Nyáron sem kell megfőni a nagyvárosokban
A zsúfolt metropoliszok a nyári forróságban hőcsapdaként működnek, ezeken a településeken az évi középhőmérséklet akár 10 Celsius fokkal is meghaladhatja a közvetlen szomszédságukban fekvő területekét.

 

A világ egyik vezető tudományos intézménye, az ETH Zürich a klímaváltozás hatásait vizsgáló tanulmányában a helyzet súlyosbodását vetíti előre a vizsgált nagyvárosok több mint háromnegyedében, megállapítva például, hogy London éghajlata 2050-re olyan lesz, mint a mai Barcelonáé. A világban számos kísérlet zajlik a nagyvárosi hőcsapdák elkerülésére, ezekből mutatunk be néhányat.

Az egyre szélesebb körben alkalmazott légkondicionáló berendezések csak rontanak a helyzeten, mert az épületek belső tereit ugyan hűtik, de a környezetüket fűtik. Az erre a célra fordított energiamennyiség 2000 óta globális szinten megduplázódott és a nagyvárosi lakosság gyarapodásával párhuzamosan megállíthatatlanul növekszik. Ma már az épületek áramfelhasználásának ötödét emésztik fel a hűtésre szolgáló berendezések. Hogyan lehet javítani ezen az arányon?

Növényeket az utcákra, a házfalakra, a tetőkre

Nyáron a zölddel befuttatott épületekben a hőmérséklet akár 13 Celsius fokkal is alacsonyabb lehet, mint a csupasz házakban. A gyorsan fejlődő növényeknek mindössze egy-két évre van szükségük ahhoz, hogy egy nyolc négyzetméteres területet teljesen befedjenek.

 

 

Fákat akár a lapostetőre is lehet ültetni, ahogyan az olaszországi Lucca lakói tették a 12. században a Guinigi-torony tetején, a mai napig élő példát mutatva az épületek természetes hűtésére.

Szürke aszfalt, fehér aszfalt

A nagyvárosokban a szürke, fekete aszfalt nappal elnyeli, éjszaka kisugározza a forróságot. De mi történik akkor, ha az utak felületét fehérre festjük, ami visszaveri a napsugarakat? A módszert a kaliforniai Los Angeles-ben tesztelték. „A város területének 10 százalékát fekete aszfalt borítja, amely a napenergia 95 százalékát elnyeli, miközben akár 60-70 Celsius fokra is felhevül. Az utak fehérre festése után az első mérések szerint az aszfaltréteg felszíni hőmérséklete mintegy 10 Celsius fokkal csökkent” – mondja a kísérlet eredményeiről Maja Domac, a PlanRadar építőipari, épületüzemeltetési szoftvert fejlesztő és forgalmazó bécsi központú cég munkatársa.

Víz, víz, víz

A víz használata a hűtésre évezredek óta jól bevált módszer. A mai várostervezők sok elődtől tanulhatnak, például az andalúziai építészet egyik gyöngyszemének számító Alhambra építőitől, akik medencék, szökőkutak telepítésével biztosították, hogy a párolgás lehűtse a forró, száraz spanyol levegőt.

Árnyékolás: régi módszerek, új technológia

Az építészek is sokat tehetnek a hűtésért. A párizsi Arab Világ Intézet tervezője, a francia Jean Nouvel az iszlám építészetben alkalmazott rácsszerkezetekből merített ihletet. A homlokzaton több száz fényérzékeny, mozgatható membránból álló rendszert hozott létre, amelyek nyitással vagy zárással szabályozzák, hogy mennyi fény jusson be az épületbe.

A hőcsapda elkerülésében kulcskérdés a nagyvárosi forgalom környezetbarát megszervezése, a tömegközlekedés fejlesztése, az autóhasználat visszaszorítása, a kerékpározás népszerűsítése. Fák árnyékában, csobogó szökőkutak mellett, hűvös ligetekben a kánikulát is ki lehet bírni a metropoliszokban.

A PlanRadar az épületek teljes életciklusán keresztül, a tervezéstől és az építéstől kezdve a működtetésen át egészen a lebontásig segíti felhasználóit a munkafolyamatok optimalizálásában. A PlanRadar webapplikáció telepítés nélkül elérhető böngészőn keresztül asztali számítógépről vagy laptop-ról. A mobil applikáció minden mobil eszközön elérhető. Az alkalmazás offline módban is használható.
 
A felhasználók minden szükséges információról: az építkezés tervrajzairól, a kivitelezés adott szakaszairól, állásáról, a soron következő feladatokról bejegyzéseket, úgynevezett jegyeket készítenek, amelyeket az applikációban rögzítenek. A bejegyzésben azt is megjelölik, hogy kinek biztosítanak automatikus, azonnali hozzáférést a rendszerben frissített adatokhoz, dokumentumokhoz, tudnivalókhoz, döntésekhez, így az érintettek naprakész, folyamatos, teljeskörű tájékoztatást kapnak az adott projektről.
 

 

Átadták a Knorr-Bremse budapesti vasúti Szerviz Központját
A 2,5 milliárd forint értékben 4 500 négyzetméteren megvalósult fejlesztésnek köszönhetően több mint 100 partnert szolgálhatnak ki komplex felújítási projektek keretében a magyar szakemberek Európa számos országában.
A rendszer alkalmazkodóképességének nincsenek határai
A Tárgyak Internete (IIOT) lehetővé teszi az individualizált termékek automatikus előállítását – akár egyetlen darabos gyártásban is. Teljesen új értelmet nyer az alkatrészek összeszerelésének folyamata.
A magyarok kedvenc elektromos autója
Hazánkban is egyre népszerűbbek az elektromos autók, köszönhető ez a növekvő környezettudatosságnak, az állami támogatásoknak és a dinamikusan bővülő töltő hálózatnak is.
Miért bízzunk az önvezető autókban?
Nem könnyű átengedni az irányítást egy gépnek, ezért a Bosch mérnökei azon dolgoznak, hogy nyugodt szívvel ülhessünk be az emberi beavatkozást nem igénylő járművekbe.
Elektrotechnikai tervezőszoftver kezdőknek és haladóknak
Megérkezett az új Eplan Platform 2022. Az új verzióval az Eplan az elektrotechnikai tervezés jövőjét mutatja be fókuszban a könnyű kezelhetőséggel.