A digitalizáció a karbantartási folyamatokat is megújítja
A gépek, emberek és adatok integrált hálózatának kialakulása arra ösztönözi a vállalatokat, hogy üzleti és termelési struktúrájukat újragondolva alkalmazkodjanak a digitális átalakulást kísérő folyamatokhoz.

 

Így tett a hazánkban már 25 éve jelen lévő svájci–svéd ABB Csoport is, amikor idén áprilisban a hannoveri kiállításon bejelentette IoTSP- (dolgok, szolgáltatások és emberek internete) koncepcióját. Ennek az elképzelésnek az a célja, hogy javítsák a termelékenységet, növeljék a hatékonyságot, és teret nyissanak az új üzleti modellek kifejlesztése előtt. Terveik szerint a következő lépésben az ABB több mint 70 millió csatlakoztatott eszközére, illetve a több mint 70 ezer kiépített vezérlőrendszerére támaszkodva kifejlesztik a világ egyik legnagyobb ipari felhőplatformját.

Mindehhez olyan, az együttműködésben hosszú és sikeres múltra visszatekintő stratégiai partnert választottak, aki end-to-end (azaz a szoftvert és a hardvert is magába foglaló) megoldásokat szállított már több iparág, köztük a robotika, az intelligens energiahálózatok, a tengerhajózás és kikötőüzemeltetés, valamint az elektromos járművek töltési infrastruktúrája számára. Így esett a választás a Microsoft Azure intelligens felhőalapú platformjára, melynek eredményeként az ABB ügyfelei hozzáférhetnek ahhoz a nagyvállalati felhő-infrastruktúrához, amely több milliárd dolláros, folyamatban lévő befektetésre támaszkodhat.

Digitális fejlesztéseit az Azure-ra alapozó, a piacvezető pozícióját a negyedik ipari forradalomban megerősítő ABB úgy tervezi, hogy teljeskörűen kihasználja az Azure kínálta – így például az Azure IoT Suite-ben és a Cortana Intelligence Suite-ben rejlő – szolgáltatásokat, és kiaknázza majd az eszközök, a rendszerek és a felhő adta új lehetőségeket.

IoT-alapú karbantartás

A Microsoft Azure IoT Suite részeként kiadott, a prediktív karbantartással kapcsolatos megoldása olyan lehetőséget kínál a vállalatoknak, mellyel gyorsan és könnyedén figyelhetik az objektumokat, és csatlakozhatnak hozzájuk, valamint valós időben elemezhetik az adatokat. – Ezek a lehetőségek a robotikában már korábban is rendelkezésre álltak, hiszen az internetalapú diagnosztika már legalább tízéves múltra tekint vissza – hívja fel a figyelmet Paplógó Zoltán, az ABB robotikai üzletágának vezetője.

 

Paplógó Zoltán: a távkarbantartás alkalmazása lényeges költségmegtakarítást hozhat a felhasználók számára

 

– Az általunk forgalmazott robotok korábban is alkalmasak voltak a működésükkel kapcsolatos adatokat, paramétereket gyűjteni, de kétségtelen, hogy a digitalizáció térnyerésével megváltoztak a korábban jól bevált karbantartási stratégiák. Ennek eredményeként képesek vagyunk sokkal jobban alkalmazkodni a vevők elvárásaihoz, ami azt jelenti, hogy akár a konkrét üzemeltetési körülmények ismeretében tudunk testreszabott tanácsot adni. Minden ABB robot készen áll a vezetékes vagy vezeték nélküli csatlakoztatásra, ezáltal lehetőséget nyújtva a prediktív, proaktív és azonnali támogatásra.

Már Magyarországon is működnek olyan termelővállalatok, ahol a karbantartás során a digitális technológia előnyeit kihasználva egységekre bontva elemezzük, hogy például milyen karbantartási következményei vannak a különböző munkarendben dolgozó berendezéseknek. Vizsgáljuk, hogy milyen terhelést mozgat az adott robot, milyen sebességgel mozognak a tengelyek, és ennek megfelelően teszünk javaslatot a karbantartásra. Minden egyes robotot úgy szállítunk, hogy alkalmas legyen az internetes kommunikációra. Így a karbantartáson kívül a beérkező hibaüzenetek alapján különböző optimalizálási javaslatokat is tudunk adni vevőink részére – sorolja az előnyöket a szakember.

– A digitalizáció alapját jelentő felhőszolgáltatás előnye, hogy a szükséges információkhoz földrajzi kötöttségek nélkül hozzáférhetünk. Az ABB-nek erre külön részlege van, amely ezeknek az adatoknak az elemzésével foglalkozik. Magyarországon jelenleg az általunk értékesített robotállomány 5 százalékát ellenőrizzük folyamatosan a felhőn keresztül. Riasztás esetén – a hiba okától függően – vagy a helyszínen, vagy távdiagnosztikai eljárás során a megfelelő engedélyek birtokában képesek vagyunk a hiba megszüntetésére – mondja Paplógó Zoltán.

