A fenntartható mobilitás felé
A haszongépjármű piacon vezető szerepet betöltő Knorr-Bremse kutatás-fejlesztési munkájának jó része Magyarországon zajlik, itt tervezik azokat a jövőbe mutató biztonsági rendszereket, melyek az automatizált vezetés, a mobilitás, a hálózatosítás és a közúti biztonság mérföldkövei.

 

A Knorr-Bremse vállalatcsoport a világ több, mint harminc országában 100-nál is több telephellyel rendelkezik, árbevétele 2017-ben 6,2 milliárd euró volt, melynek közel 6%-át, azaz mintegy 359 millió eurót fordította kutatás-fejlesztésre világszerte. A cég világelső fékrendszer beszállító a teher- és személyszállítás területén, és vezető a növekvő közlekedésbiztonság, hálózatosítás, káros anyag kibocsátás csökkentés, e-mobilitás és az automatizált vezetés területén nyújtott megoldásokban. Az általuk fejlesztett biztonsági, vezetéstámogató és hajtáslánc rendszerek naponta emberek millió számára teszik biztonságossá és gazdaságossá a közlekedést.

A vállalatcsoport Vasúti és Haszonjármű Üzletága is jelen van Magyarországon. Az ezer fős Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. a Haszonjármű Üzletághoz tartozik, székhelye Kecskemét. A cég kutatás-fejlesztési központja Budapesten található, míg Kecskeméten a tesztközpont, a gyártás és az értékesítés kapott helyet. A vállalat mintegy 350 mérnököt foglalkoztat, akiknek nagy része a hazai felsőoktatásból került ki. A két telephelyen a biztonsági rendszereket és azok részegységeit tervezik és tesztelik, illetve új típusú alapanyagok és azok felhasználásának a fejlesztésével is foglalkoznak.

Kihívást jelentő mérnöki feladatok

„Izgalmas forradalom zajlik a közlekedésben, melyet olyan globális megatrendek formálnak, mint a városiasodás, az ökohatékonyság, a digitalizáció és az automatizált vezetés. A magyar mérnökök felkészültsége és kreativitása felbecsülhetetlen érték egy olyan vállalat számára, amely a jövő mobilitási rendszereit fejleszti” – mondta Frank Péter, a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. fejlesztési igazgatója.

„A jövő az automatizált járműveké, és mérnökeink már letették névjegyüket ezen a területen. Intézetünkben sok hasonló izgalmas fejlesztéssel tudjuk szolgálni a fuvarozás biztonságát és költséghatékonyságát nap, mint nap. A mérnökeink részt vehetnek már az előfejlesztésben is, de izgalmas járműteszteket is végezhetnek, a termékfejlesztés teljes folyamatában megtalálhatják a számukra legmegfelelőbb feladatot vagy akár gyártási folyamatokat optimalizálhatnak” – tette hozzá a szakember.

A Knorr-Bremse mérnökei az iparágban vezető termékekben és hálózatosított rendszermegoldásokban ötvözik a high-tech anyagokat, szenzorokat, szoftvereket mechanikával, pneumatikával és elektronikával. Az általuk fejlesztett vezetéstámogató rendszerek (automatikus vészfékező, sávelhagyást detektáló, adaptív tempomat, borulásgátló stb.), melyek a közlekedésbiztonságot és az üzemanyag hatékonyságot hivatottak növelni, nem csak a közutakon játszanak fontos szerepet. Talán kevesen tudják, de a zárt telephelyeken már ma is engedélyezett a kamionok autonóm mozgása.

A cég által fejlesztett autonóm telephelyi manőverező rendszer pedig már képes arra, hogy a jármű – akár a vezető távollétében – manőverezzen és rámpára álljon az ilyen helyeken, lehetőséget adva ezzel a sofőr idejének gazdaságosabb felhasználására, hiszen ez idő alatt pihenőidejét is töltheti, vagy akár adminisztrációs teendőit is elvégezheti. Az ilyen rendszerek megtervezése komoly és izgalmas mérnöki feladat, a Knorr-Bremse Kutatás-Fejlesztési központjában ehhez hasonló feladatok várják a mérnököket.

 

A fejlesztési központ legfontosabb megoldásai
 
iTAP (intelligent Trailer Access Point) rendszer  a billenős pótkocsi rakomány-ürítését, gumiabroncs nyomás ellenőrzést és sok más feladatot egy mobiltelefon segítségével lehet kontrollálni
 
Elektronikus rögzítőfék (EPB - Electronic Parking Brake)  javítja az indulás és a megállás biztonságát és kényelmét
 
Szintszabályzó rendszer (Electronic Levelling Control) – különösen gyorsan és nagy pontossággal képes beállítani a plató szintjét, és szükség esetén emelni vagy süllyeszteni a jármű harmadik tengelyét
 
Kamionszimulátor – nagy pontosságú járműdinamikai modell segítségével az egyébként veszélyes manőverek pontos számítására képes.
 

 

Mindenkinek van vesztenivalója
A kisvállalkozások mintegy 36%-a esett adatsérülés áldozatául 2019-ben a Kaspersky legújabb felmérése szerint. Ennek ellenére sokszor nem elégségesek a megelőzésük érdekében hozott biztonsági intézkedések.
Digitalizációról felsőfokon
A McKinsey nemzetközi tanácsadó cég egy tavalyi elemzése szerint a digitális gazdaság 2025-ig akár 9 milliárd euróval is növelheti a hazai GDP-t, amennyiben Magyarország képes volna kihasználni a digitalizációban rejlő potenciált.
Innovatív újdonságok – gyakorlati, high-tech megoldások – autóipari trendek
A PERFORMA 2019 szakmai konferencián az innovációk, technológiai újdonságok bemutatása és testközelbe hozása kerül a középpontba. Olyan trendekről, megoldásokról értekeznek a jelenlevők, amelyek nagyban hozzájárulnak a magyar piac modernizációjához és fejlődéséhez.
Itt a vezeték nélküli kapcsolatok új korszaka
Húsz éve indult világhódító útjára a Wi-Fi, amit joggal nevezhetünk az elmúlt évtizedek egyik legnépszerűbb technológiájának. Éppúgy az életünk része lett, mint a mobiltelefónia és a mobil internet.
Ipari adatgyűjtés – akár egyetlen mobiltelefonnal
Egy magyar startup, az OXO Labs 60 milliós tőkebefektetésével olyan felhasználóbarát és költségkímélő mobilalkalmazást fejlesztett, amely bármilyen profillal és gépparkkal rendelkező termelő cégnél alkalmazható adatgyűjtésre. Dr. Pfeiffer Andrással és Perecz Péterrel, a Haris Digital alapítóival beszélgettünk.