Mobil robotok minden iparágban
Előbb-utóbb szinte minden iparágban megjelennek a mobil, illetve az együttműködő robotok, amelyek már nem csupán a versenyképesség növelésének eszközei, hanem a túlélés zálogai.

 

Jóllehet a mobil robotok piaca még korai stádiumban van, az előrejelzések szerint az elkövetkező egy-két évben világszerte jelentős fellendülésnek lehetünk tanúi. Egyre több vállalat fedezi fel a mobil robotokban rejlő azon lehetőségeket, amelyekkel automatizálhatóak a belső szállítmányozási folyamatok. Visszatekintve a múltba megállapítható, hogy a robotika először a jól automatizálható autó- és elektronikai iparban jelent meg.

Ugyanez a trend érvényes a mobil robotokra is, de az már most látszik, hogy a mobil robotok szinte minden iparág, többek között a gyógyszer-, a divat-, vagy az élelmiszeripar számára relevánsak lehetnek. – A MiR együttműködő robotjait (kobotjait) például már most alkalmazzák az ipari és egészségügyi szektorban a belső szállítási folyamatok automatizálására – fogalmaz Jesper Sonne Thimsen, a dán Mobile Industrial Robots (MiR) közép-kelet-európai régiójának értékesítési vezetője.

Automatizálás után robotizálás

A Nemzetközi Robotikai Szövetség (IFR) adatai szerint 2020-ig 330 százalékkal nő a mobil robotok alkalmazása. Az eladott ipari robotok száma Kínában, a Koreai Köztársaságban, Japánban és az Egyesült Államokban a legmagasabb (2016-os adat). A magyar vállalatok jelenleg a digitalizáció küszöbén állnak. Már elkezdték alkalmazni az új technológiákat, egyre több cég ismeri fel a mobil robotokban rejlő lehetőségeket. Több helyen találkozni már mobil robotokkal, amelyek a gyártósorok vagy egyéb belső logisztikai területek mellett közlekednek.

 

 

Szakértői vélemény szerint korábban Magyarországon az automatizálás egy eszköz volt arra, hogy a cégek versenyelőnyt szerezzenek. Ma ez a túlélés záloga. – Szeretnénk eloszlatni a robotokkal kapcsolatos tévhiteket, amelyek még mindig távol tartják a vállalkozókat attól, hogy mobil robotokba fektessenek be, és ezáltal olyan eszközre tegyenek szert, amellyel versenyképesek tudnak maradni a piacon – mutat rá Jesper Sonne Thimsen. Vajon milyen elvárásokat támaszt a mobil robotok alkalmazása a felhasználó vállalatokkal, illetve azon környezettel szemben, ahova a mobil robotokat integrálják?

– A MiR mobil robotjai gyáron belüli használatra készülnek, azaz csak beltérben működtethetőek. Más megkötés nincs, a mobil robotok szinte bármilyen gyártótérbe és környezetbe telepíthetőek. Beüzemelését követően a robot létrehoz egy belső térképet, amelyen a felhasználó különféle küldetéseket, úticélokat, valamint elsődleges útvonalakat adhat meg. Innentől kezdve a robot magától találja meg a legjobb útvonalat, amihez nincs szüksége vezetékekre, szalagokra vagy bármire, ami a hagyományos önvezető járműveket segíti a tájékozódásban. A gyárterületet sem kell megváltoztatni. A mobil robotoknak mindössze wifi kapcsolatra van szükségük ahhoz, hogy dolgozzanak – tájékoztat a MiR szakértője.