Az értékteremtés következő fázisa

Noha az ipar 4.0 kapcsán forradalmi változásokról beszélünk, látnunk kell azt is, hogy sok esetben korábban már meglévő, eredményesen működő struktúrák újraszervezéséről van szó, kiegészítve napjaink infokommunikációs megoldásaival. A mobil eszközök ipari alkalmazása vagy a felhőalapú kommunikáció elterjedése elősegíti azt a folyamatot, melynek eredményeként a hazai cégek is egyre szívesebben alkalmazzák a digitális megoldásokat, így a távkarbantartást is. Különösen abban az esetben, ha ez nem jelent számukra jelentős költségnövekedést.

– Az ABB internetalapú robotikai megoldásaihoz kapcsolódó, öt elemből – állapotfelügyelet és diagnosztika, biztonsági mentések kezelése, távoli hozzáférés, géppark-kiértékelés, eszközoptimalizálás – álló Robot Care szervizszolgáltatása esetében éppen az ellenkezőjéről van szó: a távkarbantartás alkalmazása lényeges költségmegtakarítást hozhat a felhasználók számára. Az adatok alapján pontosan nyomon követhető, hogy egy robot milyen terhelésnek van kitéve, s mint ahogy korábban említettem, nemcsak a teljes berendezést, hanem annak részegységeit is tudjuk monitorozni – mondja Paplógó Zoltán.

 

Az értékesített robotállomány 5 százalékát ellenőrizzik folyamatosan a felhőn keresztül

 

Így megoldható az is, hogy nem a teljes berendezésben, hanem csak a szükséges hajtóműben cserélünk olajat: ennek megfelelően csökken az anyagszükséglet és a karbantartási idő, vagyis a munkadíj is. Örömmel tapasztaljuk vevőink nyitottságát az új szolgáltatások iránt, hiszen nem kell hosszan győzködni egyetlen szakembert sem a kevesebb karbantartás előnyeiről. Az is könnyen belátható, ha online értesülünk egy-egy meghibásodásról, akkor az esetek többségében a megfelelő alkatrészt tudjuk a helyszínre vinni, és nem szükséges a szerviznek többször kimennie.

De az is előfordult, hogy meghibásodást jelzett a rendszer, pedig csupán egy beállítási probléma adódott, amit akár 200 kilométer távolságból is kezelni tudtunk. Azt is látjuk, hogy a karbantartással foglalkozó szakemberek körében a digitalizációval kapcsolatos félelmek többnyire alaptalannak bizonyulnak. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy a szükséges szaktudás is minden esetben rendelkezésre áll.

Ezért szervizszolgáltatásunk mindegyik eleméhez elérhető a MyRobot webes alkalmazás, amely gyakorlati információt ad a leggyakrabban előforduló meghibásodások és a tapasztalatok szerint legtöbb leállást okozó riasztások beazonosításában. Trendeket, figyelmeztetéseket és azonnali értesítést ad, baj esetén pedig biztosítja a megfelelő támogatást. Ezen túl úgy gondolom, hogy az oktatás és a megfelelő információ átadása nagyon fontos, ebben megkerülhetetlen a gyártók felelőssége – von mérleget Paplógó Zoltán, az ABB robotikai üzletágának vezetője.

Új szakaszba lép az ember-gép kapcsolat
A Dell Technologies jelentése szerint 2030-ra minden vállalat technológiai szervezetté válik, és már most el kell gondolkozniuk infrastruktúrájuk és munkaerejük „jövőállóságán”.
Alapjaiban változik az adatkezelés módja
Az Európai Unió 2018 májusától hatályos Általános Adatvédelmi Rendelete (GDPR) értelmében a cégeknek teljes működésükre vonatkozóan kell újraszabályozniuk adatkezelési folyamataikat.
Kétszámjegyű növekedéssel számol a robotipar
Az idén közel húsz százalékkal nő a robottechnológiai beszerzésekre fordított összeg a informatikai és távközlési piackutatással foglalkozó amerikai International Data Corporation (IDC) kimutatása szerint.
A mesterséges intelligencia lesz a jövő legnagyobb üzlete
A világ GDP-je 2030-ban 14 százalékkal lesz magasabb a mesterséges intelligenciának köszönhetően, ami 15,7 billió dollár növekedésnek felel meg. Ez több, mint Kína és India jelenlegi gazdasági teljesítménye együttvéve.
Speciális szaktudást vett az ABB
A Keymile technológiai cég kommunikációs hálózatokat fejlesztő üzletágának felvásárlásával az ABB tovább erősíti digitális portfólióját. A tervek szerint a tranzakció 2017 harmadik negyedévében zárul le.