Mire költenek a gyártócégek?
A szeptember 15-17. között hetedik alkalommal sorra kerülő Smart Factory ConnAction konferencia szervezői a hagyományokhoz híven ezúttal is az Ipar 4.0 megoldásokra fókuszáló programot állították össze.

 

Ugyanakkor az ipari informatika aktuális szoftver és hardver újdonságainak bemutatása mellett a résztvevők Tóth László, az IDC Research Managere előadása nyomán a legfrissebb üzleti és technológiai folyamatok trendjeiről is átfogó képet nyerhetnek. “Beruházási prioritások a gyártóiparban” című előadásának gerincét az IDC friss globális felmérése adja, melynek összeállítása során hatszáz gyártócég döntéshozóit kérdezték.

A májusban publikált elemzés egyik – a gyártóipar üzleti prioritásaira vonatkozó – legfőbb megállapítása, hogy a cégek a vírusjárvány időszakában elsősorban az innovációra, a meglévő ügyfelek mellett újak megszerzésére illetve az új piacokra lépés lehetőségeire koncentráltak.

A gyártóipar információtechnológiai költései jellemzően két területet érintettek: egyrészt a meglévő infrastruktúra modernizációja valamint az üzleti aktivitáshoz kapcsolódó projektek kerültek előtérbe. Arra a kérdésre, hogy melyik az a három terület, amely az elkövetkező öt évben a legnagyobb hatást fogja vállalatuk működésére és digitális átalakulásukra kifejteni, a felhő szolgáltatásokat, a mesterséges intelligenciát és a big data-t nevezték meg. Meglepő módon a cégek fele azt válaszolta, hogy a technológiai költésükre nem volt semmiféle hatással a vírusjárvány, és körülbelül csak egyharmada mondta azt, hogy kedvezőtlen irányba terelte a lehetőségeiket.

Középtávon változnak a prioritások

Elemzőként azt mondhatjuk, hogy azért súlyosabbnak látszott ez a járvány, ezért volt meglepő a felmérés eredménye. Természetesen a mélyére lehet ásni, hogy miért ezek a válaszok születtek. Nem lenne meglepő, hogy azért nem okozott kezelhetetlen problémát a pandémia, mert éppen a technológiákat használták arra, hogy a Covid okozta fennakadásokat kezeljék.

 

Tóth László, az IDC Research Managere

 

Az IDC szerint, a gyártóiparban a Covid hatására bekövetkező legnagyobb változások egyike, hogy nagyfokú modernizálás indult el. Legyen szó irodai vagy a távoli munkavégzésre alkalmas egyéb munkahelyekről. A távoli szervizelés, és hibaelhárítás a termékfejlesztés központi eleme lett, illetve a beszállítói lánc akadálymentesítése, modernizálása, valamint Covid-állóvá tétele az a terület, amelyre kiemelt figyelmet fordítottak, és jelentős befektetéseket hajtottak végre a cégek.

Ez részben azt jelenti, hogy lerövidülnek az ellátási láncok, és azok a vállalatok, melyek a végfelhasználóknak gyártanak, megerősítették azokat az üzletágakat, melyek közvetlenül a fogyasztóval vannak kapcsolatban. Legyen ez rendelés leadás, e-commerce, saját bolt nyitása, bármi, ami közelebb viszi a végfelhasználóhoz. Másrészt ez az ellátási lánc diverzifikációját is jelenti.

 


Azok a cégek, akik egy nagy központi beszállító partnerre bízták pl. valamely alkatrész-ellátásukat, alternatív források után néztek, és ezeket az új lehetőségeket megpróbálták közelebb hozni a saját termelésükhöz.


 

Ilyen például a Kína-Európa vagy a Kína-Egyesült Államok ellátási lánc lerövidítése, de az is többször előfordul, hogy megpróbálják saját maguk házon belül megoldani a korábban kiszervezett termelést. Tehát több féle aspektusa lehet a termelési lánc válságállóvá tételének.

A felmérés érdekes eredménye, hogy a digitális transzformációs célok a Covid hatására némileg átrendeződtek, és arra a kérdésre, hogy az elkövetkező 12-36 hónapban melyek a prioritások, a válaszok alapján azt látjuk, hogy a hosszabb távú célok többé-kevésbé megegyeznek a tavaly előtti felmérés eredményeivel. Vagyis itt nincsenek nagy változások. Viszont a Covid hatására ez a sorrend megváltozik, ha a rövid távú prioritásokat kérdezzük.

Míg hosszabb távon a működés hatékonyságának növelése, a termék minőségének javítása, fejlesztése illetve a vásárlói igények minél magasabb szintű kielégítése a cél, rövid távon előkerülnek a minél gyorsabb piacra jutás, a vásárlói igények még magasabb színvonalú kiszolgálása, illetve harmadik helyen az ügyfélbázis növelése.

A kutatás további eredményeiről szeptember 16-án részletesen beszél Tóth László.

Átadták a Knorr-Bremse budapesti vasúti Szerviz Központját
A 2,5 milliárd forint értékben 4 500 négyzetméteren megvalósult fejlesztésnek köszönhetően több mint 100 partnert szolgálhatnak ki komplex felújítási projektek keretében a magyar szakemberek Európa számos országában.
A rendszer alkalmazkodóképességének nincsenek határai
A Tárgyak Internete (IIOT) lehetővé teszi az individualizált termékek automatikus előállítását – akár egyetlen darabos gyártásban is. Teljesen új értelmet nyer az alkatrészek összeszerelésének folyamata.
A magyarok kedvenc elektromos autója
Hazánkban is egyre népszerűbbek az elektromos autók, köszönhető ez a növekvő környezettudatosságnak, az állami támogatásoknak és a dinamikusan bővülő töltő hálózatnak is.
Miért bízzunk az önvezető autókban?
Nem könnyű átengedni az irányítást egy gépnek, ezért a Bosch mérnökei azon dolgoznak, hogy nyugodt szívvel ülhessünk be az emberi beavatkozást nem igénylő járművekbe.
Elektrotechnikai tervezőszoftver kezdőknek és haladóknak
Megérkezett az új Eplan Platform 2022. Az új verzióval az Eplan az elektrotechnikai tervezés jövőjét mutatja be fókuszban a könnyű kezelhetőséggel.