Az üzemanyagcella klímasemlegessé teszi a haszongépjárműveket
Hosszú távú megállapodást kötött a Bosch beépített teljesítményelektronikával ellátott elektromos légkompresszorok beszállításáról a cellcentric-kel.

 

Világszerte megérkezik az utakra az üzemanyagcella. A Bosch számára olyan integrált teljesítményelektronikával ellátott elektromos kompresszorokról szóló megrendelés jelenti ennek a következő mérföldkövét, amely az üzemanyagcella-rendszer oxigénellátását szabályozza. Ennek a csúcstechnológiájú alkatrésznek a hosszú távú beszállításáról írt alá megállapodást a Bosch és a cellcentric. A Daimler Truck AG és a Volvo Group AB 50:50 részarányú közös vállalataként a cellcentric felel minden tevékenységért a teljes értéklánc mentén.

Ahogyan a Bosch, a cellcentric célja is az, hogy az üzemanyagcella-rendszerek vezető gyártójává váljon világszerte, és hozzájáruljon a klímasemleges, hosszútávon fenntartható közlekedés megvalósításához 2050-re. A légkompresszor a cellcentric üzemanyagcella-rendszerének része, amelyet a jövőben nehézkategóriájú haszonjárművekben és különböző telepített (stacioner) alkalmazásokban használnak majd. A sorozatgyártás a tervek szerint az évtized közepén indulhat.

 

Elektromos légkompresszor | Az elektromos légsűrítő biztosítja a szükséges mennyiségű megszűrt levegőt, így ez az üzemanyagcella-rendszer egyik alapvető eleme (Forrás:Bosch)

 

Az üzemanyagcellában a hidrogén a légkör oxigénjével lép kémiai reakcióba, melynek során elektromos energia keletkezik, víz képződik és hő fejlődik. Ha az üzemanyagcellát „zöld”, azaz megújuló forrásból előállított hidrogénnel üzemeltetik, az üzemanyagcella-hajtású jármű klímasemlegesen közlekedhet. Az elektromos légsűrítő biztosítja a szükséges mennyiségű megszűrt levegőt, így ez az üzemanyagcella-rendszer egyik alapvető eleme.

„A Bosch komoly erőfeszítéseket tesz ennek a komponensnek a fejlesztésére. Ezt jól példázza, hogy 15, az egyes részlegeken átnyúló csoport dolgozik az elektromos kompresszor kereskedelmi forgalmazásra alkalmassá tételén” – hangsúlyozta Dr. Uwe Gackstatter, a Bosch hajtásrendszer-megoldások üzletágának elnöke. A Bosch két teljesítménylépcsőben – 20 és 30 kilowatt – kínálja a kompresszorát. Az utóbbi kivitel 450 és 850 volt közötti feszültségre alkalmas, míg a 20 kilowattos változat igény szerint 250 és 450 vagy 450 és 850 volt közötti feszültségre is készülhet. A kompresszorkerék több mint 100 ezres percenkénti fordulatszámot is elérhet.

„A magasfordulatszámú elektromos motor és a beépített teljesítményelektronika kombinációja versenyképes gyártási költségek mellett tesz lehetővé az egyszerű rendszerintegrációt” – emelte ki Dr. Uwe Gackstatter. A Bosch teljesítményszabályzó elektronikájában használt szilícium-karbid félvezetők mindemellett különösen hatékonnyá is teszik az erőteljes komponenst. Ezek mind olyan tulajdonságok, amelyekre a cellcentric nagy hangsúlyt fektet.

Csúcstechnológiás termék biztosítja a munkahelyeket

A légsűrítő tekintetében a légcsapágyazású elektromos gép és a teljesítményelektronika kombinációjának egyedi gyártásból a tömeggyártásba tervezett átvezetése jelenti a legnagyobb műszaki kihívást. Mivel e konstrukció technikai komplexitása összességében a haszonjárművek dízel befecskendező rendszereiével vethető össze, nem utolsósorban a foglalkoztatásra is kedvezően hat. „Ennek az ígéretes műszaki komponensnek köszönhetően pedig a homburgi gyárunkban a munkahelyeket is meg tudjuk őrizni ” – tette hozzá Dr. Gackstatter.

A Bosch mobil és telepített üzemanyagcellán is dolgozik

A cég meggyőződése, hogy energiahordozóként a hidrogén nagy jövő előtt áll, így a vállalatcsoport jelentős beruházásokat hajt végre ezen a területen. A tervek szerint 2021 és 2024 között a vállalatcsoport 600 millió eurót fordít mobilalkalmazásokra, míg további 400 millió eurót fektet szán a villamosenergia- és hőtermelés telepített megoldásaira. A gépjárműves termékportfólió az egyes érzékelőktől olyan alapvető főegységeken át, mint például az elektromos légkompresszor és a cellaköteg, egészen a komplett üzemanyagcella-modulokat is felöleli.

Termékadatok kiválasztása gyorsan, egyszerűen
Az új Eplan Data Portal megújult felhasználói felülettel és továbbfejlesztett keresési algoritmusokkal minden eddiginél könnyebb és gyorsabb a termékadatok kiválasztása.
Nyáron sem kell megfőni a nagyvárosokban
A zsúfolt metropoliszok a nyári forróságban hőcsapdaként működnek, ezeken a településeken az évi középhőmérséklet akár 10 Celsius fokkal is meghaladhatja a közvetlen szomszédságukban fekvő területekét.
Módosultak a távmunkaszabályok
Ha nem születik külön megállapodás, a munkavállaló legfeljebb hetente egy-két napot dolgozhat az irodában.
Természetesen viselkedő automatizált járművek
Az autók jövőbeni önálló közlekedéséhez a járművek pozíciójának nagypontosságú digitális térképeken való meghatározása szükséges.
Így látják a pályakezdő mérnököket a hazai nagyvállalatok
Nyitott szemlélet, határozottság, magas szintű informatikai tudás. Ezek a legjellemzőbb erősségei a most pályára lépő mérnök generációnak.