A KUKA saját robotgyártását is automatizálja
Ipari robotok, vezérlések és szoftverek fejlesztése, gyártása és értékesítése: ezzel az augsburgi székhelyű KUKA Roboter GmbH a világ egyik vezető gyártója. A termelékenység átlagosan 15 százalékos növekedése két megmunkáló központ robotalapú automatizálásának eredménye.

 

A cég 3000 négyzetméteres forgácsolóüzemében a KUKA robotok gyártásához használt alkatrészek készülnek. A két DMG MORI Sprint 65-3 (röviden: Sprint) és a CTX beta 1250 TC-4A (röviden: CTX) típusú szerszámgép 2013 óta 14 különböző alkatrészt gyárt öntött és fűrészelt munkadarabokból, melyeket azután a szomszédos robot-összeszerelő üzemben építenek be.

Nagy rugalmasságú automatizálási megoldás

Nagy rugalmasság a legkisebb helyen: ez jellemzi az automatizálási megoldást. A cellák alkalmazkodóképességét a KUKA Systems GmbH KS CycleMove alkatrészadagoló rendszere növeli. Emellett az alkatrészek pufferelése lehetővé teszi a maximálisan nyolc órás, ember nélküli üzemelést. Miközben a Sprint berendezés – egy automata esztergagép – néhány perc alatt elkészíti a robotalkatrészeket a fűrészelt munkadarabokból, addig a szomszédos CTX automata eszterga és marógép kb. 30 perces ciklusidővel munkálja meg az öntvényeket és a fűrészelt munkadarabokat.

 

 

A Sprinten jelenleg hét alkatrész készül, az alkatrészek választéka a KR Quantec sorozathoz használt, 55 mm átmérőjű csapszegektől a KR Fortec sorozatú, nagy teljesítményű robotokhoz szükséges, 120 mm átmérőjű karimáig terjed. A CTX berendezésen ugyancsak hétféle alkatrész, többek között a KR Agilus és a KR Quantec robotok 95 mm és 246 mm közötti átmérőjű homlokkerekes hajtóműházak gyártása zajlik. A megmunkáló központok több adagoló- és visszavezető pálya révén önállóan, három műszakos üzemben képesek működni.

KR Quantec végzi a szerszámgépbe történő berakást és kiszedést

A szerszámgépekbe történő berakást és kiszedést egy-egy KR Quantec sorozatú KR 150 R2700 extra robot végzi. A robotok sokféle feladatot látnak el cellán belül. A hattengelyes robot az adott alkatrészhez való elektromágneses megfogóval szenzoros ellenőrzés után kiveszi a nyersdarabot a cella KS CycleMove robotjainak pályái felett mozgó szállítókocsiból.

 

 

A munkadarab megmunkálása a fő- és ellenorsó bal és jobb oldali befogótokmányába befogott állapotban történik. A két orsónak köszönhetően két alkatrész munkálható meg párhuzamosan. A megmunkálás befejeztével a robot kiszedi a kész alkatrészt az ellenorsóból, és a cellában elhelyezett raklapra helyezi szállításra.

Rövid átszerelési idő és bővíthetőség

A megmunkáló központok automatizálásában a gyártás rugalmassága volt az elsődleges szempont. A különböző alkatrészek nagy száma, valamint a sorozatméreteknek a robotösszeszerelő üzem által igényelt darabszámra történő, rugalmas módosíthatósága mind olyan előny, amely robotalapú megoldással érhető el. Mindkét gép fel van készítve arra az esetre , ha az alkatrészek választékát bővíteni kellene. Az összeszerelő üzem igényeire optimalizált gyártási menetrendnek köszönhetően az átszerszámozásra – például a robot megfogópofáinak cseréjére – fordított idő rendkívül rövid.

Emberi tudás az ipar 4.0-s siker záloga
Egyre nagyobb kihívással szembesülnek napjainkban a szakemberek, amikor a folyamatosan gyorsuló technológiai fejlődéssel kell lépést tartaniuk. Megoldást jelenthet a célirányos, gyakorlatorientált képzés, amely koncentrált módon biztosítja a friss tudást. Interjú Siszer Tamással, a Festo Kft. Didactic oktatási üzletágának vezetőjével.
Intelligens szenzortechnika IoT-hoz
Az információk előállítása, szállítása és feldolgozása kulcsfontosságú egy Ipar 4.0 környezetben. Az információ alapja pedig az intelligens szenzortechnika, amely biztosítja a szükséges inputokat.
A lányoké a jövő az informatikában?
Becslések szerint Magyarországon 20 ezernél is több informatikust tudna felvenni a munkaerőpiac, de egész Európát tekintve ez a szám akár az 1 milliót is elérheti a következő években.
Az emberek többsége engedelmeskedne robotoknak
Az Oracle és a Future Workplace legújabb kutatása szerint a HR vezetők és a munkavállalók készen állnak az AI használatára, azonban a vállalatok mégis sokszor kudarcot vallanak a bevezetés és a munkaerő felkészítése során.
A repülőterekre is becsekkolt a digitalizáció
A digitalizációban élen járó reptereken már robotokat használnak, kiterjesztett valóság segít az utasoknak tájékozódni, vizsgálják a blokklánc alkalmazásának lehetőségeit - hangzott el az SAP szoftvercég nemzetközi reptér konferenciáján Budapesten.