Egyre nehezebb szén-dioxidhoz jutni
Az elmúlt hónapokban tapasztalható hiány elsősorban azon nagy vegyipari üzemek egyidejű leállására vezethető vissza, amelyek mellé szén-dioxid termelő üzemek épültek.

 

A hazai gyártási folyamatokat azonban nem fenyegeti az ipari gáz elmaradása, köszönhetően a világviszonylatban is jelentős, természetes eredetű szén-dioxid-készletünknek és a hazai termelés növekedésének. A Messer Hungarogáz Kft. többlépcsős fejlesztési beruházását követően megtriplázta az ölbői szén-dioxid-termelő üzemének kapacitását, ezzel lefedve hazai vevőinek szén-dioxid szükségletét, és jelentős exportmennyiséget is termelve.

A cég szén-dioxid kitermelő és hasznosító vállalata, a Messer Széndioxid Kft. június végén fejezte be a nyugat-magyarországi, ölbői szén-dioxid lelőhelyen található üzemegységének fejlesztését. Így három üzemblokkban, két kúttal nyeri ki kb. 2000 méter mélyről, a 90-100 bar nyomással feltörő, nagytisztaságú nyersgázt hazánk második legnagyobb hasznosított CO2-mezőjén.

Egyre nagyobb kihívás a gyártóknak

Nyáron mindig szezonális fogyasztási csúccsal kell számolni a szén-dioxid piacon. Az Észak- és Nyugat-Európára rátörő szokatlanul meleg nyár, a futball világbajnokság miatt megugró szénsavas üdítő- és sörfogyasztás, valamint a műtrágya- és bioetanol gyárak egyidejű leállása nem várt kihívásokat rótt a nagy élelmiszeripari és italgyártó vállalatokra, és alaposan megnehezítette a termelési folyamatokat.

 

 

„A mostani rendkívüli helyzettől függetlenül már eddig is érezhető volt a szén-dioxid iránti erősen növekvő igény. Erre reagálva 2015-ben az ölbői szén-dioxid üzemünk eredeti kapacitásának megduplázása, 2017-ben pedig megtriplázása mellett döntöttünk. Az első bővítési ütemben felépült új, legmodernebb technológiával felszerelt második üzemegység a 2017-es nyári csúcsszezonban indult el, a harmadik üzemegységet pedig most, 2018. június végén helyeztük üzembe. A mérnöki és műszaki kivitelezést teljes körűen a saját szakembereink végezték” – mondta el Bohner Zsolt, a Messer Hungarogáz Kft. ügyvezető igazgatója.

A régi és a 2017-ben átadott üzem éves szinten 80 ezer tonna szén-dioxidot állított elő együttesen, ami nagyjából 3800 tartálykocsi töltését jelenti. A most elindult harmadik üzemegységgel évente 125 ezer tonnára nő az ölbői szén-dioxid-termelés, amelynek több mint felét exportra viszi a vállalat úgy, hogy a hazai partnereket is teljes körűen kiszolgálja.

Magyarország ideális helyzetben van

Szén-dioxid-ellátottság szempontjából a magyar piac talán az egyik legkedvezőbb helyzetben van Európa-szerte, mivel a kitermelés nem függ a vegyipari üzemek működési ütemétől. Itthon ugyanis kizárólag természetes forrásból, a föld mélyéből nyerik az értékes gázt, így a hazai szereplők rugalmasan tudnak igazodni a nyáron rendszeresen megugró nagyobb szükséglethez.

Ennek fő haszonélvezői az élelmiszeripari vállalatok, sör- és üdítőital-gyártók, mivel számukra fontos szempont, hogy ez a 97 százalékos szén-dioxid-tartalmú nyersgáz eleve nagy tisztaságban tör fel a föld mélyéből, így garantált a legszigorúbb követelményeknek is megfelelő élelmiszeripari minőség.

Mellettük még a hegesztéstől a vízkezelésen át a felülettisztításig is hasznosítható a szén-dioxid – nem csak gáznemű formájában. Mélyhűtött cseppfolyós vagy szilárd állapotában (szárazjégként ismert néven) hatékony hűtőközegként működik, szuperkritikus formájában pedig kiváló oldószer. Számos környezetbarát technológia is épül rá, pl. lúgos ipari szennyvizek semlegesítésére, és uszodavizek optimális pH-értékének beállítására is alkalmas.

Technikai támogatásnak álcázzák
A Microsoft globális Tech Support Scam kutatása szerint az elmúlt egy évben világszerte öt internethasználóból három már találkozott technikai támogatásnak álcázott kibertámadással (tech scam), közülük legalább egynek pedig a pénze is bánta ezt.
Szintet léphet a magyar autóipar
Az eddigi évek egyik legsikeresebb járműipari kiállításcsokra ért véget október 19-én: az Automotive Hungary Nemzetközi járműipari beszállítói szakkiállítás és az Autótechnika-AutoDiga Nemzetközi járműfenntartó-ipari szakkiállításon 255 kiállító vett részt.
Elektromos autókkal suhanunk a jövőbe vezető úton
A Bloomberg 2018-as Electric Vehicle Outlook jelentése szerint 2040-re az újautó-értékesítések 55 százalékát, illetve a teljes járműállomány 33 százalékát elektromos autók adják majd.
Az űrtechnológia szolgálatában
Lampoldshausen a székhelye a Német Légi és Űrrepülési Központ (DLR) rakétameghajtással foglalkozó tesztüzemének, ahol számos európai űrtechnológia fejlesztését is végzik.
Digitális platformot fejleszt a Knorr-Bremse
A projekt célja olyan IoT megoldás fejlesztése és üzemeltetése, amelynek segítségével a gyártóvállalatok sikeresen megvalósíthatják folyamataik vertikális és horizontális integrációját.