Az IT és a digitális stratégia nem ugyanaz
Sokszor elhangzott már, hogy a digitális átalakulás most már tényleg itt van és elengedhetetlen ahhoz, hogy versenyképes maradjon egy vállalat.

 

A The Economist Intelligence Unit a DXC Technology támogatásával felmérést készített világszerte több mint 600 nagyvállalati vezető közreműködésével. A felmérés készítői arra voltak kíváncsiak, hogy ezek a cégvezetők mit tartanak a digitális átalakulás, a kulcstechnológiák és a szervezeti változások legfontosabb mozgatórugóinak, illetve milyen üzleti tervekkel készítik elő a vállalatok digitalizációját. A válaszadók háromnegyede mondta, hogy a digitális stratégia kiemelt helyen szerepel a tervei között. Egyes szektorokban, mint a pénzügy és a technológia még ennél is magasabb ez az arány.

2019 az igazi változások éve lesz: a digitális transzformáció szinte végigsöpör majd az egyes ágazatokon, ugyanis napjainkra a cégek valóban felismerték, hogy a digitalizáció elengedhetetlen az üzleti sikerhez, így a technológiai innovációk, mint az AI (Artificial Intelligence), az ML (Machine Learning) vagy a blokkláncok, mára eljutottak a hype-tól a valós gyakorlati felhasználásig, és a vállalatok vezetői igazi értékteremtő erőt látnak bennük, amikbe érdemes, sőt, szükséges befektetni.

Hiányzó erőforrások, biztonsági megfontolások, hozzáértés

A válaszok alapján a kutatás arra a megállapításra jutott, hogy a cégek többet is költenének: a válaszadók több mint 80 százaléka úgy gondolja, hogy a következő 12 hónapban növelni fogja befektetéseit a digitális technológiákba, hiszen egyértelmű, a digitalizáció hasznot termel. A válaszadók több mint kétharmada állította, hogy az elmúlt 3 évben nőtt a vállalat haszna a digitális stratégiák alkalmazása révén.

A megkérdezettek 40 százaléka azzal is tisztában van, hogy a kulturális átalakulás elengedhetetlen a digitális transzformációhoz, ezért kiemelten fontos a szervezeti struktúra átalakítása. Ehhez pedig meg kell ismerni a legújabb toborzási stratégiákat és képezni kell a tehetségeket. A digitális átalakulás versenyképességi tényező: a vállalatvezetők 70 százaléka állította, hogy a digitalizáció nagyobb agilitáshoz vezet. Még ennél is többen gondolják, hogy egy modern IT infrastruktúra magasabbra pozicionálja a cégüket.

 


A legtöbb cég még mindig az első lépéseknél tart, 60 százalékuk szerint a kérdés már évek óta terítéken van. Kevesebb mint a válaszadók harmada mondta, hogy a cégük „digitálisan rendben van”.


 

A kutatásból az is kiderült, hogy egyes vállalatoknál a IT és a digitális stratégia különbsége csupán terminológiai kérdés és egymás szinonimáiként használják a két fogalmat. A megkérdezett vállalatvezetők 36 százaléka mondta, hogy az AI és a ML jelentős szerepet játszik a vállalat digitális stratégiájában, és 45 százalékuk azt prognosztizálta, hogy az új technológiák a következő 3 évben továbbra is meghatározó szerepet töltenek be vállalatuknál.

Czibók Zoltán, a DXC Technology Hungary ügyvezetője a kutatás eredményeivel kapcsolatban megjegyezte, hogy a digitális stratégia kialakítása nem csak az IT hanem a teljes szervezet ügye. Olyan üzleti stratégiának kell lennie, ami a digitális világ lehetőségein ül és abból táplálkozik. Így a digitális stratégia az üzleti stratégia szerves része kell legyen.  Ezen túl a kultúraváltás szerepére hívta fel a figyelmet, hiszen ez gyakran hosszú évekig tartó a szervezet teljes egészét érintő folyamat. Ennek kialakítása során, nem csak a szervezetbe frissen belépettekre, illetve a már digitálisan érzékeny kollégákra, hanem a még partvonalon mozgókra is figyelni kell. A szervezet egészét kell a helyes irányba terelni.

Erre rímel, hogy bár szinte minden megkérdezett arról számolt be, hogy a digitalizáció kiemelt feladatot jelent a vállalata számára 2019-ben, a válaszadók szerint több akadálya is van a digitális stratégia bevezetésének. Legfőbb problémaként a biztonsági szempontokat és a hiányzó erőforrásokat jelölték meg. Minden harmadik válaszadó a megfelelő digitális készségekkel rendelkező munkavállalók hiányát jelölte meg fő akadályként. Való igaz, hogy az új technológiák bevezetéséhez és alkalmazásához magasan képzett munkavállalókra van szükség, akiknek a digitalizáció a kisujjában van, azaz naprakész digitális tudással és készségekkel rendelkeznek ahhoz, hogy előremozdítsák a vállalat digitális átalakulását és az technológiai megoldások adaptálását a teljes szervezetben.

Nagy kihívás a magyar cégeknek a kibertámadások kivédése
A magyar informatikai szakemberek 67 százaléka az ügyféladatok védelmét tartja a vállalatok előtt álló legkritikusabb kihívásnak - derül ki a Panda Security felméréséből, amely arra is rámutatott: az elmúlt egy évben a válaszadó cégek 60 százalékát érte eredményes kibertámadás.
Kibervédelem ipari méretekben
A vállalatok több mint 80 százaléka az IIoT-technológiák bevezetésekor nem dolgozott még ki formális intézkedési tervet a kiberbiztonsági helyzetek hatékony kezeléséhez.
Új korszak a gyártásban
A mobilitás kiaknázása az automatizálás következő lépcsőfokát jelenti az ipar 4.0 megoldások terén. Az autonóm módon navigáló robotok gyorsak, pontosak és akár egy repülőgépet is elvisznek a hátukon.
Gyűjtögető kiberbűnözők a gyárban
Az ipari környezetek eredményes védelméhez a vállalatoknak nemcsak saját adataik, hálózatuk és rendszereik, hanem teljes IIoT-ökoszisztémájuk kiberbiztonságáról gondoskodniuk kell.
Hét kérdés 3D nyomtatás előtt - technológia és az alapanyag kiválasztása
Manapság számtalan, különféle 3D nyomtatási technológia és alapanyag közül választhatunk, és az eljárások száma idővel csak nőni fog.