Ugyanakkor az ipari informatika aktuális szoftver és hardver újdonságainak bemutatása mellett a résztvevők Tóth László, az IDC Research Managere előadása nyomán a legfrissebb üzleti és technológiai folyamatok trendjeiről is átfogó képet nyerhetnek. “Beruházási prioritások a gyártóiparban” című előadásának gerincét az IDC friss globális felmérése adja, melynek összeállítása során hatszáz gyártócég döntéshozóit kérdezték.
A májusban publikált elemzés egyik – a gyártóipar üzleti prioritásaira vonatkozó – legfőbb megállapítása, hogy a cégek a vírusjárvány időszakában elsősorban az innovációra, a meglévő ügyfelek mellett újak megszerzésére illetve az új piacokra lépés lehetőségeire koncentráltak.
A gyártóipar információtechnológiai költései jellemzően két területet érintettek: egyrészt a meglévő infrastruktúra modernizációja valamint az üzleti aktivitáshoz kapcsolódó projektek kerültek előtérbe. Arra a kérdésre, hogy melyik az a három terület, amely az elkövetkező öt évben a legnagyobb hatást fogja vállalatuk működésére és digitális átalakulásukra kifejteni, a felhő szolgáltatásokat, a mesterséges intelligenciát és a big data-t nevezték meg. Meglepő módon a cégek fele azt válaszolta, hogy a technológiai költésükre nem volt semmiféle hatással a vírusjárvány, és körülbelül csak egyharmada mondta azt, hogy kedvezőtlen irányba terelte a lehetőségeiket.
Középtávon változnak a prioritások
Elemzőként azt mondhatjuk, hogy azért súlyosabbnak látszott ez a járvány, ezért volt meglepő a felmérés eredménye. Természetesen a mélyére lehet ásni, hogy miért ezek a válaszok születtek. Nem lenne meglepő, hogy azért nem okozott kezelhetetlen problémát a pandémia, mert éppen a technológiákat használták arra, hogy a Covid okozta fennakadásokat kezeljék.
![]() |
Tóth László, az IDC Research Managere
Az IDC szerint, a gyártóiparban a Covid hatására bekövetkező legnagyobb változások egyike, hogy nagyfokú modernizálás indult el. Legyen szó irodai vagy a távoli munkavégzésre alkalmas egyéb munkahelyekről. A távoli szervizelés, és hibaelhárítás a termékfejlesztés központi eleme lett, illetve a beszállítói lánc akadálymentesítése, modernizálása, valamint Covid-állóvá tétele az a terület, amelyre kiemelt figyelmet fordítottak, és jelentős befektetéseket hajtottak végre a cégek.
Ez részben azt jelenti, hogy lerövidülnek az ellátási láncok, és azok a vállalatok, melyek a végfelhasználóknak gyártanak, megerősítették azokat az üzletágakat, melyek közvetlenül a fogyasztóval vannak kapcsolatban. Legyen ez rendelés leadás, e-commerce, saját bolt nyitása, bármi, ami közelebb viszi a végfelhasználóhoz. Másrészt ez az ellátási lánc diverzifikációját is jelenti.
Azok a cégek, akik egy nagy központi beszállító partnerre bízták pl. valamely alkatrész-ellátásukat, alternatív források után néztek, és ezeket az új lehetőségeket megpróbálták közelebb hozni a saját termelésükhöz.
Ilyen például a Kína-Európa vagy a Kína-Egyesült Államok ellátási lánc lerövidítése, de az is többször előfordul, hogy megpróbálják saját maguk házon belül megoldani a korábban kiszervezett termelést. Tehát több féle aspektusa lehet a termelési lánc válságállóvá tételének.
A felmérés érdekes eredménye, hogy a digitális transzformációs célok a Covid hatására némileg átrendeződtek, és arra a kérdésre, hogy az elkövetkező 12-36 hónapban melyek a prioritások, a válaszok alapján azt látjuk, hogy a hosszabb távú célok többé-kevésbé megegyeznek a tavaly előtti felmérés eredményeivel. Vagyis itt nincsenek nagy változások. Viszont a Covid hatására ez a sorrend megváltozik, ha a rövid távú prioritásokat kérdezzük.
Míg hosszabb távon a működés hatékonyságának növelése, a termék minőségének javítása, fejlesztése illetve a vásárlói igények minél magasabb szintű kielégítése a cél, rövid távon előkerülnek a minél gyorsabb piacra jutás, a vásárlói igények még magasabb színvonalú kiszolgálása, illetve harmadik helyen az ügyfélbázis növelése.
A kutatás további eredményeiről szeptember 16-án részletesen beszél Tóth László.