Az okosautóval az a baj, hogy okos
Mindössze a válaszadók negyede használna önvezető autót, ennek oka pedig, hogy elsősorban az okosfunkciók aggasztják a magyar felhasználókat.

 

Ez derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) lakossági felhasználói szokásokat, vélekedéseket felmérő kutatásának előzetes adataiból. A vizsgálat a magánautók mellett kifejezetten a közösségi használatú önvezető járművekkel kapcsolatos benyomásokra is rákérdezett, és a válaszadók nagyobbik fele – többek között – pont a közös használatot és a vezetés élményének hiányát említette az okosautó hátrányaként.

A magyar társadalom bizalmatlansága az új műszaki, technológiai fejlesztések kapcsán már az okostelefonok térnyerésekor megmutatkozott: az akkori felmérések szerint sokan olyan okoskészüléket szerettek volna, amely pont olyan és olyasmit tud, mint a régi, hagyományos mobiltelefonok. Nincs ez másként az okosautókkal sem, derül ki az NMHH kutatásának előzetes adataiból. Bár az okosautókkal, vagyis az önvezető járművekkel menet közben akár aludhatunk vagy dolgozhatunk is, és a technika parkolóhelyet is keres nekünk, előnyei mellett jogos vagy vélt félelmek, aggodalmak bőven társulnak a jövőképhez.

Elvész a vezetés élménye

Az intelligens közlekedési rendszerek kiépítéséhez és az önvezető autók megjelenéséhez az autók és az infrastruktúra, illetve az ilyen járművek egymás közötti kommunikációjára van szükség. Mivel az ilyen kommunikáció jelentős mértékben hírközlési vonzatú, és a használt frekvenciák harmonizálását és engedélyezését is igényli, az NMHH-nak ismernie kell a témával kapcsolatos trendeket és előrejelzéseket.

 

 

Az okosautókkal kapcsolatos vélemények közül az öt legnépszerűbből négy negatív, amelyek valamilyen félelmet, aggodalmat fejeznek ki. A magyar emberek legnagyobb baja az okosautóval alapvetően az, hogy okos. A legtöbben úgy vélik – a megkérdezettek kétharmada –, hogy az okosautókkal többé nem lehet majd élvezni a vezetés szabadságát, hiszen helyettünk egy robot irányítja a járművet. Ezt még minden második olyan ember is említette, akinek nincs jogosítványa és nem is tervezi megszerezni azt.

Tízből hatan azt gondolták, hogy az autó annyira személyes tárgy, hogy sajátot szeretnének, és nem ülnének be gyűjtőpontról elvihető közösségi okosautóba, pedig azzal csökkenteni lehetne a forgalmat, a dugókat és a parkolási problémákat – a légszennyezés és az autófenntartási költségek visszaszorítása mellett. Ugyanilyen magas arányban említették, hogy bár a technológia elkerüli a dugót, de a városi forgalom nem fog csökkenni, mert így autóba ülnek majd olyanok is, akik nem tudnak vezetni.

Végül szintén a lista elején végzett az a vélekedés, hogy ezek a járművek folyamatosan adatokat gyűjtenek például a közlekedési, vásárlási, zenehallgatási szokásainkról, amelyek rossz kezekbe is kerülhetnek. Az öt legfontosabb szempont közé egyetlen pozitív vélemény került be – ezt is tízből hatan emelték ki –, hogy az önvezető autó nagyobb szabadságot és önállóságot adhat azoknak, akik korábban mások segítségére szorultak vagy nem tudtak közlekedni, mint például az idős és a fogyatékos emberek.

Talán meglepő, hogy a fiatalok és a jogosítvánnyal rendelkezők vagy azt tervezők – tízből heten – nem viszonyulnak pozitívabban az okosautóhoz, mint a többiek, egyszerűen csak többet tudnak róla: általában mind a pozitív, mind a kétkedőbb véleményeket magasabb arányban említették. Összességében csak minden harmadik ember gondolja előnyösnek azt, ha pár évtizeden belül elterjednek a sofőr nélküli autók, és ezt még a fiataloknak is csak kisebb része gondolja így.

A használattól pedig még jobban tartanak: mindössze minden negyedik ember használna önvezető autót, és még az újdonságokra általában nyitottabb, kísérletezőbb fiataloknak is csak a harmada próbálná ki. Még inkább elzárkóznak azok, akiknek nincs jogosítványuk és nem is tervezik megszerezni azt, pedig a közösségi okosautó remek utazási alternatívát jelenthetne számukra, ha alkalmanként szükségük lenne gépkocsira.

Legnépszerűbb funkciók

Az okosautók funkcióit felsoroló húszas listából a megkérdezettek csak olyat említettek a legnépszerűbbek között, amely legalább részben és extraként az új autók számos típusában már megtalálható valamilyen formában vagy létezik rá okostelefonos alkalmazás. Így a legnépszerűbb okosautó-funkció az, hogy az autó információt ad a forgalomról – ezt 42% említette –, valamint van ütközésre figyelmeztető (42%) és parkolást segítő rendszer (40%). Azt már csak elenyésző arányban tartották jó dolognak, hogy az önvezető autó automatikusan fizeti a parkolást.

Ehhez képest csak minden nyolcadik válaszadó említette az okosautó talán legfontosabb, – és egyelőre átlagember számára – leginkább sci-fibe illő jellemzőjét: az önvezető funkciót. Az okosfunkciók ismeretében is csak minden hatodik ember lenne hajlandó többet fizetni egy olyan járműért, amely rendelkezik a válaszadó szerinti leghasznosabb funkciókkal, de ők is mindössze átlagosan egymillió forinttal többet.

Mégsem olyan jó megoldás az elektromos autó
Az elektromos járművekre átállás csak jelentéktelen mértékben járulhat hozzá a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséhez Németországban a müncheni egyetem ifo gazdaságkutató intézetének tanulmánya szerint.
Magyarország háromdimenzióban
A HERE Technologies áprilistól térképezi fel Magyarország egy részét, hogy a világ legfejlettebb térképét biztosítsa. A helyalapú felhőszolgáltatásokat kínáló cég utcaszinten gyűjti össze a panorámaképeket.
A mesterséges intelligencia éhen hal adatok nélkül
A Dmlab üzleti reggelijén olyan logisztikai vezetők mutatták be legtanulságosabb tapasztalataikat, akik már adatalapú döntésekkel optimalizálják cégük működését.
Telt házas rendezvényt zárt az Electrosub
Az elektronikai ipar legjelentősebb hazai üzleti és szakmai eseményén 97 kiállító vett részt 12 országból, 1300 négyzetméteren. Az eseményt kísérő konferencián 42 előadás hangzott el, a neves hazai és külföldi előadásokat illetve a kiállítást közel 1500 látogató tekintette meg.
Szimulációt minden mérnök asztalára!
Az ANSYS 2018 tavaszán piacra bocsátott Discovery tervezői szoftvercsalád egy éves pályafutása alatt már eddig is falakat döntött le, és ez a folyamat nem látszik lassulni.