Ahány iparág annyi eltérő célkitűzés
Közép és Kelet-Európa olyan kihívásokkal néz szembe, ami az egész régió versenyképességét veszélyeztetheti. Az Oracle és az IDC legújabb tanulmánya nyolc ország digitális beruházásait vizsgálja.

 

Az átalakulás és a digitális megoldások alkalmazásának felgyorsítása döntő szerepet játszhat a túlélésükben és a további fejlődésükben – derült ki az IDC által az Oracle megbízásából készített kutatásból. A kutatás során nyolc ország – Lengyelország, Csehország, Szlovákia, Magyarország, Románia, Görögország, Horvátország és Szerbia – közszférájának és piaci szektorának képviselőit kérdezték meg.

Üzleti célok Közép és Kelet-Európában

A pandémia utáni világban a szervezeteknek újra kell gondolniuk prioritásaikat, céljaikat. Erre jó példa a digitalizáció, melynek értékes támogatást kell nyújtania a szervezet stratégiai és üzleti céljaihoz egyaránt. Az IDC felmérésében résztvevő közép-kelet-európai döntéshozók megfogalmazták a számukra legfontosabb üzleti prioritásokat, melyek a következők:

  • Az üzleti teljesítmény javítása (72%) 
  • Költségcsökkentés (71%)
  • A vásárlói igények hatékonyabb kiszolgálása (71%)
  • A vállalkozás biztonságának megőrzése (kiberbiztonság – 69%)
  • A munkaerő fejlesztése, támogatása (62%)   

„Az első három üzleti cél közel azonos fontossággal bír a válaszadók számára. Ez jól mutatja, mennyire kritikus a közép-kelet-európai szervezetek számára a döntéshozatali folyamat. Sok esetben inkább a rövidtávú, az üzletmenet védelmére fókuszáló célok közül választanak az olyan befektetések helyett, amelyek hosszútávon gondoskodnának a szervezet jóllétéről” – állapította meg Razvan Savu, az IDC senior tanácsadója a KKE régióban. „A kérdés az, hogy mi a legjobb módszer a megvalósításához? Az IT – különös tekintettel a felhőre, az adatkezelésre és az adatelemzési megoldásokra – egyre fontosabb szerepet fog játszani kompromisszumok egyensúlyozásában és céljaik elérésében”tette hozzá.

Egy gyorsabb út a fellegekbe

Nem véletlen, hogy egyre növekvő mértékben választanak felhőalapú megoldásokat a KKE régió felmérésben vizsgált vállalatai és intézményei. A jelenség a koronavírus-járványra vezethető vissza: számtalan szervezet számára a felhőalapú szolgáltatások jelentették a legjobb megoldást a tavaszi lezárás idején és az azt követő időszakban.

„A kutatásból kiderül, hogy a magyar vállalatok az üzleti teljesítmény növelését és a vásárlói igények hatékonyabb kiszolgálását nevezték meg legfontosabb céljukként. Ezen célok eléréséhez pedig a következő informatikai projekteket kezelik kiemelten: üzleti alkalmazások, adatmenedzsment és autonóm rendszerek.” - nyilatkozta Reményi Csaba, az Oracle Hungary ügyvezető igazgatója.  „Az Oracle mindezeken a területeken kínál felhő-alapú megoldásokat, így a régióban számos projektet kísérhettünk végig. Szembetűnő, hogy a költségek csökkentésén túl egyre inkább az üzleti folyamatok egészének modernizálása áll a középpontban, és mindenütt felbukkan az ügyfelek jobb kiszolgálásának szükségessége is.” – nyilatkozta Reményi Csaba, az Oracle Hungary ügyvezető igazgatója.

A fenti jelenség a a kelet-közép-európai régió számos vállalatát jellemzi. Miután eleinte kényszerből néhány hónapig használták a felhőalapú megoldásokat, fokozatosan felismerték a felhő által kínált előnyöket. Mára pedig egyre magabiztosabban viszonyulnak ehhez a területhez. Mindez rendkívül fontos, hiszen a felhőalapú megoldások a hatékony digitális átalakulás kulcsszereplői.

