos lakossági mérőórákat bevezetni. A teljes órapark cseréje drága, ráadásul komoly apparátus kell az új készülékek felszereléséhez és szervizeléséhez. Olaszországban például majdnem 98 százalékban átálltak az okosórákra, de mára kiderült, hogy a beruházás megtérülése nem biztosított. Svédország egy ellenpélda, ahol belátható időn belül megtérülnek az okosórák. Nehéz tehát a döntés. Úgy ítéljük meg, hogy az okos mérőóra-leolvasás jó áthidaló megoldás lehet, és most érett meg az idő a bevezetésére. Fejlesztésünkkel eljutottunk a prototípusig, most keressük azokat a szolgáltatókat, ahol bevezethetnénk a termékünket – tájékoztat Osgyán Balázs.

Több mint leolvasó

Szolgáltatói oldalról nézve a mobilalkalmazás több mint egy egyszerű leolvasórendszer, célja a teljes felhasználói ciklus lefedése: be lehet állítani figyelmeztetéseket, hogy mikor kell a mérőórát leolvasni; automata leolvasást és gépi látást alkalmazva az app bediktálja az óraállást; visszajelzést kaphat a lakosság az aktuális fogyasztásról, valamint a fizetendő számla várható értékéről. A számla fogadása, valamint a fizetési határidőre való figyelmeztetés is bekerülhet a mobilappba, majd azt követően akár mobilfizetéssel is ki lehet egyenlíteni a számlát. A felhasználói ciklust a fogyasztási audit zárja le, hiszen az alkalmazás révén a szolgáltató direkt csatornát kap ügyfeleihez: megismeri fogyasztási szokásait, látja, hogy mikor, mennyi energiát fogyaszt, illetve mikor, milyen módon fizeti be a számláit.

– A pilotprojekt során csak kevés villany- és gázórára készült el a mobilalkalmazás prototípusa, éppen ezért nem publikáltuk még a publikum számára. Sok feladat áll még előttünk, mivel a lakosságnál a villany- és gázórák számos fajtája található, és az algoritmust részletesen, típusonként tanítani kell minden mérőórára, illetve a környezeti változók kiküszöbölésére kisebb-nagyobb változtatásokat kell végrehajtani (például máshogy csillannak meg a különböző felületek) – fogalmaz Osgyán Balázs.

– Sajnos egy ilyen rendszer bevezetésének a szolgáltató oldalán anyagi vonzata van. A beruházás, a fejlesztések mértéke alapvetően attól függ, hogy a szolgáltatónak van-e már mobilalkalmazása, vagy sem. Ha van, akkor belső vállalatirányítási rendszereit valószínűleg már alkalmassá tették az adatfogadásra és -küldésre. Egyszerűbb a helyzet, ha a projekt csak a mérőóraállás bediktálására szorítkozik, de ha a banki befizetést is magában foglaló, a teljes felhasználói ciklust lefedő megoldásban gondolkozunk, akkor jóval bonyolultabb és költségesebb projektről van szó.

Egyelőre az energiaszolgáltatók még kivárnak, de tapasztalataink és a piac felmérése alapján valószínűsítem, hogy néhány év múlva az okos leolvasás széles körben alkalmazott eljárás lesz. A módszer növeli az ügyfelek elégedettségét, hiszen a mobileszközök használata egyszerű és egyre népszerűbb. Az okos leolvasással pontosabbá válik a bediktálás, továbbá a szolgáltatók egy külön csatornát kapnak ügyfeleik eléréséhez – mutat rá Osgyán Balázs.

Zöld, fenntartható és ilyet még nem láttál
A Magyarországi Svéd Kereskedelmi Testület 2018-as Gran Prize Interdiszciplináris Innovatív díját a hulladékvizek halogénmentesítésére fejlesztett technológia és egy páratlan tetőhűtési megoldás kapta.
Sok az adat, kevés az ember
Az IBM kutatása szerint naponta összesen 2,5 trillió byte adatot generálunk. Az IoT eszközök térnyerésének köszönhetően ez a szám folyamatosan növekszik, amire elsősorban az információtömeget kezelő adatközpontoknak kell felkészülniük.
A robotika jövője
Az embereket megosztja a kérdés, milyen lesz a jövő, ha a robotok megjelennek a mindennapi életben. Míg egyesek a robotokra humanoid lényekként tekintenek, amik majd elveszik tőlünk a munkahelyeket, sokakat lenyűgöznek, és a jövőt a robotokkal képzelik el.
Mobil robotok minden iparágban
Előbb-utóbb szinte minden iparágban megjelennek a mobil, illetve az együttműködő robotok, amelyek már nem csupán a versenyképesség növelésének eszközei, hanem a túlélés zálogai.
Egy kártevő különös története
Korábban már sok szó esett a WannaCryptor kártevőről, azonban sokan azóta is lebecsülik az ezzel kapcsolatos veszélyeket, és nem tettek meg mindent a hatékony megelőzés érdekeben.