Egy szakkiállítás nem csak a négyzetméterekről szól
Az ipari szakkiállításokat szervező cégek munkatársai körében gyakran visszatérő beszédtéma, hogy a korábban oly sikeres rendezvényeik a megváltozott marketingeszközök és fogyasztói szokások következtében egyre kevesebb kiállítót és látogatót vonzanak. Az okokról és a megújulás lehetőségeiről kérdeztük Vörös Csabát, a Hungexpo Ipar Napjai kiállítás igazgatóját.

 

– A Hungexpónak milyen érvei vannak a hagyományos szakkiállítások mellett, és mi lehet az átalakuló üzleti környezetben a szerepe ezeknek a rendezvényeknek egy cég marketingstratégiájában?

– Úgy gondolom, hogy jogos a kérdés, és nem csak a hazai tematikus szakkiállítások, hanem általánosságban a kiállítások, mint marketingkommunikációs eszközök esetében is. Azt tapasztaltuk, hogy a 2008-2009. évi gazdasági válság idején, majd azt követően is, a vállalatok marketing költéseik jelentős részét az online kommunikációra fordították, előnybe részesítve a különböző digitális megoldásokat. Egyre nagyobb energiákat mozgósítottak, hogy az interneten keresztül érjék el vevőiket, korábbi partnereiket vagy potenciális ügyfeleiket.

Mára kiderült, hogy az internet sok esetben hatékony és kiváló technológiai megoldás lehet, de a mindennapos kommunikációt, a személyes találkozást, vagy akár a négyszemközti beszélgetést nem pótolhatja semmi. Egy kiállítás ebben tud segíteni, hiszen mi lehetne annál nagyobb lehetőség, mint hogy személyesen találkozhat egymással érdeklődő, potenciális vevő, vagy olyan külföldi partner, akivel korábban csak e-mail-en tartottuk a kapcsolatot?

 

 

Vagyis a hagyományos szakkiállítások – mint például az Ipar Napjai – szerepe átértékelődik, és a standokon az adott technológia bemutatása mellett olyan személyes kapcsolatok kialakítására, egymás elképzeléseinek jobb megismerésére, "emberközeli üzletkötésre" nyílik lehetőség, amelyre ideális helyszín lehet egy ilyen típusú rendezvény. Én úgy gondolom, hogy ezek megfontolandó érvek a hagyományos kiállítások mellett, amelyekre mindig szükség és igény lesz. Éppen ezért fontos, hogy a cégek marketingstartégiájukban megtalálják a szakkiállítások helyét.

– Időről-időre felvetődik a kérdés: az ipar egészét bemutató szakkiállításoké vagy éppen az egy-két ágazatra koncentráló rendezvényeké a jövő. Például a 2016. évi Ipar Napjai tíz ágazat felvonultatásával talán a legszélesebb tematikát kínálja kiállítónak és látogatónak egyaránt. Miért éppen ezekre esett a választás?

– Magyarországon, de akár Európában is, számos oka van, hogy egy kiállítás az évek során hogyan alakul át. Ez nem csak az ipari kiállításokra vonatkozik, hanem az összes szakkiállításunkat érinti. Azt látni kell, hogy 5-10 évente a látogatói szokások, a kiállítói attitűd, az érdeklődési kör alapvetően megváltozik. A '90-es évek végén és a 2000-es évek elején az volt a trend, hogy szinte minden iparágnak önálló szakkiállítása legyen, ami jogos igény volt nagyon sok esetben, hiszen ezek az iparágak aranykorukat élték. Ezt a prosperáló időszakot törte meg a gazdasági válság, amely alapvetően változtatta meg számos, korábban sikeres cég pozícióját.

Az új helyzethez a túlélésük érdekében az adott iparágaknak, de nekünk  is idomulni kellett. Most azt tapasztaljuk, hogy az iparágak kevesebb számban, de koncentráltan vannak jelen, melynek az az előnye, hogy sokkal szélesebb körű információt, tudást és megoldást ismerhet meg az érdeklődő. Ha egy látogatót például a műanyagipar érdekel, lehet, hogy csak néhány fröccsöntő gépet lát egy-két standon, de ezek mellett számos olyan technológiai megoldást, szolgáltatást fedezhet fel, amelyek a műanyaggyártáshoz kötődnek.

