Még nem önvezető, de a balesetek száma már csökken
Miközben a forgalom háromszorosára nőtt, az európai utak sokkal biztonságosabbá váltak az elmúlt 30 évben. Az uniós közúti halálesetek száma 2001 és 2019 között több mint a felével csökkent, ami nagy mértékben köszönhető a fejlett vezetéstámogató rendszer (Advanced Driver-Assistance System, ADAS) elterjedésének.

 

Az autóbalesetek több mint 90 százalékát ugyanis a vezetők figyelmetlensége okozza, akik időnként rosszul mérik fel a körülményeket, nem megfelelően reagálnak a veszélyhelyzetekre, vagy nem tartják be a közlekedési szabályokat. A flottakezelésben piacvezető LeasePlan összegyűjtötte az egyre kifinomultabb ADAS rendszerek legfontosabb funkcióit, amelyek a közlekedésbiztonság javításával akár életeket is menthetnek.

Intelligens őrangyal

Az ADAS nem csupán egyetlen technológiát jelent, hanem a járműbe épített teljes elektronikus rendszerre vonatkozik, amely segíti a sofőrt a vezetésben. A mesterséges intelligenciát (AI), csúcstechnológiás érzékelőket és HMI (human-machine) kezelőfelületet használó vezetéstámogató rendszer legfontosabb előnye, hogy hamarabb ismeri fel az esetleges veszélyeket, mint az emberi agy, és a megfelelő biztonsági beavatkozással gyorsabban is reagál rájuk.

A megoldás nyomon követi, elemzi és felismeri a potenciálisan kockázatos vezetési magatartásokat (pl. álmosság, figyelemhiány, sávelhagyás), és valós idejű riasztással figyelmezteti a sofőrt ezekre, illetve segíti őt a balesetek megelőzésében vagy enyhítésében. A vezetéstámogató rendszer emellett automatizálja a nehéz vagy ismétlődő műveleteket, valamint csökkenti a koncentrációt befolyásoló tényezőket, amelyek gyakran vezetnek karambolhoz.

Így nemcsak a járművezetők, az utasok és a gyalogosok biztonságát növeli, de csökkenti a biztosítási kárigények, illetve a szervizelések számát is, és összességében növeli a jármű értékét. Az ADAS rendszerek további elterjedését és ezáltal a közlekedésbiztonság fejlődését az új európai uniós jogszabályok is támogatják, 2022-től kötelezővé téve ezek használatát. A törekvéshez a LeasePlan célkitűzésével is hozzájárul, melynek értelmében 2030-ra nullára kívánja csökkenteni a lízingautókban történő súlyos testi sérülések számát, hogy ezáltal flottáját a legbiztonságosabbá tegye az iparágban.

Az ADAS 4 legfontosabb biztonsági eleme

Számos kutatóintézet és egyetem vizsgálja az ADAS balesetek súlyosságára és gyakoriságára gyakorolt hatását. A rendőrségi jelentések és a biztosítási igények alapján végzett kutatások mindegyike hasonló eredményt mutat. A legfrissebb és legátfogóbb tanulmány az alábbi fő vezetéstámogató funkciókat határozza meg:

 

ADAS kategória

 

 

Funkció

 

 

1.  Ráfutásos ütközések megelőzése

  • Figyelmeztetés ráfutásos ütközésre 
  • Automatikus vészfékezés
  • Fékrásegítő asszisztens

 

2.  Sávkövető asszisztens

  • Figyelmeztetés sávelhagyásra
  • Sávkövető asszisztens 
  • Sávközéptartó asszisztens 

 

3.  Holttérészlelés

  • Holttér-figyelmeztetés
  • Holttér-beavatkozás
  • Sávváltási és besorolási segéd

 

4.  Tolatási balesetek megelőzése

  • Automatikus fékezés tolatáskor
  • Figyelmeztető jelzés tolatáskor
  • Kitolatást segítő asszisztens

 

A funkciók működését az alábbi eszközök teszik lehetővé:

1. Érzékelők: A leggyakrabban használt ADAS-érzékelők a kamerák, valamint az ultrahangos, a radar- és a lézeralapú távérzékelők (LiDAR). Ezek többnyire az autó első és hátsó lökhárítójában, valamint az oldalsó tükrökben találhatók.

2. Szoftver és adatok: Az autóban lévő intelligens szoftver az érzékelők által továbbított adatokat tárolja és dolgozza fel, valamint aktiválja a hardvert. Az algoritmus alapú gépi tanulás és a mesterséges intelligencia egyre nagyobb térnyerése lehetővé teszi a járművek számára, hogy saját maguk „döntsék el”, mit tesznek az adott szituációban. Ezért is játszik az ADAS kiemelt szerepet az önvezető autók fejlesztésében. 

3. Processzorok: A processzorokat, amelyeken a szoftver fut, elektronikus vezérlőegységeknek (ECU) vagy mikrovezérlő egységeknek (MCU) hívjuk. Mivel ezek csak szűk körben látnak el feladatokat, az ADAS-alkalmazások bővülése várhatóan növeli majd a járműben lévő processzorok számát. Ezért a gyártók jelenleg arra törekszenek, hogy kifejlesszenek egy központi ECU-n vagy MCU-n futó, fejlettebb szoftvert.

4. Kapcsolók: Az adott típusú ADAS-tól függően a kapcsoló végrehajtja a rendszer által hozott döntéseket, pl. információt jelenít meg az autó kijelzőjén, vagy a motort és a kormányzást vezérli adaptív sebességtartó automatika, illetve sávkövető asszisztens használata esetén.

Személyre szabott ADAS-funkciók

Mivel a vezetéstámogató rendszerek között is vannak különbségek a technológia gyártójától és fejlettségétől függően, új jármű vásárlásakor vagy flottakezelőtől való megrendeléskor érdemes ellenőrizni az alap biztonsági csomag minősítését, és szükség esetén további felszereltséggel kiegészíteni a biztonság növelése érdekében.

Izolált nagy felbontású lineáris áramszenzor miniatűr méretben
A Crocus CT110 szenzor egy rendkívüli linearitást és kimagasló felbontást biztosító kontaktáram-érzékelő, amelynek egyedülálló teljesítményét az XtremeSense TMR technológia biztosítja.
Automatizálás az élelmiszeriparban
Az együttműködő robotok vagy más néven kobotok hatékony automatizálási megoldásokat teremtenek az élelmiszeriparban. Jellemzőjük, hogy szűkös termelési területen, emberek közvetlen közelében is képesek a munkavégzésre, új feladatokra történő átcsoportosítás gyors kivitelezésére.
Automatizált anyagmozgatás 5G-vel
Önvezető járművet is alkalmazó automatizált anyagmozgatás bevezetésével megkezdte a tervezett pilot programok helyszíni tesztjét a Magyar Telekom által kiépített helyi mobilhálózaton (campus hálózaton) a BorgWarner Kft. és a T-Systems Magyarország.
Az adatok nem hazudnak!
Tíz munkavállalóból csak kettő érzi úgy, hogy a teljesítményének értékelése és a munkaadójától kapott visszajelzés megfelelő motivációt jelent és kimagasló munkavégzésére ösztönzi - derül ki a Gallup Intézet nemzetközi felmérésből.
Innovatív technológiák az autózásban
Az autóipar technológiai fejlődésével egyre többen használnak internetre kapcsolt autókat: becslések szerint 2019-ben már 28,5 millió hálózatba kapcsolt autó volt forgalomban világszerte.