Hétszáz kilós hengerblokkot mozgat a Titan
A FAW Jiefang Automotive Co., Ltd. Wuxi Diesel Engine Works, a FAW Group Corporation száz százalékos leányvállalata 2012. februárban, Huishanban nagy teljesítményű dízelmotorok gyártásával foglalkozó üzemet hozott létre, melynek éves termelési kapacitása 125 ezer egység.

 

A szerelősoron különleges kihívást jelentő feladat az úgynevezett 6DM dízelmotorok akár 700 kg tömegű hengerblokkjainak forgatása, például a hengerpad, a forgattyús tengely és az olajteknő beszerelésekor. A szokásos, forgató- és emelőszerkezettel, valamint élőerővel végzett mozgatás szóba sem jöhetett nagy helyigénye és gyenge hatásfoka miatt. A 500–700 kg-os munkadarabsúly és a 200 kg-os megfogó ismeretében erre a feladatra csak egy 1000 kg-os teherbírású, nagy teljesítményű robot jöhet számításba.

A KUKA Titan játszi könnyedséggel mozgatja a hengerblokkot

Amint a szerelés előtt kereken 500 kg-os hengerblokk eléri a munkaszigetet, a szenzorvezérelt KUKA KR 1000 Titan típusú robot leveszi, és egy munkadarabszállítóra helyezi. Ezt követően a hengerblokkra több lépcsőben kerülnek felszerelésre az egyes alkatrészek: dugattyúrúd, henger, olajteknő stb.

 

 

A szerelési munkálatok során a robot egy meghatározott pozícióban pontosan 90 fokkal fordítja el a hengerblokkot. A szerelés befejeztével az immár 700 kg-os hengerblokk visszakerül a munkaszigetre, amelyről a KR 1000 robot leveszi, és 180 fokos fordulattal a felső munkadarabszállítóra helyezi, amelyen az összeszerelt blokk folytatja útját, végig a szerelősoron.

A KUKA KR 1000 Titan a legerősebb hattengelyes robot a piacon. 3202 mm-es maximális hatótávolságával, ±0,1 mm-es ismétlési pontosságával és 1000 kg-os teherbírásával ez a csúcstechnológiás gép az ipari robotok világbajnoka. Munkatere eléri a 78 m3-t.

A KR 1000 Titan mellett két KR 16 robot dolgozik a tömítések minőségi felhelyezésén, egy KR 210 és egy KR 500 robot pedig bonyolult mozgatási és szerelési munkálatokért felelős. A hattengelyes KR 210 robot 210 kg-os teherbírásával és 2700 mm-es hatótávolságával tűnik ki.

 

 

A KUKA munkaszigettel kiegészített intelligens, kettős kialakítású berendezés révén a teljes szerelősoron belül rövid szakaszokon mozog a munkadarab, ezáltal csökken a munkadarabszállítók száma, nő a szerelősor hatékonysága, és csökkennek a beruházási költségek.

A robotok részben jelentős erőkifejtéssel szerelik a nehéz alkatrészeket, anélkül, hogy sérüléseket okoznának ezeken a fontos munkadarabokon. A KUKA robotok egyedülálló teljesítményükkel bámulatra méltóan végzik el a kihívást jelentő feladatokat. A szerelősor mára évi 125 ezer motort gyárt, jelentősen meghaladva ezzel az eredetileg tervezett évi 100 ezer egységet.

Az ipari robotok is áldozattá válhatnak
Egyre több kiberfenyegetéssel kell szembenézniük a vállalatoknak, beleértve a zsarolóvírusokat, az üzleti e-maileket érintő visszaéléseket és az IoT-eszközöket célzó támadásokat, ráadásul immár a kiberpropagandával is meg kell küzdeniük.
Arduino Due alkalmazás GridEye szenzorral
Cikksorozatunk befejező részében a GridEye szenzorral megvalósítunk egy önállóan futó Arduino Due alkalmazást, mely a mini hőkamera képét egy 8X8-as RGB LED mátrixon jeleníti meg, miközben a céltárgy mozgását egy szervomotorral igyekszünk követni.
Bajba kerülhetnek a magyar beszállítók
Egy elemzés szerint öt éven belül komoly nehézségekkel szembesülhet a magyar ipar az elektromos autók elterjedése miatt. Elsősorban a nagy autógyártók beszállítói hálózatának csökkentése és a munkaerő mérséklése jelentheti a legnagyobb veszélyt.
Új kihívások a szakképzésben
A magyarországi munkaerőpiacon az európai átlagnál magasabb a digitális analfabéták aránya, amiért elsősorban a köznevelés hiányosságai tehetők felelőssé. A csorbát az oktatáspolitikai szakemberek az informatikai és műszaki tudományágak kutatóival és az iparági szereplőkkel karöltve próbálják kiköszörülni.
Okosautók kibercsapdában
Az autóipar növekvő kiberbiztonsági kihívásaira a Kaspersky Lab és az AVL elkészítette annak a biztonsági egységnek (Secure Communication Unit - SCU) a prototípusát, amely lehetővé teszi a zavarmentes kommunikációt az autó alkatrészei valamint az autóval összekapcsolt infrastruktúra között.