 

 

Ügyelünk arra is, hogy az adott tematikától nagyon eltérő cégek ne szerepeljenek egymás mellett. Mi úgy látjuk, és ezt visszaigazolják a látogatóink, hogy a jelenlegi tematikák elégségesek, fontosak, ezekre igény van. Azt is látjuk, hogy számos olyan kiállító és látogató van, akit nem csak egy iparág megoldása érdekel, hanem átfogóbb információ megszerzésére törekszik. A kiállítás pedig éppen erről szól: minél szélesebb körű tudást kaphasson az érdeklődő, hiszen ezek összekapcsolódó, összefonódó témakörök.

A kiállítás tematikai fejlesztésével kapcsolatban azt is el kell mondani, hogy voltaképp közös – a kiállításszervező, a kiállító és látogató – munkájáról van szó. Mielőtt egy kiállítás tematikáján változtatunk, a döntést mindig megelőzi egy részletes kutatás a kiállítók és a látogatók körében: interjúk, online kérdőívek segítségével kutatjuk az esetleg hiányolt témaköröket, vagy éppen kiállítókat. Igyekszünk feltérképezni, hogy melyek azok a trendek, amelyeket nem feltétlenül vagy nem olyan számban találnak meg a látogatók, mint amelyre kiváncsiak lettek volna.

Az értékelést követően megvizsgáljuk, hogy milyen kiállítói hajlandóság van az adott témakörben, és ezek után egy témafejlesztés keretében igyekszünk a tematikát felépíteni. Tehát az Ipar Napjai esetében a leghatározottabban állíthatom, hogy nem lesz olyan tematikai változás, amelyről a kiállítók ne tudnának, másrészt nem tervezzük szűkíteni a meglévő tematikai listánkat. Bővítésben azonban gondolkodunk: az ipari környezetvédelem, a 3D nyomtatás, vagy a CAD/CAM/PLM kaphat nagyobb teret.

– A jövő évi kiállításon az ipar 4.0-hoz kapcsolódó technológiák bemutatása kerül előtérbe, miért éppen ez a kiemelt tematika?

– Az Ipar Napjai kiállításnak szakmai hátteret biztosítani mind a kiállítóknak, mind a látogatóknak egyfajta üzenet. Egy olyan üzenet, amely arról szól, hogy a kiállítás hosszú távon elkötelezett a technológiai fejlődés, az innovációk bemutatása mellett. Úgy látjuk, hogy a közeljövő legfontosabb technológiai trendjei az ipar 4.0 elnevezéssel jellemzett megoldásokhoz kapcsolódnak, amelyeket németországi gyökereik miatt is számos nemzetközi kiállítás igyekszik központi elemének tekinteni, de Magyarországon nagyobb, rangosabb kiállítás még nem volt ebben a témában.

 

 

Több szakmai konferencia, rendezvény szól ezekről az alkalmazásokról, de átfogó, egységes bemutatkozási lehetőség még nem volt. A visszajelzések, az érdeklődések valamint a felméréseink és a személyes tapasztalatok is azt mutatják, hogy jó úton járunk, és joggal bízunk abban, hogy érdekes szakmai programmal hosszabb távon is egy sikeres kiállítói tematika jöhet létre.

– Kinek lehet igazán fontos az Ipar Napjai kiállítás?

– Mindenkinek, aki ezekben az iparágakban – automatizálás, robotika, elektronika, fémmegmunkálás, fluidtechnika stb. –, tehát széles értelembe véve az iparban dolgozik. Lehetőséget biztosítunk egy olyan részvételre, amikor a kiállító több mint 10 ezer hazai és külföldi szakmai látogatóval találkozva mutathatja be megoldásait. A kiállítás nem feltétlenül és kizárólag értékesítési lehetőséget kínál, hanem sokkal inkább hosszabb távú együttműködést, új partnereket. Megismerheti a versenytársakat, más cégek elképzeléseit, innovációit, gondolkodásmódját, tehát egy olyan fajta bemutatkozási lehetőséget kínálunk, amelyre más körülmények között nincsen lehetőség.

– A sikeres kiállítás egyik összetevője a tartalmas szakmai program, de legalább ilyen fontos a helyszín infrastruktúrája, környezete, a kapcsolódó szolgáltatások minősége. Bizonyára nem én vagyok az első, aki felemlegeti a Budapesti Vásárváros hiányosságait. Meghallgatásra találnak a kiállítók és látogatók panaszai?

