Emberi tudás az ipar 4.0-s siker záloga
Egyre nagyobb kihívással szembesülnek napjainkban a szakemberek, amikor a folyamatosan gyorsuló technológiai fejlődéssel kell lépést tartaniuk. Megoldást jelenthet a célirányos, gyakorlatorientált képzés, amely koncentrált módon biztosítja a friss tudást. Interjú Siszer Tamással, a Festo Kft. Didactic oktatási üzletágának vezetőjével.

 

A gyártás digitális átalakulásával a munkakörnyezet is folyamatosan fejlődik és változik, ezért  a Festo a műszaki megoldásokon túl nagy hangsúlyt fektet a munkavállalók továbbképzésére. A cég a tőle ismert, gyakorlatorientált oktatási megoldásaiba igyekszik beépíteni a terméktervezés és -gyártás terén folytatott kutatásainak eredményeit. Az ipari automatizálás úttörőjeként a Festo a német szövetségi kormány innovációs stratégiájába illeszkedő Industrie 4.0 platform egyik alapító tagja, és csatlakozott több kutatási kezdeményezéshez, közöttük a Smart Factory KL okosgyár programhoz is. Magyarországon – ahol kereskedelmi és oktatási üzletága mellett gyártási kapacitással is jelen van – leányvállalatán keresztül a Festo alapító tagként szintén aktívan részt vesz az Ipar 4.0 Nemzeti Technológiai Platform munkájában.

 Milyen kihívásokkal szembesülnek a vállalatok, amikor a gyártást támogató, műveleti technológiát (OT) az informatikai technológiával (IT) kapcsolják össze ipar 4.0-s projektjeikben?

– Miközben Didactic üzletágunkon keresztül partnereinket segítjük a gyártás digitális átalakításához és a csúcstechnológiák alkalmazásához szükséges kompetenciák elsajátításában, saját gyártási folyamatainkat is modernizáljuk. Webshopunkban több mint 30 ezer, konfigurálható termék közül választhatnak ügyfeleink, akik átlagosan néhány darabot rendelnek egy-egy cikkből. Ennek köszönhetően magunk is találkozunk a testre szabható tömeggyártás igényéből fakadó kihívásokkal. Nehézségek mindenekelőtt abból adódnak, hogy az IT a közelmúltig az irodai környezetre fókuszált, míg a gyártást ipari informatikai rendszerek és a velük foglalkozó szakemberek támogatták.

 

Siszer Tamás: az adott oktatási szintnek megfelelő kiber-fizikai oktatógyárakat is szállítunk világszerte, amelyekben gyártófüggetlen ipari környezetben ismerkednek meg a technológiával felhasználóink

 

Minthogy a két technológia az Ipar 4.0 jegyében találkozik, az integrálás kérdéseivel szembesülünk. Minden szakmai fórumon hangsúlyozzuk éppen ezért, hogy a heterogén környezet szolgáltatásorientált átalakításához elengedhetetlen a nyílt ipari szabványok kidolgozása. Ez a folyamat többek között a német gépgyártók szabványosítási törekvéseire épít. Eddigi eredményei közé tartozik például az M2M Alliance OPC UA egységes architektúrája, amely a gépek egymás közti adatkommunikációjához ad protokolt, valamint az AutomationML (Automation Markup Language) egységes alapú adatformátum, amely az ipari környezetben működő, különböző rendszerek műszaki információinak leírását, tárolását és megosztását szolgálja.

Termékeink ezeket és a hozzájuk hasonlóan mind szélesebb körben elfogadott szabványokat támogatják. Minden eddiginél több adatot gyűjthetnek rendszereikből és folyamataikról az ilyen szabványos technológiák és eszközök révén a vállalatok, méghozzá valós időben, de a digitalizációhoz ez önmagában kevés. A másik nagy kihívás annak eldöntése, hogy mit kezdjen az adatokkal a vállalat, milyen célból milyen adatokat gyűjtsön, és milyen folyamatok mentén tegye ezt, hogy mindezzel nagyobb értéket teremthessen.

Didactic üzletágunk ebben is segíti partnereit, tanácsadással és oktatással is, mert a harmadik legnagyobb problémát az ilyen sokoldalú, informatikai és gyártóipari tudással és tapasztalatokkal egyaránt bíró szakemberek hiánya jelenti. Az oktatás is szembesül ezzel a kihívással és igyekszik megfelelni, azonban a technológia gyorsuló fejlődésének köszönhetően egyre nagyobb hangsúly kerül az önképzésre és a tűszerű, rövid, gyakorlatorientált képzésekre.

