Adatkommunikáció az áruadagolásban
A gyorsan forgó fogyasztási cikkek piacán a készlethiány jelenti a legnagyobb veszteséget az üzletek, a forgalmazók és a gyártók számára. Erre a problémára nyújt megoldást a MOHAnet, amely október végén mutatta be big data alapú, távfelügyelhető áruadagoló rendszerét.

 

Mint ismert, az FMCG (Fast Moving Consumer Goods – gyorsan forgó fogyasztási cikkek) területén napjainkban a legnagyobb bevételkiesést az áruhiány okozza, a részben töltött vagy üresen álló polcok, hűtők ugyanis komoly veszteséget jelenthetnek a modern és a tradicionális kereskedelemi egységeknek, a forgalmazóknak, valamint a gyártók számára egyaránt. A tapasztalatok szerint egy hipermarket 50 ezer darabos árukészletéből 15 ezer lenne adagolható, ám megfelelő megoldás hiányában kizárólag egy-két termék esetében figyelhető meg a profi áruadagolás.

„Statisztikailag a polcok egynegyede – akár a sorok között, akár a hűtőkben – mindig üres vagy rendezetlen, úgy, hogy erről sem a üzlettulajdonos, sem a beszállítók nem tudnak. Egyszerűen senki nem tölti újra vagy rendezi össze a kínálatot, mert észre sem veszik ennek szükségességét” – világít rá arra Havasi Zoltán, a MOHAnet Mobilsystems Zrt. vezérigazgatója, hogy mi jelentette a fejlesztések alapfelvetését.

Rendszerbe szervezve

A MOHAnet MasterShelf áruadagolós megoldásának alapját a Bruegmann Flexroller univerzálisan alakítható, rugós áruadagoló rendszerei adják, ehhez kapcsolt a magyar vállalat ipari szenzorokat és egy saját fejlesztésű adatkommunikációs eszközt, amely bármilyen formájú és méretű termék esetén minimális átalakítással beépíthető az adagolóba vagy a hűtőbe. Az innen érkező nyers adatokat egy virtuális szerver fogadja, amely egyrészt tárolja, másrészt továbbítja a különböző szoftverek felé, amelyek analizálják és vizualizálják a keletkezett információkat.

 

 

A MasterShelf a nap 24 órájában szemmel tartja a polcok vagy az italhűtők állapotát, és a MOHAnet által fejlesztett szoftver valós idejű helyzetjelentést küld az árufeltöltéssel megbízott személyzet számítógépére vagy okostelefonjára. Egy másik szoftver az üzleti analitikát segíti, és a historikus információkból – egy nagy mintás adatelemzés segítségével – analízist és előrejelzést készít a sales, a trade, a brand marketing és az üzemeltetés számára, kiváltva ezzel a hagyományos, papíralapú piackutatásokat vagy a megfigyelés alapú készletfeltöltést.

A rendszer amellett, hogy lehetővé teszi az azonnali beavatkozást, ha egy italhűtőben lecsökken az elérhető termékek száma, „javaslatot tesz” az ideális polckép összeállítására, megmutatja egy adott egység valós üzleti potenciálját vagy éppen az üzemeltetésben résztvevő partner elkötelezettségét. A MasterShelf áruadagolós monitoring rendszere azt is meg tudja mondani, hogy egy nap például hányszor nyitották ki a hűtők ajtaját, és azonnal riaszt, ha tartósan nyitva vagy zárva maradnak az ajtók. De azt is jelzi, ha a hűtőben nem ég a lámpa vagy ha ki- és bekapcsolják a gépet, továbbá ellenőrzi a tápellátást, a belső hőmérsékletet és méri az energiafogyasztást is.

 

 

„A valós idejű termékfogyás-ellenőrzés – számításaink szerint – akár húsz-huszonöt százalékkal növelheti a gyártók, a forgalmazók és a kereskedők éves forgalmát anélkül, hogy akár csak egy forinttal többet költenének marketingre vagy újabb értékesítési csatornák kiépítésére. Az out of stock, azaz áruhiányos állapotot átveszi az auto stock, az automatikus árufeltöltés. Az átláthatóság pedig hatékonyabb munkaszervezést, javuló versenyképességet és meredeken emelkedő megtérülést eredményez, csökkenő költségszint mellett – vélekedett Havasi Zoltán.

Az italhűtők esetében már elindult az első pilot hazánkban az egyik legnagyobb hazai sörgyárral együttműködésben, november közepén pedig öt magyarországi dohányboltban is elkezdődik a tesztidőszak, ahol a forgalomnövekedés mellett a lopások száma csökkenhet és a leltár is egyszerűsödhet a MasterShelf által.

Egyre fontosabb a vállalati kiberbiztonság
A digitalizáció terjedésével párhuzamosan a működés biztonságának garantálása érdekében stratégiai szintre kell emelni az informatikai szakemberek szerepét a vállalati döntéshozatalban.
Kábelenként tíz másodperccel gyorsabb
A sok kábellel dolgozó és a kábelek azonosítását és követhetőségét igénylő iparágak a Brady Corp. teljes és automatizált kábelazonosítási megoldásaival növelhetik a termelés hatékonyságát.
Felhőben újjászületett informatika
A felhőinformatika Kelet-Európában és hazánkban is egyre elterjedtebb, a hozzá kapcsolódó technológiai innovációk is folyamatosan tudnak újat mutatni a szakembereknek.
Menő az informatikus és a mérnök
Keresett, jól fizető szakmának tartják a középiskolások a mérnöki hivatást, és minden negyedik megkérdezett közülük el is tudja képzelni magát ezen a területen.
Kilencmilliárd eurót hozhat a digitalizáció Magyarországnak
Miközben a digitális transzformáció komoly esély a gazdasági növekedés felpörgetésére, sokat kell tenni ennek érdekében. Elsősorban az oktatás-képzés, valamint a digitális megoldások használatának terjedése terén.