– A Hungexpót jelenlegi francia tulajdonosa, a GL Events 2005-ben vásárolta meg. Ezt követően többmilliárd forintos beruházásra került sor, a mai arculat tulajdonképpen ekkor alakult ki: a passzázs, az oszlop nélküli, természetes világítással rendelkező G pavilon. Megépültek a látogatói fogadócsarnokok, és számos olyan infrastrukturális beruházásra került sor – légtechnika, fénytechnika, újrakábelezés – amelyek számottevően javították az infrastrukturális hátteret.

Tisztában vagyunk azzal, hogy még vannak fejlesztésre váró területek. Azt is látni kell, hogy a kerítésen kívüli kérdésekben – a parkolástól kezdve a tömegközlekedésig – együttműködésre van szükség a kerületi önkormányzattal, a fővárossal, a BKK-val. A parkolás esetében a bejutást igyekeztünk elősegíteni azzal, hogy a Kerepesi útnál és az Éles saroknál elhelyeztünk egy-egy parkolószámlálót, amely a szabad helyek számát mutatja és a jó együttműködésnek köszönhetően – ha szükséges – igénybe vehetjük a Hungexpo melletti Kincsem Park parkolóit is. Összességében az infrastruktúra további fejlesztése stratégiai cél a francia tulajdonos részéről.

 

 

Mind a kiállítók, mind a látogatók érdekében igyekeztünk olyan fejlesztéseket megvalósítani, melyek biztosítják a gyors és hatékony tájékozódást. Például olyan online felületeket alakítottunk ki, amelyek segítségével a kiállító már a rendezvény előtt meg tudja szólítani potenciális partnereit, és segít abban is, hogy megjelenjenek ezek a partnerek a standon. Minden kiállítónak biztosítunk a kiállítás honlapján egy olyan online felületet, ahol például saját partnereinek küldhet elektronikus belépőjegyet, és a kiállítás zárása után megnézheti, hogy kik voltak azok, akik el is jöttek a rendezvényre.

Szintén ezen a felületeten található a tárgyalás egyeztető rendszer, amelynek segítségével az érdeklődők időpontot egyeztethetnek a kiállítóval, de a weboldal lehetőséget biztosít arra is, hogy a kiállító feltöltse céges adatait és felhívja az érdeklődők figyelmét a standján látható újdonságokra. Ezeket azért tartom fontosnak megemlíteni, mert a látogatóink az utóbbi időszakban egyre felkészültebben érkeznek a kiállításra: tudják, hogy miért jönnek, mire kíváncsiak, milyen cégekkel szeretnének találkozni, milyen megoldásokra kíváncsiak, és ezek alapján választanak.

 

 

A felméréseink azt mutatják, hogy a látogatóink már nem a kiállításon döntenek egy beszerzésről vagy egy partner melletti elköteleződésről, hanem akár 2-3 év is eltelhet egy döntésig. Mindezeket az eszközöket igyekszünk fejleszteni a kiállítók és a látogatók érdekében, hogy minél inkább megismerhessék az adott termékeket, szolgáltatásokat. Az idei évben is tervezzük a Nagydíj Pályázat  meghirdetését, amely nyerteseiről szakmai zsűri dönt. A győzteseket a kiállítás megnyitóján mutatjunk be, eredményeik a kiállítás honlapján is elérhetők lesznek.

Fontos hangsúlyozni, hogy egy szakkiállítás többről szól, mint adott négyzetméteren való megjelenés. Egy szakkiállítás olyan előnyt biztosít kiállítónak és látogatónak egyaránt, amelyre a legkorszerűbb digitális technológia sem képes: a személyes dialógus lehetőségét. A Hungexpo elkötelezett abban, hogy igényes, magas színvonalú körülményeket biztosítson ezekhez a találkozásokhoz.

