Az ipar 4.0 - nem IT projekt!
Idén ősszel már hetedik alkalommal várják a hazai ipari informatikai piac szereplőit az ágazat legrangosabb eseményére a Smart Factory ConnAction konferenciára, amely a virtuális rendezvények műfajában is újat hoz. A programot a személyes jelenlét mellett, valós idejű online módon is követhetik a rendezvény iránt érdeklődők.

 

A regisztrált résztvevők az EventMobi applikáción keresztül egyebek között hozzászólhatnak az elhangzottakhoz, megbeszéléseket szervezhetnek más résztvevőkkel,  kérdéseket is feltehetnek, és még sorolhatnánk a rendelkezésre álló lehetőségeket, de inkább keressék fel a konferencia weboldalát.  A közel félszáz program közül olvasóink figyelmébe ajánljuk Vincze Attila, a Howmet-Köfém Kft. székesfehérvári Keréktermékgyár informatikai vezetőjének szeptember 16-i MESélek című előadását. A programot 11:25-től követhetik a helyszínen, valamint a regisztrált érdeklődők az online platformokon.

– A Howmet-Köfém Kft. üzemében tehergépjárművekhez, kamionokhoz, buszokhoz, és vontatókhoz több mint 400 féle  préskovácsolt alumínium kerék készül. A folyamatos fejlődés eredményeként 2020-ban új gyáregységgel bővült a vállalat, mely a régió egyik legnagyobb, ipar 4.0 megoldásokat, robotizált technológiát alkalmazó üzeme.

MES a gyártásba

A cég fennállása óta folyamatos a fejlesztés, ezért számunkra az ipar 4.0 nem csupán egy jól hangzó hívó szó, hanem a mindennapi életünk része – mondja Vincze Attila, aki előadásában ezekről a tapasztalatokról, valamint az információtechnológia és a gyártásban résztvevők közötti együttműködés felértékelődéséről osztja meg gondolatait.

 

Vincze Attila, a Howmet-Köfém Kft. székesfehérvári Keréktermékgyár informatikai vezetője

 

Véleménye szerint mindkét terület szereplőinek fel kell ismerni, hogy az ipar 4.0 kapcsán ugyan többnyire IT technológiák alkalmazásáról beszélünk, de tévedés lenne az ipar 4.0-t, mint informatikai projektet kezelni. Ahhoz, hogy kihasználhassuk az IT megoldások előnyeit a gyártási folyamatok hatékony működtetésében, az informatikai tudás és a gyártási ismeretek együttes alkalmazása vezethet a sikeres megoldások felé.

Ennek illusztrálására MESél majd személyes tapasztalatairól. Úgy látja, hogy a MES-ről is szinte minden szakembernek van egy saját interpretációja. Ahogy fogalmaz: – a Kerékterméknél ez elsősorban adatgyűjtést, folyamatirányítást és termék követést jelent a gyártásban. Ezért egyre újabb szintekre lépve törekszenek a nagyfokú integráltságra.

– A valóságban persze a sok adatgyűjtés nincs ingyen, megfelelő hálózatra, adattároló teljesítményre és kiszolgáló oldali kapacitásra van szükség. De mielőtt bármilyen adatgyűjtésbe kezdünk, fel kell tenni magunknak

 


a legfontosabb kérdést: miért gyűjtjük azt a sok adatot, és mihez kezdünk azokkal?


 

Vincze Attila úgy fogalmaz: – azokról a lehetőségekről és tanulságokról fogok beszélni, melyet az ipar 4.0 jelent. De szeretném felhívni a figyelmet a buktatókra is. Szerintem figyelni kell ezzel kapcsolatban arra, amit már említettem, hogy az ipar 4.0-ra nem tekinthetünk úgy, mintha csak egy egyszerű IT projekt lenne.

– Ezért úgy vélem, hogy ma már egy termelési közegben dolgozó mérnöknek értenie kell magasabb szinten is az információtechnológiához. Emellett olyan hétköznapi eseteket szeretnék megosztani, amelyek azt mutatják, hogy milyen egyszerű problémákon, akár egy könnyen megelőzhető hálózati kábelezési hibán is képes elbukni a legnagyszerűbb projekt. És arról is fogok majd beszélni, hogyan lehet gyümölcsöző a közös munka a termeléshez tartozó villamos- és gépész mérnökök illetve az IT mérnökök együttműködéséből, és miként lehet sikeres projektet létrehozni.

Átadták a Knorr-Bremse budapesti vasúti Szerviz Központját
A 2,5 milliárd forint értékben 4 500 négyzetméteren megvalósult fejlesztésnek köszönhetően több mint 100 partnert szolgálhatnak ki komplex felújítási projektek keretében a magyar szakemberek Európa számos országában.
A rendszer alkalmazkodóképességének nincsenek határai
A Tárgyak Internete (IIOT) lehetővé teszi az individualizált termékek automatikus előállítását – akár egyetlen darabos gyártásban is. Teljesen új értelmet nyer az alkatrészek összeszerelésének folyamata.
A magyarok kedvenc elektromos autója
Hazánkban is egyre népszerűbbek az elektromos autók, köszönhető ez a növekvő környezettudatosságnak, az állami támogatásoknak és a dinamikusan bővülő töltő hálózatnak is.
Miért bízzunk az önvezető autókban?
Nem könnyű átengedni az irányítást egy gépnek, ezért a Bosch mérnökei azon dolgoznak, hogy nyugodt szívvel ülhessünk be az emberi beavatkozást nem igénylő járművekbe.
Elektrotechnikai tervezőszoftver kezdőknek és haladóknak
Megérkezett az új Eplan Platform 2022. Az új verzióval az Eplan az elektrotechnikai tervezés jövőjét mutatja be fókuszban a könnyű kezelhetőséggel.