Gondolkodni tanítják a drónokat
Azzal, hogy a drónok reakcióideje csökken, olyan összetett, komplikált feladatok megoldására is alkalmassá válnak, mint például a kötelékben történő, egymást támogató repülés.

 

A BHE Bonn Hungary Elektronikai Kft. vezetésével lezajlott kutatás-fejlesztés eredményeként gyorsabbá, biztonságosabbá válnak és még több feladatra lesznek alkalmazhatók a vezető nélküli légi járművek (Unmanned Aerial Vehicle, UAV), közismert nevükön a drónok. Napjainkban egyre több feladatra alkalmaznak drónokat, amelyeknél komoly matematikai és technológiai kihívás a repülési misszió környezetében felbukkanó tárgyak azonosítása és valószínűsíthető mozgásuk előrejelzése. Az ütközések elkerülése a nagyobb anyagi károk és a személyi sérülések megelőzése miatt fontos feladat, ugyanakkor biztonsági és védelmi célokra a szándékos ütköztetések találati megoldásai is egyre nagyobb jelentőséggel bírnak, ami a projekt eredményeinek újabb felhasználási területét jelenti.

A hazai konzorcium által kifejlesztett új rendszer az összetett jel- és képfeldolgozást különleges távközlési módszerrel kombinálva új szintre emeli a robotjárművek ütközésvédelmét azáltal, hogy a különböző forrásból érkező információkat a drón – vagy épp a drónelhárítási rendszer – „gondolkodva és okosodva” dolgozza fel. A BHE Bonn Hungary Elektronikai Kft. az MTA Energiatudományi Kutatóközpontjának Műszaki Fizikai és Anyagtudományi Intézetével, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem három tanszékével és az Astron Informatikai Kft.-vel együttműködve egy olyan radar-, video- és távközlési technológiát alkalmazó integrált megoldást hozott létre, amellyel a drón nem csupán környezete letapogatására képes, hanem a begyűjtött információk visszacsatolt, kognitív értelmezésére és használatára is. Ugyanakkor az alkalmazás megfordítása a „nem kívánatos”  drónok felderítését, kivédését és akár szabályozott leszállásra kényszerítését is lehetővé teszi.

A kísérleti fejlesztés révén a drónok tájékozódási és tartalomgenerálási képességei ugrásszerűen javulnak. A tanulással kombinált ütközésvédelmi próbák igazolták, hogy a radartechnológiával kombinált videotájékozódás – több száz méter hatótávolságú és centiméter pontosságú – környezeti analízise révén sikerült a számos különböző célú repülési misszió gyakorlatában is jól használható, hatékony rendszert létrehozni. Azzal, hogy a drónok reakcióideje csökken, olyan összetett, komplikált feladatok megoldására is alkalmassá válnak, mint például a kötelékben történő, egymást támogató repülés. További hasznosítási lehetőség, hogy a jelenlegi felderítő jellegű rendszerből nagy távolságú és nagy hatásfokú zavaró rendszer fejleszthető, vagy korszerű univerzális szenzor- és vezetési rendszer kombinációja alakítható ki, amely a frekvenciatartományban sikerrel le- és felskálázható.

 

A projekt a tervezett eredményeket az alábbi részterületek és rendszerek kidolgozásával érte el:
 
• 24GHz-es különleges 4D MIMO radar tesztberendezés, moduláris alrendszerekkel
 
• korszerű 20 megapixeles video jelfeldolgozás, intelligens képtanulással
 
• robusztus OFDM levegő-föld távközlés 50%-os hatótávolság kiterjesztéssel
 
• Linux bázisú integrált feldolgozó és szimulációs, illetve tervező szoftverrendszer
 
• sztochasztikus nem-paraméteres radar-jelfeldolgozás elmélete és algoritmusai
 
• UAV-flotta kooperatív kapcsolatai és navigációja, elméleti és kísérleti vizsgálatok

 

Digitális megoldások nagyfeszültségű alállomásokhoz
A Siemens új PLC rendszere a nagyfeszültségű vonalakat használja alállomások közötti kommunikációs csatornaként oly módon, hogy a légvezetékek feszültségének frekvenciájára modulálja a továbbítani kívánt információt.
A csodafegyver maga a felkészült értékesítő
A Lapp Hungária Kft. szervezeti átalakulásáról és annak kívülről is látható eredményeiről Mayer Károly, a vállalat magyarországi értékesítési irodavezetője beszélt a Jövő Gyárának.
Az ipari digitalizáció trendjeiről
Az MTA SZTAKI október 10-én első alkalommal rendezte meg INDIGO elnevezésű ipari digitalizációs szakmai napját. A rendezvényen közel kétszázan - vállalati, termelési és logisztikai vezetők - kaptak betekintést az ipar 4.0 legfontosabb trendjeibe.
Matematikai eljárások az iparnak
Ipari matematikai tudományos projektet valósít meg csaknem 1,4 milliárd forint költséggel 2020-ig a győri Széchenyi István Egyetem mint konzorciumvezető a Debreceni Egyetemmel és a Szegedi Tudományegyetemmel közösen.
Iparági partnerség az egyedi igények szolgálatában
A kiskőrösi Eckerle Industrie célgép gyártó egység és az egri Aventics Hungary pneumatika üzem sikeres kooperációja számos közös részvételű szakmai rendezvényben, fejlesztésben, egyetemi projektekben, valamint egy évtizednyi eredményes munkában mutatkozik meg.