 

Kiállítók mondták

"Cégünk számára a 2015-ös Mach-Tech szakkiállítás az eddigi legnagyobb sikernek örvendő kiállítás volt. Talán mondhatnám úgy is, hogy minden idők legjobb magyarországi kiállítását tudhatjuk magunk mögött. Mindez köszönhető a kiállítás hírnevének, az optimista gazdasági helyzetnek, a minőségi kiállítók nagy számának és természetesen az érdeklődő látogatók nemcsak eddigi legnagyobb számának, hanem annak is, hogy a szakmacsoport érdeklődői voltak túlnyomó többségben jelen. Standunkon az eddigi kiállítások legtöbb érdeklődőjét - közel 1200 személyt - köszönthettünk. Mindez természetesen nem jöhetett volna létre, ha a kiállítási ötletünket (Hoffmann - ToolTruck a standon) nem támogatták volna a Hungexpo szervezői, és a megrendezéshez nem kaptuk volna meg azt a rendkívüli segítséget, amit utólag is köszönök. Nagyon köszönöm rendkívüli ötleteink támogatását, a minden pillanatban érezhető segítőkészségeteket és áldozatkész munkátokat."

Fülöp Zsolt értékesítési vezető, Hoffmann Group

 

"Az idei Ipar Napjai kiállítást korábbi társkiállítóink többsége eredményesebbnek ítélte, mint a tavalyit illetve az azt megelőző kiállításokat. Újonnan résztvevő társkiállítóink leginkább pozitív eredményekről számoltak be. Azon kiállítók, akik részvétele nem volt annyira sikeres, főként a cégükhöz nem teljesen passzoló látogatói ill. kiállítói kört nevezték indokul, de a vásárról magáról ők sem nyilatkoztak negatívan. A jó látogatói mennyiséget és összetételt a Mach-Tech-nek tudták be sokan. A 4 napos nyitva tartást társkiállítónk egy része sokallta, viszont pozitívnak értékelték, hogy csak 10 órától volt nyitva a kiállítás (főként a vidékről érkező látogatók miatt is). A legerősebb napoknak egyöntetűen a szerdai illetve csütörtöki napokat nevezték meg kiállítóink. A pénteki nap többek számára is meglepetést okozóan erősebb volt, mint amire számítottak.

A kamarai standunk elhelyezkedésére kaptunk több helyről is kritikát. Egyrészt a visszajelzések szerint túlságosan a sor végére kerültünk, másrészt zegzugos volt a standok kiosztása azon a részen, ahol a kamarai stand volt megtalálható. A jövőre nézve mindenképp szeretnénk kérni, hogy a standkiosztás folyamatában korábban integrálva legyünk, ugyanis ebben az évben már egy igencsak kész helyzet elé lettünk állítva, kevés mozgástérrel, mivel a többi kiállítóval már korábban megtörtént az egyeztetés. Technikai visszajelzést még az internetre valamint a pavilon levegőztetésére, illetve a vásárterület általános állapotára kaptunk. Az internet a visszajelzések szerint akadozva működött, a pavilonok pedig levegőtlenek voltak. Kaptunk továbbá negatív visszajelzést a vásárterület általános ápoltságára, a kocsiutak minőségére vonatkozóan. A vásárt, annak kinézetét viszont elegánsnak ítélték a résztvevők, a teljes járófelületi szőnyegezés sokat számított."

Balogh Ilona ügyvezető igazgató helyettes, Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara

 

A szervezetek átalakulása során az ember a legfontosabb tényező
A gyors átalakulás miatt a vállalatoknak és a kollégáknak időre van szükségük, hogy alkalmazkodjanak, átgondolják az új helyzetet és finomítsák azt, mielőtt elindítanának egy új projektet vagy egy korábbi projekt új szakaszába lépnének.
Felültet a felületmodellezés? – Tegyünk pontot az ’i’-re! CAD webinár
A graphIT Kft. december 8-án, 10:00 órától tartja következő ingyenes online webinárját, melyben bemutatják, hogyan lesz megtérülő egy CAD rendszerbe való beruházás.
BMW GROUP CAREERS IN DECEMBER
A felhős rendszereket a mai napig sokan nem használják megfelelően
A felhő alapú munkavégzés az élet megannyi területén megkönnyíti a cégek mindennapjait. A technológia szervezeti szintű bevezetésétől azonban a hazai kkv-k vezetőinek jelentős része a mai napig tart.
Hibrid félvezető alapú túlfeszültségvédelem
A Protek Devices frissíti a váltakozó áramú tápellátású hálózatokba ajánlott saját szabadalmán alapuló hibrid félvezető eszközét, amely a háztartási és ipari berendezések, műszerek és okos fogyasztásmérők túlfeszültségvédelmét hivatott megoldani.