Az autógyártás ránthatta mélybe az ipart
Az autógyárak a szokásos augusztusról előrehozták júliusra a nyári leállásokat, aminek nagy szerepe lehetett az ipar meglepően gyenge júliusi teljesítményében - állapították meg piaci elemzők a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) előzetes jelentése után.

 

Ürmössy Gergely, az Erste bank vezető makrogazdasági elemzője kommentárjában emlékeztetett, hogy a várakozások 7 százalék körüli növekedést prognosztizáltak, ehhez képest különösen gyenge júliusi ipari termelés adat érkezett. Vélhetően a nyári autóipari leállások okozhatták a termelés jelentős visszaesését – közölte, de a feltételezés megerősítésére a részletes adatok közzétételéig várni kell. Véleménye szerint szeptember végére stabilizálódhat az ipari teljesítmény és folytatódhat az év első felében látott felívelés. Az év egészében 5 százalék körül alakulhat az ipari termelés növekedési üteme.

Teljesíthető a növekedési prognózis

Virovácz Péter, az ING Bank vezető elemzője szerint a júliusi adat arról tanúskodik, hogy ez volt az elmúlt három év legrosszabb teljesítménye, de az elmúlt 5 évre visszatekintve is csak egyszer volt ennél rosszabb hónapja a magyar iparnak. Közölte, a rendkívül gyenge ipari adat egyben azt is jelenti, hogy a kiskereskedelem után ez a második fontos mutató, ami a vártnál gyengébb harmadik negyedévi gazdasági aktivitásra utal. Ugyanakkor az első hónapból kár lenne elhamarkodott következtetést levonni, mindazonáltal a kép eddig nem túl biztató – vélekedett. Az ING Bank elemzője hangsúlyozta, ha a részletes adatok is azt mutatják majd, hogy valóban a járműgyártás visszaesése rántotta mélybe a teljes ipart, akkor egyértelmű, hogy az autóipartól való függés komoly gondokat okoz.

 


Nem csupán arról van szó, hogy az önmagában 30 százalékos részarányt képviselő ágazat gyengélkedik, de a kapcsolódó ágazatok is visszaeső kereslettel és termeléssel szembesülhetnek,


 

vagyis a tovagyűrűző hatásokat figyelembe véve a járműgyártás teljesítménye egyre inkább kulcskérdéssé válik. Ez rávilágít a magyar ipar egysíkúságának veszélyeire – közölte. Kifejtette, a magyar ipar rövidtávú kilátásaival kapcsolatban a júliusi adat után nehéz optimistának lenni, abban lehet bízni, hogy ez a jelentős visszaesés csupán a nyári leállásokkal hozható összefüggésbe, amelyek hatása felerősödött az egyébként is kapacitáskorlátokkal küszködő iparban. Virovácz Péter továbbra is úgy véli, hogy az 5 százalék körüli ipari növekedés 2017 egészében teljesíthető, de ehhez – egy gyenge augusztusra számítva – szeptembertől sokkal magasabb fokozatba kell kapcsolnia az autógyártásnak és a teljes iparnak.

Suppan Gergely, a Takarékbank elemzőjének véleménye szerint, mivel az adatok éles ellentétben állnak szinte minden belföldi és a magyar szempontból lényeges német konjunktúra-mutatóval, azt lehet feltételezni, hogy az autógyártók augusztus helyett júliusban tartották a nyári leállásokat. Amennyiben így van, augusztusban meredek felpattanás várható – fejtette ki. Aláhúzta, a következő hónapokban ismét magasabb ütemre kapcsolhat az ipari termelés, részben a tavalyi alacsony bázis, részben újabb kapacitások üzembe helyezése (élelmiszeripar, gumiipar, elektromos autó akkumulátor gyártás), részben pedig az egyre erősebb európai konjunktúra hatására. Idén 5 százalék feletti növekedésre számít a Takarékbank elemzője az iparban. Lényegesebb gyorsulást 2018-ban vár, amikor újabb jelentős autóipari kapacitások (Audi, Mercedes) lépnek üzembe.

Az ipari digitalizáció trendjeiről
Az MTA SZTAKI október 10-én első alkalommal rendezte meg INDIGO elnevezésű ipari digitalizációs szakmai napját. A rendezvényen közel kétszázan - vállalati, termelési és logisztikai vezetők - kaptak betekintést az ipar 4.0 legfontosabb trendjeibe.
Matematikai eljárások az iparnak
Ipari matematikai tudományos projektet valósít meg csaknem 1,4 milliárd forint költséggel 2020-ig a győri Széchenyi István Egyetem mint konzorciumvezető a Debreceni Egyetemmel és a Szegedi Tudományegyetemmel közösen.
Iparági partnerség az egyedi igények szolgálatában
A kiskőrösi Eckerle Industrie célgép gyártó egység és az egri Aventics Hungary pneumatika üzem sikeres kooperációja számos közös részvételű szakmai rendezvényben, fejlesztésben, egyetemi projektekben, valamint egy évtizednyi eredményes munkában mutatkozik meg.
GNSS vevő egységek az Endrich kínálatában
A globális helymeghatározás egyre megszokottabbá válik a mindennapjainkban a közlekedés területén, az autók gyári GPS vevőkkel rendelhetők, az elektronikai boltok kínálatában pedig számtalan konfigurációban elérhetők ezek az eszközök különféle feladatokra.
Menjek vagy maradjak?
A magyar munkavállalók csaknem 60 százaléka gondolkodik azon, hogy munkahelyet vált a CX-Ray HR technológiai cég felmérése szerint.