Együtt az emberrel

Gyakori félelem, hogy a mobil robotok alkalmazását létszámleépítések követik. A valóságban a robotok nem veszik el a munkahelyeket, mindössze elvégeznek olyan feladatokat, amelyeket könnyedén lehet automatizálni. – Amíg a robot/kobot elvégzi az unalmas munkát és az ismétlődő feladatokat, az alkalmazottak idejüket és energiájukat olyan problémák megoldására fordíthatják, amelyekhez döntésre és kreativitásra van szükség. A kobotokat arra tervezték, hogy az emberekkel együtt dolgozzanak, és nem helyettük. Ez a felállás új munkahelyeket is teremt, hiszen a robotokat működtetni, programozni, karbantartani kell – emeli ki Jesper Sonne Thimsen.

Biztonság mindenek fölött

Az együttműködő robotoknál az egyik legfontosabb szempont a biztonság. A MiR robotok fejlett, hármas kategóriájú, „D” teljesítményszintű biztonsági rendszerrel rendelkeznek. Ezen kívül biztonsági lézeres szkennelőket, biztonsági PLC-ket és biztonsági jelfogókat használnak annak érdekében, hogy adatokat továbbítsanak a tervező algoritmusaikba. Ennek segítségével a robotok akár 20 méterről is felismerik az akadályokat, és megtervezik a kerülőutat, vagy biztonsági megállást hajtanak végre, nehogy ütközést vagy sérülést okozzanak. A 3D kamerákkal ellátott biztonsági rendszerrel a robot képes azonosítani a környezetét, és ezáltal a leghatékonyabb utat teszi meg a cél felé, miközben biztonságosan kikerüli az embereket és az akadályokat.

Noha a mesterséges intelligencia még nem része a mobil robotoknak, a jövőben változás várható ezen a téren. Nemsokára például a mobil robot már képes lesz megállapítani, hogy pontosan milyen típusú akadály van az útjában, majd „kigondolja” a legjobb útvonalat az adott akadály kikerülésére. A mesterséges intelligencia kétségtelenül részét képezi majd a mobil robotok további fejlesztésének.

– A világon tapasztalható trendekkel összhangban a mesterséges intelligencia hosszú távon része a fejlesztéseinknek. Már most nagy hangsúlyt fektetünk az Ipar 4.0-s alkalmazásokra; azt látjuk, hogy mobil robotjaink jól beleillenek ebbe a paradigmába. A jövőben a jelenleginél még nagyobb hangsúlyt fektetünk mobil robotjaink más robotokkal való összekapcsolására. Úgy ítéljük meg, hogy a mobil robotokat egyre inkább arra használják majd, hogy további robotokat hozzanak létre, például együttműködő mobil robotokat, amik segítségével a gyártási folyamat még gyorsabbá és rugalmasabbá válhat – fogalmaz a MiR szakértője.

Technikai támogatásnak álcázzák
A Microsoft globális Tech Support Scam kutatása szerint az elmúlt egy évben világszerte öt internethasználóból három már találkozott technikai támogatásnak álcázott kibertámadással (tech scam), közülük legalább egynek pedig a pénze is bánta ezt.
Szintet léphet a magyar autóipar
Az eddigi évek egyik legsikeresebb járműipari kiállításcsokra ért véget október 19-én: az Automotive Hungary Nemzetközi járműipari beszállítói szakkiállítás és az Autótechnika-AutoDiga Nemzetközi járműfenntartó-ipari szakkiállításon 255 kiállító vett részt.
Elektromos autókkal suhanunk a jövőbe vezető úton
A Bloomberg 2018-as Electric Vehicle Outlook jelentése szerint 2040-re az újautó-értékesítések 55 százalékát, illetve a teljes járműállomány 33 százalékát elektromos autók adják majd.
Az űrtechnológia szolgálatában
Lampoldshausen a székhelye a Német Légi és Űrrepülési Központ (DLR) rakétameghajtással foglalkozó tesztüzemének, ahol számos európai űrtechnológia fejlesztését is végzik.
Digitális platformot fejleszt a Knorr-Bremse
A projekt célja olyan IoT megoldás fejlesztése és üzemeltetése, amelynek segítségével a gyártóvállalatok sikeresen megvalósíthatják folyamataik vertikális és horizontális integrációját.