A növekedés hajtóereje
A digitalizációs lehetőségek tárháza folyamatosan bővül, így a vállalatok számára maga a digitalizáció fogalma is mást jelent ma, mint két évvel ezelőtt - derül ki a napokban megjelent, a GKI Digital által végzett kutatásból.

 

A Siemens megbízásából készült reprezentatív felmérés során azt vizsgálták a kutatók, hogy hol tartanak a hazai közép- és nagyvállalatok a digitalizációs érettségben, elemzésükben most először a kisvállalati szektor teljesítményét is vizsgálták. A folyamat alakulását jól szemlélteti, hogy maga a digitalizáció fogalma is mást jelent ma, mint a megelőző években. Sok esetben a korábban még digitalizációként értelmezett fejlesztéseket ma már szinte alapvető adottságként kezelik, és a digitalizációt csak komolyabb, összetettebb esetekben tartják helytálló kifejezésnek. A fogalom szektoronként és vállalatméretenként is eltérő jelentéssel bír: míg a kisvállalatoknál sokszor az egyszerűbb, kisebb beruházások is digitalizációs fejlesztésnek számítanak, a nagyvállalatok inkább komplex, nagyléptékű beruházásokban gondolkodnak.

Digitalizáció - erős közepes

Bár a Digitalizációs Index látszólag nem mozdult el a 2016-os 3,5-es szintről, ez az érték ma már teljesen mást takar, mint két évvel ezelőtt: a kisvállalati szektor indexe 3,2 lett, a középvállalatoké 3,5, míg a nagyvállalati index 3,7-re emelkedett. Változott ugyanakkor a vállalatok körében a digitalizáció megítélése is.

– Korábban a vállalatok számára a digitalizáció elsősorban az analóg folyamataik kiváltását és elektronikus rendszereik bővítését jelentette. A digitális folyamatok bevezetésétől emellett azt is várták, hogy tisztább képet kapjanak működésük hatékonyságáról. Napjainkban digitalizáció alatt a megkérdezettek többnyire a szervezet meglévő szoftvereinek összekapcsolását, hálózatban való kezelését, illetve a digitális adatgyűjtést és adatelemzést értik. Egyértelmű, hogy sokkal mélyebben belelátnak a digitalizációs folyamatokba és az adatok felhasználásával törekednek a digitalizációban rejlő előnyök kiaknázására. A vállalatok 61 százaléka szerint a digitalizáció pozitívan járult hozzá hatékonyságuk növeléséhez – magyarázta Madar Norbert, a GKI Digital üzletágvezetője.

Általánosságban a vizsgált vállalatok úgy érzik, jelenleg kevesebb a hátráltató tényező, és jobbak a körülmények a digitalizációs fejlesztések megvalósításához, illetve több szektorban felkészültebbnek is érzik magukat a cégek a további fejlesztések elindítására.

Digitalizáció - a gyakorlatban is működik

Az idei kutatás eredményei megváltozott, sokkal összetettebb látásmódról tanúskodnak. Mindebben szerepet játszhat az is, hogy egyre több olyan, a napi üzleti és termelési folyamatokban bevált gyakorlattal találkozhatnak a fejlesztések iránt elkötelezett vállalatvezetők, melyek akár azonnal adaptálható megoldásaikkal segítik a digitális továbblépést. Ezekből az alkalmazásokból is ízelítőt kaphatnak az érdeklődő szakemberek szeptember 26-án a graphIT Kft. digitalFACT.2018 konferenciáján.

Mit nyerhet vagy veszíthet az ipari digitalizációban? – teszi fel a kérdést megnyitójában Sallay Péter, a graphIT Kft. ügyvezető igazgatója. A választ két szekcióban nyolc előadás adja meg, valós ipari megoldásokat ismertetve. Kovács Imre és Boros Péter a Siemens digitális gyár koncepciójával, és a már Magyarországon is elérhető megoldások ismertetésével kíván inspirációt adni a résztvevőknek, majd Fehér Tamás, a graphIT kereskedelmi vezetője beszél arról, hogy miként egyesülnek egyes mérnöki területek egy közös platform alatt a digitalizációban. Az AQ Antonnál alkalmazott intelligens adatfeldolgozás folyamatát ismerteti Dr. Németh András, a cég ügyvezető igazgatója, ezt követően Kozó Gábor, az evopro fejlesztési vezetője a virtuális üzembehelyezés gyakorlati tapasztalatairól szól. A Digitális termékfejlesztés szekció programját a Siemens Ipar 4.0 laborjának látogatása zárja, Boros Péter sales specialista vezetésével.

A délutáni programban érdekesnek ígérkezik Molnár Zsolt, a graphIT vezető konzultánsának előadása, aki előadásában arra keresi a választ, hogy a digitalizáció következtében miért változik meg minden amit a gyártásról korábban gondoltunk? A Digitális gyártás szekcióban Simon László logisztikai tanácsadó Az Unilever Magyarország Kft. központi disztribúciós raktárának tervezése digitális szimuláció támogatásával a Waberer’s-Szemerey Logisztika Kft-nél című előadása keltheti fel az érdeklődők figyelmét, majd a BorgWarner Oroszlány Kft. munkatársa, Balogh Csaba egy autóipari példán szemlélteti a hatékony termelésütemezés fontosságát. A programot Uzonyi Tamás, az IFUA Horváth & Partners tanácsadójának előadása zárja: az ipari digitalizációs projektek tapasztalatait osztja meg a hallgatósággal, ezúttal az üzleti eredményesség szempontjából. A konferenciára folyamatosan lehet regisztrálni, a részletes program ezen a felületen érhető el.

Szintet léphet a magyar autóipar
Az eddigi évek egyik legsikeresebb járműipari kiállításcsokra ért véget október 19-én: az Automotive Hungary Nemzetközi járműipari beszállítói szakkiállítás és az Autótechnika-AutoDiga Nemzetközi járműfenntartó-ipari szakkiállításon 255 kiállító vett részt.
Elektromos autókkal suhanunk a jövőbe vezető úton
A Bloomberg 2018-as Electric Vehicle Outlook jelentése szerint 2040-re az újautó-értékesítések 55 százalékát, illetve a teljes járműállomány 33 százalékát elektromos autók adják majd.
Az űrtechnológia szolgálatában
Lampoldshausen a székhelye a Német Légi és Űrrepülési Központ (DLR) rakétameghajtással foglalkozó tesztüzemének, ahol számos európai űrtechnológia fejlesztését is végzik.
Digitális platformot fejleszt a Knorr-Bremse
A projekt célja olyan IoT megoldás fejlesztése és üzemeltetése, amelynek segítségével a gyártóvállalatok sikeresen megvalósíthatják folyamataik vertikális és horizontális integrációját.
Ajándék kulcsok a gépi képalkotó és azonosító termékekhez
A Cognex kedvező áron kínált gyártásautomatizálási megoldásai segítik a vállalatokat termékeik minőségének javításában, a termelési hibák kiküszöbölésében, valamint a gyártási költségek csökkentésében.