A Porsche sztori
A világ egyik legkedveltebb autómárkája a Porsche, amelynek történetében több mérföldkő is kötődik a Bosch termékeihez. Cikkünkből kiderül, hogyan kapcsolódik egymáshoz a két nagy múltú vállalat.

 

A történet 1875. szeptember 3-án kezdődött, amikor Robert Boschhoz hasonlóan egy korszakos zseni született meg. Ez a dátum ugyanis olyasvalaki születésének napja, aki nélkül az autóipar minden bizonnyal egészen más mederbe terelődött volna. A két mérnök között sok a hasonlóság, mindketten úttörők voltak a maguk módján. Ferdinand Porsche első automobilját huszonhárom évesen 1898-ban, a Lohner Császári és Királyi Hintóvállalatnál készítette el. A „villanyhintó” két első kerekében villanymotorok kaptak helyet, és nagyjából 50 kilométert tudott megtenni egy feltöltéssel.

Nem sokkal később Porsche megépítette a „Mixte” névre hallgató hajtásláncot. Ezzel korát messze megelőzve megalkotta a mai hibridek ősét, hiszen a Lohner-Porsche benzinmotorral állította elő az elektromos hajtás működtetéséhez szükséges energiát. Ez a megoldás került a híres Semper Vivusba.

Porsche később dolgozott a Mercedes-Benznek is, ahol többek közt olyan legendás versenyautókat fejlesztett, mint az SSK. 1930-ban aztán úgy döntött, hogy saját céget alapít, hiszen így függetlenné válhatott és tervezői zsenialitását több megrendelő szolgálatába állíthatta. Vállalkozását Dr. Ing. h.c.F. Porsche GmbH – Konstruktion und Beratung für Motoren und Fahrzeugbau (Motor- és Járműfejlesztő és -tanácsadó Iroda) néven 1931. április 25-én jegyezték be.

 

 

Ebben a vállalkozásban már a fia, Ferdinand „Ferry” Anton Ernst is szerepet vállalt, aki éppen a Robert Bosch AG kötelékében szerzett tapasztalatokat. Külön érdekesség, hogy a már önálló Porsche márka első saját néven forgalmazott autóját, a 356-ot már Ferry Porsche tervezte.

Miközben a 356 egyre népszerűbb lett a vásárlók körében, megérkezett a családi vállalkozásba Ferry Porsche fia, Ferdinand Alexander „Butzi” Porsche is. Butzi édesapjához hasonlóan a Robert Bosch GmbH munkatársaként tevékenykedett, majd az Ulmi Formatervezési Főiskola hallgatójaként szélesítette látókörét az ipari formatervezés területén. Neki köszönhetjük egyébként az időközben legendává érett 911 típus formatervét.

Az 1963-ban bemutatott sportautó egyik érdekessége a sok közül, hogy ennek a típusnak a fényszóróiba szerelték a világon először a Bosch által kifejlesztett H1-es halogén izzót. Persze nem a kezdetektől, ugyanis a H1 izzókat 1966-ban mutatták be, míg a két izzószálas változat, a H4 néhány évvel később, 1971-ben mutatkozott be. A Porsche 911-hez először 1968-ban kínálták extra felszerelésként a Bosch halogén fényszóróit.

Ha érdekli a történet folytatása, kattintson a Boschblog.hu-ra.

Kreatív munkaállomások, IoT-igazgatók és önjavító jövő
Ön mit csinálna másképp, ha előre látná a jövőt? A világszerte megkérdezett üzleti döntéshozók 66%-át arra sarkallja az iparban is egyre terjedő digitális startupok által keltett konkurenciaharc, hogy újabb befektetésekkel erősítsék meg digitális készségeiket.
Jogi személyiségek lehetnek a robotok
Az Európai Parlament jogi szakbizottsága a mindennapi életben egyre gyakrabban használt robotok uniós szintű jogi szabályozásának kidolgozását kérte az Európai Bizottságtól.
Egyszerűbb felügyelet az adatközpontokban
Az új alkalmazás proaktív módon, valós időben felügyeli a kritikus informatikai eszközöket, a fizikai veszélyeket, a környezeti kockázatokat, valamint az emberi hibákat, amelyek megzavarhatják a megbízható működést.
Újabb lehetőség a magyar űripar előtt
Az MTA Wigner Fizikai Kutatóközpontjának bevonásával Magyarország is csatlakozik az Európai Űrügynökség (ESA) nemzetközi technológiatranszfer hálózatához.
Vezetőváltás a hatvani Bosch-gyár élén
2017. január 1-től a hatvani Robert Bosch Elektronika Kft. gazdasági ügyvezetői igazgatói pozíciójában Volker Schillinget Wolfgang Stein váltotta.