Elsősorban a tudás megszerzése számít
A friss pályakezdők a munkahelyükön olyasmivel szeretnének foglalkozni, aminek értelmét látják, és mindezt olyan cégnél szeretnék végezni, ahol elismerik a munkájukat és számít a véleményük.

 

Több mint 5700, a közép-európai térség 14 országának legjobb egyetemein tanuló, illetve ott végzett diák és frissdiplomás bevonásával készítette el a Deloitte Első lépések a munkaerőpiacon című felméréssorozatának 2018-as kiadását, ami a fiatalok munkával, magánélettel és oktatással kapcsolatos véleményét vizsgálta. Az eredmények azt mutatják, hogy a tehetséges fiatalok kellően magabiztosak, azt gondolják, sikeresek lesznek az üzleti életben, ennek megfelelően magas kezdő fizetést várnak el. A kutatás egyik fontos megállapítása ugyanakkor az, hogy a munkahelyválasztás során már nem az elérhető jövedelem az első számú tényező a döntésnél.

Túlzott elvárások

A felmérés során megkérdezett fiatalok 80 százaléka jobbnak tartja a saját képességeit, mint kortársaiét. Emellett kétharmaduk szerint mások is elismernék vezetői képességeiket. Mindez abban is megnyilvánul, hogy milyen javadalmazást tartanának méltányosnak a jól végzett munkáért. Bár jelentős különbség figyelhető meg az egyes országok között, általános jelenség, hogy a kezdő bérrel kapcsolatos elvárások távol vannak a mindennapok realitásától.

Magyarországon a pályakezdők bérigénye a valóságtól még mindig kicsit elrugaszkodott: míg 2015-ben a válaszadók frissdiplomásként első munkahelyükön nettó 255 ezer forintos fizetésre számítottak, addig a jelenlegi felmérésben átlagosan nettó 290 ezer forintos kezdő fizetést adtak meg. A KSH statisztikái szerint a nettó átlagfizetés itthon 197.500 forint, míg egy szellemi munkakörben dolgozó jelenleg átlagosan nettó 260.971 forintot visz haza a hónap végén.

Döntési szempontok

A munkahelyválasztást azonban nem a fizetés befolyásolja leginkább – az új képességek elsajátításának lehetősége és ehhez kapcsolódóan az érdekes szakmai feladatok megléte bizonyultak idén a legfontosabb szempontoknak ebben a tekintetben. Fontos tényezőnek számít a vezető személye is. A felmérésben megkérdezett magyar fiatalok erős szakmai készségeket várnak el a leendő vezetőjüktől, valamint azt, hogy legyen inspiráló, döntésképes, stratégiai szemléletű, demokratikus hozzáállású és jó problémamegoldó.

A magyar fiatalok több mint fele 36-50 év közötti vezetővel dolgozna együtt a legszívesebben, míg 50 év feletti vezetővel mindössze 2,4 százalékuk. 63,4 százalékuk számára indifferens a vezető neme, aki viszont rendelkezik határozott preferenciával, az inkább férfi vezetőt választana (30,5 százalék). A pályakezdők a munkahelyükön olyasmivel szeretnének foglalkozni, aminek értelmét látják, és mindezt olyan cégnél szeretnék végezni, ahol elismerik a munkájukat, számít a véleményük és hozzájárulhatnak a cég sikeréhez.

Mindenkinek van vesztenivalója
A kisvállalkozások mintegy 36%-a esett adatsérülés áldozatául 2019-ben a Kaspersky legújabb felmérése szerint. Ennek ellenére sokszor nem elégségesek a megelőzésük érdekében hozott biztonsági intézkedések.
Digitalizációról felsőfokon
A McKinsey nemzetközi tanácsadó cég egy tavalyi elemzése szerint a digitális gazdaság 2025-ig akár 9 milliárd euróval is növelheti a hazai GDP-t, amennyiben Magyarország képes volna kihasználni a digitalizációban rejlő potenciált.
Innovatív újdonságok – gyakorlati, high-tech megoldások – autóipari trendek
A PERFORMA 2019 szakmai konferencián az innovációk, technológiai újdonságok bemutatása és testközelbe hozása kerül a középpontba. Olyan trendekről, megoldásokról értekeznek a jelenlevők, amelyek nagyban hozzájárulnak a magyar piac modernizációjához és fejlődéséhez.
Itt a vezeték nélküli kapcsolatok új korszaka
Húsz éve indult világhódító útjára a Wi-Fi, amit joggal nevezhetünk az elmúlt évtizedek egyik legnépszerűbb technológiájának. Éppúgy az életünk része lett, mint a mobiltelefónia és a mobil internet.
Ipari adatgyűjtés – akár egyetlen mobiltelefonnal
Egy magyar startup, az OXO Labs 60 milliós tőkebefektetésével olyan felhasználóbarát és költségkímélő mobilalkalmazást fejlesztett, amely bármilyen profillal és gépparkkal rendelkező termelő cégnél alkalmazható adatgyűjtésre. Dr. Pfeiffer Andrással és Perecz Péterrel, a Haris Digital alapítóival beszélgettünk.