A mindenütt jelen lévő adatok és elemzések

A kutatás során a válaszadók csaknem háromnegyede (72%) az adatkezelési megoldásokat nevezte meg a legfontosabb eszközként a szervezet céljainak eléréséhez. Ennek oka, hogy a mesterséges intelligencia és gépi tanulás által vezérelt eszközök segítségével elemzett és szakszerűen kezelt magas minőségű adatok lehetővé teszik a vállalatok számára a gyorsabb és pontosabb üzleti döntéseket meghozatalát. Ez azt eredményezi, hogy a vállalatok szervezettebbé válnak és jobban meg tudnak felelni a piaci elvásároknak. Ugyanakkor a közép-kelet-európai régió számos szervezete nem tudja hasznosítani az összegyűjtött adatokban rejlő lehetőségeket, mert elárasztja őket a kezelendő adatmennyiség:

Hét lépéssel egy biztonságosabb jövő felé

Egyfajta aránytalanság fedezhető fel a közép-kelet-európai szervezetek célkitűzései és prioritásai, illetve az IT ezen célok támogatásában betöltött szerepe között. Az elavult infrastruktúra, az egymástól elkülönítve tárolt adatok, a nem megfelelő vagy manuális folyamatok gátolhatják az innovációt. A jövőre való felkészülés részeként a szervezeteknek meg kell küzdeniük ezekkel a kihívásokkal. Hogyan tehetik ezt meg? Az IDC azt tanácsolja a döntéshozóknak, hogy mérlegeljék a következő lépések végrehajtását: 

  • Képzeljék el, milyen szerepet tölthet be a vállalkozás egy megosztáson alapuló gazdaságban.
  • Helyezzék a technikai lemaradások csökkentését a teendők lista elejére.
  • Célozzák meg egy intelligens központ kiépítését.
  • Egyszerűsítsék a folyamatok korszerűsítését, a túlbonyolítás csak komplikációkat szül.
  • Építsenek ki egy olyan infrastruktúrát, amely megfelel a dinamikus üzleti elvárásoknak.
  • Fektessenek hangsúlyt a megbízhatóság fontosságára. 
  • A vállalkozás minden szintjén váljon a döntéshozatali folyamat részévé az elemzés.

Nincs kétség afelől, hogy a technológia segíti a szervezeteket az „új valóság” elvárásaihoz történő gyors alkalmazkodásban. A digitális átalakulás sikere pedig sok esetben sorsdöntő lehet számukra. Éppen ezért a digitalizációt minden szervezetnek üzleti prioritásként kellene kezelnie. Ennek a folyamatnak azonban jelentős része függ attól, hogyan használják fel az IT-erőforrásaikat, és milyen új technológiákat és alkalmazásokat valósítanak meg. A számítási felhő ebben a tekintetben elengedhetetlen eszköznek számít, mivel biztosítja a szervezetek számára a jelenlegi helyzetben szükséges agilitást és súlyozást. A kutatás teljes anyaga

Ki felel a vállalatok kiberbiztonságáért és adatvédeleméért?
Ha meghalljuk a GDPR mozaikszót, ma már jó eséllyel mindenki tudja, hogy mit jelent. A vállalatvezetőknek és az informatikai szakembereknek pedig óriási összegek lebegnek a szemük előtt, ha a cégeket fenyegető bírságokra gondolnak.
Újabb lépést tett a Knor-Bremse az adatvezérelt gyártási folyamatok felé
A Knorr-Bremse Budapest sikeresen mutatta be IoT (Internet of Things) alapokon működő adatvezérelt rendszereit, amelyek célja a nagy precizitást igénylő, kisszériás, manuális gyártási folyamatok hatékonyságának növelése.
Úton az iparosított mesterséges intelligencia felé
A mesterséges intelligenciával ellátott döntéstámogató rendszerek és alkalmazások bevezetésére irányuló projektek száma rohamos tempóban növekszik, mely a következő években alapfeltétele lehet a versenyben maradásnak.
MES rendszerek új nemzedéke a jövő gyárában
Bár funkcióik szállító és iparági fókusz függvényében eltérhetnek, a MES rendszerek mindegyike a termelékenységet és a minőséget javítja. Új nemzedékük az ipar digitális átalakulásához, az okosgyártáshoz szükséges technológiákat kapcsolja össze.
A Ford szerint is az elektromos autóké a jövő
A Ford 2026 közepére európai személyautó-palettájának 100 százalékában megjelenik a nulla károsanyag-kibocsátásra képes, tisztán elektromos vagy plug-in hibrid hajtás, 2030-ra pedig a teljes kínálatban elérhető lesz a tisztán elektromos hajtás.