 A Festo Didactic milyen programokat kínál a munkavállalók felkészítésére, és hogyan használja az új technológiákat a képzésben?

– Üzletágunk, amely a 60-as években indult, felnőttképzéssel, szak- és felsőoktatási megoldásokkal, tanárképzéssel és a támogató tananyag, eszközállomány fejlesztésével, valamint Lean TPM- és Ipar 4.0-tanácsadással foglalkozik. Vállalati stratégiáját a Festo a digitális átalakulás jegyében fejlesztette tovább, jövőnket ebben látjuk, céljainkat és a bevezetett megoldásokat a gyártás és a kereskedelem terén is minden meglévő és újonnan belépő munkavállalónkkal megismertetjük.

Budapesti gyárunkban is kialakítottunk egy tanulókörnyezetet, amelyben a legegyszerűbb pneumatikus szerszámok használatától kezdve a legösszetettebb kiber-fizikai rendszerekig minden dolgozónk a munkakörében használt eszközökön sajátíthatja el az integrált gyártási és informatikai technológiák használatát, legyen szó gyártósori operátorról, karbantartóról vagy tervezőmérnökről. Didactic üzletágunk több évtizedes, képzés terén szerzett tapasztalatait partnereinkkel is megosztjuk, gyakorlatorientált oktatási képzési megoldásainkon keresztül.

A szakképzésben és a felsőoktatásban meglévő tanműhelyek digitális átalakításához és az Ipar 4.0-s ismeretek oktatásához is modulárisan felépülő – eszközökből, tananyagból és tanárképzésből álló – megoldáscsomagokat kínálunk. MPS (Modular Production System) rendszereinken zajlanak az EuroSkills és WorldSkills mechatronikai versenyei. Továbbá az adott oktatási szintnek megfelelő kiber-fizikai oktatógyárakat is szállítunk világszerte, amelyekben gyártófüggetlen ipari környezetben ismerkednek meg a technológiával felhasználóink.

 Milyen technológiák és más körülmények fogják meghatározni az okosgyárak fejlődését az előttünk álló években?

– A gyártás digitális átalakulásával az iparnak arra kell felkészülnie, hogy egyedi igényeket is ki tudjon szolgálni sorozatgyártási körülmények között. Ahol indokolt és értéket jelent, ott robotokat is lehet alkalmazni, de a teljes értéklánc digitális transzformációjában kell gondolkodni. A munkaerő hiányával és az emelkedő bérek terhével már ma is szembesülő Európában a robotok inkább segíteni fogják az emberek munkáját, akik így nagyobb hozzáadott értékű munkakörökbe kerülnek majd, ezért is olyan fontos a megfelelő képzési program, stratégia megléte.

A világ nagy gyártó vállalatai már elindultak ezen az úton, de az igazi áttörést majd a beszállítók, a kis- és középvállalatok digitális átalakulása fogja elhozni. Kulcsfontosságú, hogy ehhez mind a tudásra alapozó, stratégiai gondolkodás, mind a fejlesztésekhez szükséges források adottak legyenek, mert mindez Magyarország számára is nagy lehetőség.

IoT abroncsfigyelő a biztonságos közlekedésért
A Continental és a Vodafone alkalmazása az IoT technológia segítségével kapcsolja rá a kereskedelmi célú járműflottákat a digitális abroncsfigyelő felületre, ezzel javítva a közlekedés biztonságát és a járművek hatékonyságát.
PET-hulladékok ipari felhasználása
Az ásványvizek, üdítők üres műanyag palackjait néhány éve szelektíven gyűjtjük, de keveset tudunk arról, hogy mi lesz ezekkel a flakonokkal.
Robotalapú automatizálás a szerelőcsarnokban
Az Európában piac- és technológiavezető Neue Halberg-Guss GmbH 2250 dolgozója a cég saarbrückeni és lipcsei telephelyein forgattyústengely-házakat, és hengerfejeket gyárt öntöttvasból készített ipari motorokhoz és öntött forgattyús tengelyekhez.
Indulhat a duális képzés reformja
Négy évre szóló partnerségi megállapodást kötött az Innovációs és Technológiai Minisztérium és a Siemens. A megállapodás célja a hazai gépipari duális szakképzés minőségi reformja.
A felnőttképzésben már készülnek az őszi rohamra
A hazai oktatási piacon az ősz a legmozgalmasabb időszak. A nyári vakáció meghozza a tanulási kedvet a harminc és negyven esztendő feletti felnőttek körében is.